89% van de Belgen geeft de voorkeur aan digitaal betalen, hoewel de meerderheid van de betalingen nog cash gebeuren. Febelfin lanceert samen met de volledige sector en de handelsfederaties de eerste Digital Payment Day op zaterdag 11 mei.
Terwijl 63% van alle betalingen in ons land nog met cash gebeuren, verkiest maar liefst 89% van de Belgen een digitale betaaloplossing boven cash. Dat blijkt uit een bevraging van iVOX in opdracht van Febelfin, de Belgische federatie van de financiële sector. Voor meer dan de helft van de Belgen is simpelweg het ontbreken van de mogelijkheid om met de kaart of de smartphone te betalen, de grootste reden om nog cash geld boven te halen. Tot grote ergernis van velen. Zo is zelfs al 11,4% van de Belgen eens weggegaan in een handelszaak omdat er geen mogelijkheid bestond om digitaal te betalen. Toch heerst er bij consumenten ook nog heel wat wantrouwen en onwetendheid over nieuwe betaaloplossingen zoals contactloos betalen en betalen met de smartphone.
Om digitaal betalen een stevig duwtje in de rug te geven, lanceert Febelfin vandaag de campagne “Betaal digitaal. ’t Is het nieuwe normaal.”, naar aanloop van de Digital Payment Day op zaterdag 11 mei – in samenwerking met Bancontact Payconiq Company, Mastercard, Visa, Unizo, UCM, Comeos, Worldline, NSZ, SDZ, CCV en Europabank. Met Digital Payment Day roept Febelfin Belgische handelaren en consumenten op om tegen 11 mei massaal te kiezen voor digitaal betaalverkeer. CEO Karel Van Eetvelt zal op 11 mei België doorkruisen om handelaars die digitaal betalen mogelijk maken persoonlijk in de bloemetjes te zetten.
Hoewel de meerderheid van alle betalingen in ons land nog met cash betaald worden, geven steeds meer Belgen de voorkeur aan digitaal betalen. Uit de iVOX-studieblijkt dat maar liefst 89% van de Belgen een digitale betaaloplossing verkiest boven betalen met cash. Bijna de helft van de Belgen betaalt het liefst met de debetkaart. Daarnaast verkiest zo’n 19% een betaalapp (bankapp, Payconiq by Bancontact, Google of Apple Pay) en 9,4% de kredietkaart. Bij jonge Belgen onder de 34 jaar zijn betaalapps nog populairder. Binnen deze doelgroep verkiest 29% een betaalapp als favoriete betaaloplossing. Mobiel betalen zit in de lift. Zo registreerde Bancontact Payconiq Company het afgelopen jaar 34 miljoen mobiele betalingen, een verdubbeling ten opzichte van 2017.