Al bij al heuglijk nieuws voor de horeca: het algemene volume steeg in 2018 lichtjes met 0,2% in vergelijking met 2017. Vooral softdrinks (+ 2,7%) en water (+ 1,6%) doen het goed. Bier daalt algemeen met 1,5% in volume.

De cijfers werden gepubliceerd door FEBED naar aanleiding van het FEBED Forum in Brussel. FEBED houdt sinds twee jaar de gegevens bij van het drankverbruik in de horeca. Dit overzicht op basis van wat er in de horeca verkocht wordt geeft een goed beeld van het verbruik in de sector.
Wat de bieren betreft, is er een daling van het verbruik van pils met 1,8%, daar waar speciale bieren stijgen met 2,1%. Opvallend in het segment bieren is de sterke stijging met 13,1% van de alcoholvrije bieren.
Bij de softdrinks doen limonade (+ 4,7%) en icetea (+ 4,5%) het uitstekend. Cola stijgt ook met 2,3% en dit vooral dankzij de light varianten. In het aanbod water is vooral plat water met + 2,1% een stijger.

FEBED Forum 

Het FEBED Forum vindt elk jaar plaats. Centraal thema dit jaar was de professionalisering. Bedoeling is om de drankenhandelaars te inspireren. ‘Keynote speaker’ dit jaar was Michel Moortgat, CEO van Duvel Moortgat. De evolutie die de brouwerij onder zijn leiding heeft gekend is een goede inspiratiebron voor alle leden, klinkt het bij FEDEB waar Marc De Keyzer van De Keyzer drinks president is.

In zijn uiteenzetting onderlijnde Michel Moortgat dat verandering een essentieel onderdeel van de werking van een onderneming is en dat de ondernemer niet alleen snel moet reageren, maar ook anticiperen op verandering. “De ondernemer moet heldere keuzes maken. Hij moet snel en duidelijk beslissen wat wel en niet moet gebeuren met het oog op de toekomst. In deze context is het beschikken over de juiste informatie essentieel: meten is weten. Zo kan de ploeg van medewerkers op basis van de juiste gegevens werken. Dit geldt evengoed voor familieondernemingen.”

Het FEBED Forum werd georganiseerd in samenwerking met hoofdsponsor Duvel Moortgat en Gols Sponsor Coca-Cola.

www.febed.be