Mis de snelweg van de trends niet, hij leidt u rechtstreeks naar het succes van uw zaak
We zitten midden in een maatschappij in volle evolutie. Een maatschappij die meer en meer geconnecteerd is, veeleisender geworden is. Een immateriële maatschappij die alle bestaande zekerheden in vraag stelt en naar andere waarden en normen zoekt. Binnen deze evolutie blijven vasthangen aan verworven zekerheden, is nu noch minder dan vroeger, de juiste beslissing. Jouw Horeca Magazine wil daarbij haar toonaangevende rol blijven vervullen in het stimuleren, dynamiseren van de sector om permanent een stap voor te zijn. Allemaal megatrends die onze maatschappij de volgende 20 jaar zullen kenmerken. Eraan voorbij gaan is de snelweg naar de toekomst verlaten.
Van macrotrends tot microtrends
Je kan een trendstructuur het best vergelijken met een boom: de stoere stam en de grote takken vormen de macrotrends. De kleinere takken en twijgjes zijn de minitrends en de bladeren vormen het geheel van de microtrends. Het kruin is de horeca, het kruin ben je zelf. We gaan voor jou op zoek naar de plaats van de horeca in deze wirwar van takjes en bladeren. Ben je er klaar voor?
De macrotrends
Een macrotrend nemen we meestal niet zo snel op, we zien eerder een microtrend die ons opvalt (zoals het pop-up fenomeen of het streetfood fenomeen) maar dit zijn al de uiteinden van de kruin en bestaan maar dankzij de zwaardere takken en de stam. En deze nieuwe trends komen niet zomaar tot bloei, ze worden gevoed door sterkere ondersteunende globale invloeden, de macrotrends (ook megatrends genoemd). Wat zijn de belangrijkste macrotrends?
Door de e-mobiliteit krijgen we met een druk op de knop de wereld bij ons binnen en zijn we permanent geconnecteerd en geïnformeerd. We houden alles onder controle binnen handbereik en via Twitter, Facebook, blog, Instagram volgen we onze maatschappij op. Dit sluit nauw aan bij het vervagen van de klassieke geografische grenzen ook op culinair vlak.
Door onze bezorgdheid over onze leefomstandigheden hebben we de trend gezondheid, zich goed voelen en welbehagen. Gezond zijn en er goed uitzien is een belangrijke sociale drijfveer en valt onder de behoefte van sociale integratie en appreciatie. Meer dan vroeger houden we ons lichaam in conditie door actieve vrije tijd, gezonde voeding en eerlijke ingrediënten. We letten op voldoende consumptie van groenten en fruit, houden vleesconsumptie onder controle, vermijden calorierijke gerechten (maar bezwijken wel voor een zoet dessertje).
Dit brengt ons tot een derde macrotrend: verwennerij. In onze actuele maatschappij van tweeverdieners, onzekerheid met betrekking tot de toekomst, bezorgd over de kinderen zitten we in een maatschappij waar angst en onzekerheid nauw samen gaan. Even onthaasten, tijd nemen voor jezelf en jouw gezin of familie, even ontsnappen uit de realiteit. En waar kan dat beter dan in een aangepast restaurant?
De vierde macrotrend zit op het vlak van socialisatie, waarbij we het drukke professionele en familiale leven en vooral de anonimiteit willen doorbreken. Dit sluit aan bij de vorige trend van verwennerij maar richt zich veel sterker op socialisatie, denk daarbij maar even aan de ‘gastentafel’ in bepaalde horecazaken en de vroegere functie van de ‘toog’ en het succes van streetfood en de sharing plates in bepaalde horecazaken.
Nu komt de milieuzorg als vijfde macrotrend en die ook weer verbonden is met enkele van de voorgaande takken (begin je de boom te zien?). Biologisch eten, groenten en fruit van het seizoen, producten uit de streek zijn niet alleen lekker, hun ecologische voetafdruk is ook veel kleiner.
Brengt ons automatisch bij de zesde macrotrend: Verras me. We willen andere uitdagingen, we willen ontdekken in de realiteit en niet alleen in de virtuele wereld. We willen gerechten van bij ons met een Aziatische touch, we willen ongekende smaakvelden ontdekken, eigenzinnige combinaties of soms zelfs gedurfde experimenten.
En automatisch moeten we nu naar de zevende trend gaan: thuisgevoel. In onze huidige maatschappij is thuis een belangrijk begrip: veiligheid, zekerheid, stabiliteit, vertrouwen, intimiteit, warmte. Meer dan ooit wordt buitens huis eten ‘thuis eten’.
En nu komen we direct bij de achtste trend: eenvoud. Logisch toch, want in deze hectische tijd, in een wereld waar alles sneller moet, waar we geen tijd hebben voor onszelf, waar we vaak voor ingewikkelde situaties oplossingen moeten vinden, willen we ook eenvoud. Eenvoudig genieten van gezonde, lekkere, milieuvriendelijke gerechten in een gezellige sociale sfeer waar het goed vertoeven is. En je voelt het zelf al, de cirkel is bijna rond.
Dit brengt ons tot de negende trend: nultolerantie. Geen alcohol achter het stuur, niet roken, snelheidsbeperking niet overschrijden, geen auto’s in stadscentra, parkeerverbod, niet sluikstorten, gasboetes voor overlast leggen een druk op de consument. En vaak past hij het dan ook zelf toe door strenge eisen te stellen aan zijn voeding, aan de bediening in de horeca, aan de oorsprong van producten.
Je hebt nu de snelweg van de megatrends ontdekt en zijn negen afritten. Kies zelf jouw bestemming en de afritten die je met jouw zaak wilt nemen en ontdek hierna wat elke afrit te bieden heeft.
De mini-en microtrends
Dé trends in de horeca voor 2017 worden kwaliteit, gezondheid, eenvoud met als kernbegrippen ambachtelijk voedsel. De consument zoekt lokale ambachtslieden die gezonde, verse en kwaliteitsgerichte producten maken. Zet daar centraal op in en bouw een verhaal rond deze trend. Maar de consument is ook gevoelig voor unieke smaken en eten met een authentiek verhaal. We werken hierna de diverse mini- en microtrends verder uit.
“De consument gaat meer en meer voor kwaliteitsvoeding die op een natuurlijke wijze en met respect voor mens, dier en milieu geteeld wordt.”
– Lode Speleers (CEO Biosano):
Trend 1: Ga voor natuurlijkheid. Zoek het niet te ver en zoek naar lokale ambachtelijke producten die gezonde en kwaliteitsvolle voeding garanderen. Deze trend is al op gang gebracht en zal alleen maar krachtiger worden. Wat uit de eigen regio komt heeft een verhaal, is minder belastend voor het milieu en zorgt voor de lokale economie. Het laat de horeca ook toe om de seizoenen te volgen en gerechten op de kaart te zetten zoals die vroeger ook opgediend werden.
Trend 2: Hou het simpel. Meer en meer wordt voor de consument ‘buitenhuis eten’ synoniem voor ‘thuis eten’. Hij is gevoelig aan no-nonsens voeding maar tevens met een flinke dosis plezier. De consument verrassen met kwalitatieve basisingrediënten met een onverwachte toets van andere keukeninvloeden. En een goed verhaal doet honger krijgen.
Trend 3: Laat de klant onthaasten. Geef de klant een gevoel van welbehagen. Na het rushen in een maatschappij die steeds meer vraagt van de consument, wil de consument een plekje waar hij tot rust kan komen in een vertrouwde sfeer: genieten, ontspannen en samen zijn. Denk daarbij aan bijvoorbeeld een ‘sharing plate’, gezellig in het midden van de tafel en iedereen neemt waar hij zin in heeft.
Trend 4: Verras de klant. De consument denkt meer en meer globaal en er is enerzijds een trend naar lokale producten, maar er is eveneens bij de jongere generatie een trend naar internationale ervaringen en meer en meer is er een trend naar ‘glocale’ keukens (lokaal en globaal). Eten is meer dan de basisingrediënten, het is de origine van het product, de ervaring van de chef die het bereidt, de artisanale of huisbereide productie… en bouw er een verhaal rond.
Trend 5: De klant gaat voor gezonde voeding. Zorg voor een keuze aan vegetarische schotels, zet meer en vaker groenten in, zet soep terug op de kaart en vergeet de peulvruchten en bonen niet. Deze groenten zullen verdubbelen in consumptie in de volgende jaren.
Trend 6: Stimuleer de creativiteit. Laat de klant toe zelf de acteur te zijn van zijn eigen gerecht. Deze trend is ideaal voor zelfbedieningszaken waar de kelners coaches zijn, die de klant helpen en begeleiden aan het buffet. Vergeet ook niet de lijst met allergenen duidelijk bij alle ingrediënten te vermelden. Deze regel schuilt achter elke trend trouwens.
Trend 7: De klant is zot van culturen. Zo zullen de smaken uit Korea, Zuidoost-Azië, Noord-Afrika als die uit het Midden-Oosten een blijvende groei kennen evenals het Sriracha-effect, een saus uit Thailand en andere etnische ingrediënten uit deze streken. Deze landen staan symbool voor natuurlijkheid en traditie en vaak ook voor verfijning en kunnen onze vergeten recepten een nieuw en ander leven inblazen. Combineer culinaire gerechten uit het verleden met toetsen uit verwijderde culturen en laat de klant gezond ontdekken en genieten.
Mis dus zeker de snelweg van de trends niet! Neem de juiste afritten die je op de weg van het succes zetten!
“Organisations need mega trends champions and a structure to exploit the opportunities.”
– Sarwan Singh (partner Frost&Sulivan)
Auteur: Eric Van hamme