De eerste editie van de beurs Wine Paris (10 tot 12 februari) mag terugblikken op een geslaagde ouverture. Niet minder dan 26.700 professionele bezoekers zakten naar de beurs af, waaronder 30% niet-Fransen.
De meerderheid van de bezoekers buiten Frankrijk kwam uit Amerika, België, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Nederland. Onder de Franse bezoekers bevonden zich naast sommeliers en restauranthouders ook wijnkopers en vertegenwoordigers van de (groot)distributie.
Tijdens de drie dagen van deze beurs werd een uitgebreide keuze aan wijnen van diverse Franse terroirs en wijnen uit de wijngaarden van 24 verschillende landen aangeboden om zo tegemoet te komen aan de groeiende vraag van zowel de nationale als de internationale markten.
Zo konden liefhebbers en potentiële kopers proeven van de nieuwste ontdekkingen en de vinger aan de pols houden van wat in het nationale en internationale wijnlandschap gebeurt.
Wine Paris had een ambitieus doel vooropgesteld, namelijk de diverse Franse wijnstreken valoriseren maar ook de wijngaarden van de hele wereld verwelkomen om zo een ongezien aanbod onder de aandacht van de wijnliefhebber te brengen.
“Onze twee vroegere lokale salons hebben hun regionale ambities opzij geschoven om de prioriteit aan deze nieuwe grote beurs in Parijs te geven, dit in 2019 voor het eerst maar zeker ook voor de komende jaren. De verschillende bedrijven die betrokken zijn bij de wijnbouw hebben hun steun toegezegd om dit project verder uit te bouwen. Ze hebben gemeenschappelijke belangen, namelijk dit evenement nog verder te doen groeien”, aldus Pierre Clément, president van het organiserende ViniVision Paris.
«Voor de partners die allang meewerken uit de Vinisud – Languedoc, Pays d’Oc, Roussillon, Vallée du Rhône, Sud-Ouest, Provence en Corse is Wine Paris 2019 een ongelooflijk succes. De getuigenissen van onze exposanten zijn zonder meer allemaal enthousiast, en dit versterkt ons in de overtuiging dat het salon ook in 2020 een plaats op de kalender zal hebben. Deze beurs zal zeker ook een boost betekenen voor onze Franse wijntelers’, aldus Fabrice Rieu, president van Vinisud. “We kijken nu al uit naar de editie van volgend jaar en kunnen zeker terugblikken op een geslaagde eerste uitgave.”