Afgelopen maart was de Horecatel beurs de gelegenheid om duizend-en-één nieuwe talenten te ontdekken, en evenveel initiatieven of speciale producten ontsproten aan de ongebreidelde verbeelding van steeds creatievere ontwerpers.
Horeca Magazine, de bevoorrechte gastheer van de beurs met een collectief platform dat een tiental partners en leveranciers onthaalt, was ook lid van de Innovatie 2020-jury. Zo hebben we met veel genoegen een tiental innovaties mogen ontdekken, proeven of testen, zowel in de sector Food, Food Gastronomie als Non Food.
Echo’s van een jubelend ontdekkingsparcours
De 12 voorgeselecteerde kandidaten waren aanwezig op Horecatel op zondag 8 maart. Slechts één van de aanvankelijk 13 voorgeselecteerde kandidaten had zich teruggetrokken. De genomineerden waren onderverdeeld in 3 categorieën: 5 genomineerden in de categorie Food, 5 genomineerden in de categorie Food Gastronomie en 3 genomineerden in de categorie Non Food.
Om deze genomineerden voor te dragen, werden de kandidatuurdossiers vooraf aan de leden van de jury voorgelegd voor studie, beoordeling en een persoonlijke mening. De weerhouden kandidaten moesten zich vervolgens voorbereiden op het bezoek van de juryleden, die in groepjes kwamen om de demonstraties bij te wonen en de producten te proeven die door de 12 kandidaten werden voorgesteld.
Een tiental kandidaten aan de top van hun creativiteit
Ter informatie, en gezien de kwaliteit van wat er gepresenteerd werd, vermelden we hier bewust de weerhouden kandidaten voor de Innovatieprijzen 2020, omdat ze allemaal interessant waren en iets nieuws brachten op de beurs. Nieuwigheden die vroeg of laat interessant kunnen zijn voor veel van onze lezers.
In Food waren de genomineerden: Diversi Foods (sensatiebroodje), Drink it Fresh (ambachtelijke cocktailmix), Just Taste (groentepasta), OVI (kiphoorntje) en The Vegetarian Butcher.
In Non Food waren de genomineerden: GM Group – Damana (solide cosmetica), INVINEO (wijn serveren per glas), Sofkidoe (herbruikbare stoffen deksels) en Too Good To Go (app om voedselverspilling te verminderen).
In Food Gastronomie waren de genomineerden: Plancton Marino (microwier in poedervorm), Oranessence (geroosterde en gearomatiseerde sesam), Prétexte (plantaardige room).
En de winnaars zijn…
In de categorie Food
GOOD & FOOD - Groentepasta
De 1e prijs werd toegekend aan het bedrijf GOOD & FOOD voor zijn nieuwe groentepasta die in 5 variëteiten wordt geproduceerd: edamame beans, kikkererwten, black beans, oranje of paarse zoete aardappel. Deze heerlijke groentepasta is 100% biologisch en veganistisch, arm aan koolhydraten, rijk aan eiwitten en aan vezels, glutenvrij en vetvrij.
Drink it Fresh - Craft Cocktail Mixer
De 2e prijs ging naar het bedrijf Drink it Fresh voor de Craft Cocktail Mixer. Een ambachtelijke cocktailmix, in verschillende smaken, vers en 100% natuurlijk (zonder conserveringsmiddelen of additieven). Het bijzondere is dat de pads diepgevroren zijn, je voegt er gewoon alcohol of water aan toe om een perfecte cocktail of instant mocktail te verkrijgen!
The Vegetarian Butcher
De 3e prijs werd toegekend aan Unilever Food Solutions voor The Vegetarian Butcher. Een assortiment vlees en kant-en-klaar maaltijden, alternatieve producten voor dierlijk vlees. The Vegetarian Butcher, opgericht door de Nederlander Jaap Korteweg, is nu een bedrijf van wereldformaat dat te vinden is in supermarkten en restaurants.
In de categorie Food Gastronomie
Het enige bekroonde product in deze categorie is een product van het bedrijf Phicrobe. Dit voedingsproduct, Prétexte genaamd, is een in Wallonië geproduceerde bio plantaardige room. De samenstelling ervan op basis van noten en rijst is geschikt voor mensen die lactose-intolerant zijn, die allergisch zijn voor gluten of voor veganisten. Deze room vervangt verse room in alle culinaire bereidingen.
Prétexte
In de categorie Non Food
De 1e prijs werd toegekend aan INVINEO, een nieuwe wijndispenser die het mogelijk maakt wijn per glas te serveren op de perfecte temperatuur en in de meest nauwkeurige dosis van een glas wijn. Dit apparaat, dat speciaal ontworpen is voor de horeca, zowel voor restaurants en hotels als bars en brasseries, maakt efficiënt serveren mogelijk, verhoogt de winstgevendheid en is volledig geconnecteerd.
De 2e prijs ging naar Too Good To Go Belgium. Een app die gericht is op hergebruik van onverkochte artikelen om verspilling te verminderen. De app brengt winkeliers zonder tussenpersoon en in real time in contact met consumenten. Aan het eind van de dag komen deze laatsten onverkochte levensmiddelen ophalen in de winkels in de buurt, wat het mogelijk maakt de verspilling te verminderen.
De 3e prijs werd gewonnen door Sophie Liekendael, ontwerper van Sofkidoe, een nieuw systeem van herbruikbare stoffen deksels. Het maakt het gebruik van cellofaan overbodig en paart ecologie aan economie.
Kortom, de Innovatieprijzen hebben ons ook dit jaar weer in staat gesteld veel talent te ontdekken, mooie ontmoetingen te beleven en ons eraan te herinneren dat de horeca een creatieve sector is die regelmatig overvloeit van boeiende nieuwigheden.