Na Corona zal de horeca er anders uitzien. De regels voor social distancing zorgen onverbiddelijk voor minder plaats in de horecazaak. Ondernemers zoeken naar oplossingen: hoe kan je meer ruimte creëren en de schaarse ruimte optimaal benutten?
Binnenkort mag de horeca weer open. Echter met beperkingen: u weet wel, de fameuze anderhalve meter, die er voor zorgt dat de capaciteit van horecazaken fiks beperkt wordt. In sommige buurlanden mag slechts 30 % van het gebruikelijke aantal gasten toegelaten worden. Andere landen laten voorlopig alleen op het terras horeca toe.
De volgende maanden gaat het accent onvermijdelijk op het terras liggen. Wij hopen met u op mooi weer. Inmiddels vragen ondernemers aan steden en gemeenten om meer ruimte voor hun terras. Grote steden in o.a. Duitsland gaan daar op in en offeren parkings op om er bijkomende terrassen op in te richten. In Nederland zijn plannen om pleinen om te vormen naar pop-up horecagelegenheden, eventueel zelfs met grote partytenten, die door meerdere horecabedrijven samen kunnen uitgebaat worden. Ook leegstaande winkelpanden kunnen oplossingen bieden.
Investeringen
Voor veel horeca-uitbaters is een groter terras dé oplossing. Bedrijfsleiders willen dit jaar grotere terrassen zetten. Een cafébaas offert een van zijn zaken op om achter de andere een groot terras te kunnen plaatsen.
Maar een terras vraagt zware investeringen: tafels, stoelen, zonnewering, bescherming bij regen, terrasverwarming, bijkomend glas- en servieswerk, … en dat zijn zware uitgaven. Die veel uitbaters in deze dagen moeilijk kunnen dragen. Daarbij komt dat je al dat materiaal slechts enkele maanden kan gebruiken, buiten de terrasperiode moet je het ook nog kunnen stockeren. Waarschijnlijk is huren een betere oplossing.
Mogelijk bieden de materiaalverhuurders een oplossing. Ze zitten met grote stocks die ze dit jaar niet kunnen verhuren. Want: in 2020 is er géén Werchter, Tomorrowland of Pukkelpop. Geen VIP-tenten bij grote sportwedstrijden, geen kustevenementen of pop-upcafé’s. Formule 1 met gesloten deuren…
Waarom dan niet als horeca-uitbater eens met deze verhuurders gaan praten voor het inrichten van een mooi en praktisch terras?
Timo
Wij contacteerden Timothy ‘Timo’ Lejeune, die een van de grootste verhuurbedrijven van het land leidt.
Timo: “Onze klanten zijn uiteraard de grote evenementencateraars, maar daar zal dit jaar niet veel te feesten zijn. Anderzijds: voor horecabedrijven kunnen wij veel betekenen, en wij willen zeker praten over gunstige tarieven voor middellange huur. Wij staan in ieder geval open om met hen een oplossing op maat te vinden. En we beschikken over enorm veel restaurant- en decoratiemateriaal: een terras in Italiaanse, Thaise of Amerikaanse stijl: wij materiaalverhuurders hebben het allemaal”.
En Timo vervolgt: “Ook veel feestzalen zullen als pop-up restaurant gaan fungeren, want het ziet er niet naar uit dat er veel feestjes zullen georganiseerd worden. En er zijn partycateraars die denken aan een grote tent op pleinen of interessante locaties, om daarin een restaurant te organiseren.
Laat ons samen oplossingen zoeken, de horeca is veerkrachtig.”
Laat ons samen oplossingen zoeken, de horeca is veerkrachtig.
Tekst: Henri Wynants
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
Wil je graag op de hoogte blijven met nieuws uit de horecasector, gratis toegang krijgen tot tal van beurzen en elke maand gratis de online versie van het magazine ontvangen?
Schrijf je dan hieronder in: