Hare Majesteit de Koningin bracht, in het kader van het Belgisch staatsbezoek aan Canada, op 15 maart een bezoek aan het opleidingscentrum van de Callebaut CHOCOLATE ACADEMYtm, samen met minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders en een delegatie van Belgische voedingsbedrijven. Dit opleidingscentrum is één van de 20 centra wereldwijd waar Callebaut, als grootste speler op het vlak van Belgische chocolade, zijn vakkennis en de Belgische chocoladetraditie deelt met chocoladeprofessionals. Met ongeveer 44% is chocolade het meest geëxporteerde product uit België in de categorie ‘voeding en drank’ en heeft het ook een grote invloed op de werkgelegenheid in ons land.

In het opleidingscentrum van de Callebaut CHOCOLATE ACADEMYtm in Montréal verspreidt het team, sinds 2013 onder leiding van de Belgische chef Philippe Vancayseele, de Belgische vakkennis onder Canadese chocoladeprofessionals. Het centrum is sinds 1988 actief in Canada en vestigde zich in 2014 in Montréal. Het is één van de 20 centra wereldwijd – naast onder meer Wieze, Dubai, Shanghai, Milaan en Mexico City – waar chocoladeprofessionals zich verder kunnen bekwamen in de bewerking van chocolade en waar ze nieuwe technieken, trends en recepten kunnen aanleren. “Het Belgische vakmanschap en expertise op vlak van chocolade worden wereldwijd erkend”, aldus Philippe Vancayseele. “Canadese chocoladeprofessionals zijn dol op Belgische chocolade en dat merken we ook aan het aantal mensen dat we hier jaarlijks over de vloer krijgen.”

Montréal is ook de thuisbasis van de Chocolate Academytm Online, het digitale platform van Callebaut waarop het vanaf midden mei online cursussen zal delen. De bedoeling ervan is de Belgische chocoladekennis op die manier mee te kunnen uitdragen tot in alle uithoeken van de wereld. “We zijn trots dat wij het Belgische vakmanschap mee kunnen uitdragen, via ons internationale opleidingscentrum van de Callebaut Academytm, maar ook via digitale initiatieven als deze”, aldus Frederic Janssens, Global Brand Manager Callebaut. “Er is ontegensprekelijk een grote interesse in onze wereldvermaarde Belgische chocolade, met de lancering van onze ruby chocolate als recent hoogtepunt.”

CEO Antoine de Saint-Affrique wijst op de grote impact van Belgische chocolade in het buitenland en de grote impact op de economie en werkgelegenheid: “Ik ben vereerd om Hare Majesteit de Koningin te verwelkomen in ons centrum in Montréal en om haar het unieke smaakprofiel van Belgische chocolade te laten ervaren, met Callebaut als bekendste merk. Diepgeworteld in de Belgische chocoladetraditie en gemaakt in België, blijft Callebaut consumenten van over de hele wereld verleiden met Belgische chocolade.” Ter ere van haar komst werd aan Hare Majesteit de Koningin een praline voorgesteld, gevuld met Callebaut Belgian chocolate en ganache van Canadese esdoornsiroop, in de vorm van een kroon.

www.callebaut.com