De eerste match van Lekker van bij Ons Connect: chef-kok Frederik (domein Marsnil in Batsheers) en aspergeteler Sofie (hoeve Lavrijsen in Herk-de-Stad), samen met Filip Fontaine (algemeen directeur VLAM) en de Vlaamse Minister voor Landbouw.
VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing, lanceert ‘Lekker van bij ons Connect’, een uniek matchmakingplatform waar voedselprofessionals elkaar kunnen ontmoeten en smaakvolle samenwerkingen aangaan. Wie op zoek is naar kennisuitwisseling, nieuwe afzetmarkten, lokale producten of andere samenwerkingen, kan zich voortaan registreren op connect.lekkervanbijons.be. Het initiatief dient om het aanbod lokaal lekkers te vergroten en te versterken. Momenteel (medio mei) zijn er al een 120tal horecazaken ingeschreven, op een totaal van 950 Connect-gebruikers.
Lekker van bij ons Connect is een ontmoetingsplek voor voedselprofessionals uit verschillende sectoren. Horeca-uitbaters, land- en tuinbouwers, verwerkers, handelaars, buurtsupermarkten alsook speciaalzaken enz. kunnen zich gratis aanmelden en aangeven naar wie of wat ze precies op zoek zijn. Het algoritme doet de rest en koppelt de gebruiker aan de juiste professionele match. Dat kunnen bijvoorbeeld chefs zijn die willen koken met lokale producten, fruittelers die kennis willen uitwisselen, of landbouwers die op zoek zijn naar een verkooppunt voor hun producten.
“Onze Vlaamse voedingssector is een grote en belangrijke economische sector, maar we moeten vaststellen dat voedselprofessionals elkaar soms niet of onvoldoende vinden, aldus de Vlaamse Minister van Landbouw. Met het nieuwe platform faciliteert Vlaanderen de connectie tussen die professionals, versterken we onze Vlaamse voedseleconomie en maken we inlands voedsel meer zichtbaar.”
“Lekker van bij ons Connect biedt gebruikers de gelegenheid om kennis uit te wisselen, inspiratie op te doen en een lokaal netwerk uit te bouwen, vult Filip Fontaine, algemeen directeur VLAM, er aan toe. We hopen dat er veel duurzame samenwerkingen komen dankzij dit platform, zodat we lokaal voedsel meer op de kaart krijgen. De consument, die vandaag zeer gevoelig is voor het thema ‘lokaal’, zal deze producten bijgevolg ook makkelijker vinden.”
Wie op zoek is naar lokale samenwerkingen of producten, kan zich aanmelden op connect.lekkervanbijons.be. Je maakt er een profiel aan, geeft aan wie of wat je zoekt, en het algoritme gaat op zoek naar de perfecte match. Wie lekkers van bij ons aanbiedt of sterk inzet op lokale producten, kan dat bovendien tonen via promotiemateriaal met het opschrift ‘Ambassadeur Lekker van bij ons’, aan te vragen via het platform. Die verhogen de herkenbaarheid van lokale producten nog meer.
(dv)