Ondanks de inflatie enerzijds en een onbeschikbaarheid ven bepaalde cuvées anderzijds handhaafde de Belgische champagne markt in 2022 zijn volumes, en dit nadat er in 2021 een aanzienlijke groei (+13,2%) gerealiseerd werd.

Het aantal richting België verzonden champagneflessen daalde vorig jaar lichtjes met 1%, tot een totaal van 10,3 miljoen flessen. Dit cijfer houdt echter geen rekening met de rechtstreekse aankopen, die zeker niet onderschat mogen worden. De in België gerealiseerde omzet steeg opnieuw tot 179,8 miljoen€ (+ 6,5%).

“Wereldwijd realiseerde de champagne markt in 2022 het hoogste volume op 15 jaar tijd”, aldus Grégoire Van den Ostende, Director Bureau du Champagne Benelux.

Het vorige volume-record dateert van 2007. Met 325,5 miljoen flessen werd een stijging met + 1,5% gerealiseerd in vergelijking met 2021, en met + 9,6% tegenover 2019. In totaal werd vorig jaar een omzet van meer dan 6 miljard€ behaald, wat een absoluut record is voor de sector. In Frankrijk zelf werden afgelopen jaar 138,3 miljoen flessen aan de man/vrouw gebracht, een lichte daling tegenover 2021”.

Dat de consument het product champagne meer dan ooit apprecieert, is duidelijk.

“Er treden nog steeds nieuwe consumenten naar voor op bepaalde markten, en globaal gaat het aantal consumptiemomenten van champagne in het post corona tijdperk nog steeds in stijgende lijn”, aldus Grégoire Van den Ostende.

De Belgische markt is inzake volume de zevende belangrijkste exportmarkt, maar daalt met 1% tot 10.269 miljoen flessen. De USA blijven de eerste exportmarkt, met 33.720 miljoen flessen (-1,1%), terwijl Groot-Brittannië op een tweede plaats staat met 28.062 miljoen flessen (-5,4%). Japan behaalt een derde plek en kende een (zeer) sterke groei (met 20%) tot 16.574 miljoen flessen. Duitsland (+6,6%) staat op een vierde plaats, gevolgd door Italië (+11,5%) en Australië (+6,2%). Ons land (7de), Zwitserland (+3,9%), Spanje (+ 5,7%) en Zweden (+3,9%) maken de top 10 rond.

Qua omzet staat België op een zevende plaats, met een omzetstijging met 6,5% tot 179.756 miljoen€.

Ondertussen gaat de sector zeker niet op zijn lauweren rusten, integendeel. Zo wordt er gewerkt aan een nieuw onderzoekscentrum in de Champagnestreek, terwijl ook innovatie hoog in het vaandel gedragen wordt. De nodige aandacht gaat ook naar het bestrijden van allerlei ziektes.

“Het is binnen de sector ook de bedoeling om de CO2-uitstoot tegen 2050 volledig te neutraliseren”, aldus nog Grégoire Van den Ostende. “Duurzame ontwikkeling staat zonder meer centraal”.

Alvast te noteren is de Champagne Day die doorgaat op vrijdag 27 oktober aanstaande, een wereldwijd georganiseerd champagne event waarbij je ontdekt wat échte champagne is, en waarbij je ook de champagne terroir en de know how van de wijnboeren beter leert kennen. Voor meer info, surf naar www.champagneday.champagne.fr

(DV)