De Gentse start-up Mealhero komt met diepvriesgroenten en een ‘slimme’ stomer tegemoet aan wie het druk heeft en toch gezond wil eten. Oprichter Jeroen Spitaels koestert ambitieuze groeiplannen voor deze HelloFresh-concurrent.
Het concept van Mealhero is eenvoudig: via de Mealhero-app stel je zelf een foodbox, maaltijd of ingrediëntenlijst samen, waarbij je ook de bezorgdatum zelf kunt kiezen. Aangezien het concept werkt met diepvriesgroenten, kies je zelf wanneer je ermee aan de slag gaat. De bijgeleverde ‘slimme’ maaltijdstomer, die je voor vijf euro per maand huurt van het bedrijf, zorgt ervoor dat met een minimum aan inspanning een gezonde maaltijd op tafel komt. Het bedrijf wil zo inspelen op de nood aan ‘convenient cooking’, en het mogelijk maken voor mensen en gezinnen met een druk schema om toch op een snelle manier een gezonde maaltijd op tafel te krijgen.
“Wie weinig tijd heeft om te eten, komt vandaag al snel bij ongezonde opties uit”, zegt oprichter Jeroen Spitaels. “Wat als je geen zin hebt om te koken en geen winkel of horeca dicht in de buurt hebt? Wij willen makkelijk én gezond eten vanzelfsprekender maken.”
Persoonlijke chef-kok
Daarin gaat Mealhero nog een stap verder dan de pakketten met verse groenten van bijvoorbeeld Hellofresh. “Zo’n box met verse groenten moet snel verwerkt worden en legt je een menu op. Wij werken met diepvriesgroenten en een slimme stoomoven, waardoor we de klant meer flexibiliteit kunnen bieden: je eet wat je wil, wanneer je wil. Via een abonnementsformule kun je de keuze van ingrediënten zelf finetunen. De app houdt ook bij welke ingrediënten je nog in huis hebt. De app houdt zelfs rekening met je goede voornemens, bijvoorbeeld meer groenten eten of minder koolhydraten. De app fungeert als persoonlijke chef-kok.”
Dat sommige klanten nog bevooroordeeld kijken naar diepvriesgroenten ten opzichte van verse producten, vindt Spitaels een non-discussie. “Diepgevroren ingrediënten behouden hun eigenschappen en blijven maandenlang houdbaar, wat de flexibiliteit en het gebruiksgemak nog vergroot.”
De typische Mealhero-klant is iemand die regelmatig ondervindt dat de tijd en de zin om uitgebreid te koken ontbreken, maar een alternatief wil voor het ongezonde ‘snelle’ voedsel. Jonge, drukbezette gezinnen vormen een belangrijke doelgroep.
Plaats voor frisse horecaconcepten
Hoe positioneert Mealhero zich tegenover klassieke takeaway en horeca? “Toen we over het concept begonnen na te denken, wilden we er eigenlijk voor zorgen dat mensen niet meer op een gangbare manier zouden koken. Intussen hebben we onze visie wat genuanceerd. Verschillende mensen eten op verschillende manieren en tijdstippen. Niemand eet alleen maar takeaway of gaat dertig keer per week op restaurant. Op dezelfde manier gaan we ervan uit dat onze klanten één à drie keer per week beroep doen op Mealhero. Keukenbouwer Donald Muyle hoeft dus niet bang te zijn voor ons. We werken overigens aan een platform waar ook recepten van Balls & Glory en Greenway worden aangeboden, waar ook andere merken en horecabedrijven toe kunnen toetreden. We staan zeker open voor samenwerking met toffe horecaconcepten.
Groeiambities
Intussen koestert Mealhero stevige groeiambities: het bedrijf verkocht weliswaar pas twee jaar geleden zijn eerste maaltijd, maar heeft nu dertig mensen in dienst in België en Nederland. “We kenden al een mooie groei, en de covid-crisis heeft daar nog een turbo op gezet”, analyseert Spitaels. Mealhero koestert steile groeiambities: over een jaar moet het vier keer zo groot geworden zijn. Een recente kapitaalinjectie van 2,5 miljoen euro, waaraan onder ander Ardo-topman Jan Haspeslagh bijdraagt, moet daarbij helpen.
Meer info over Mealhero vind je via www.mealhero.be
Tekst: Michiel Leen
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
Wil je graag op de hoogte blijven met nieuws uit de horecasector, gratis toegang krijgen tot tal van beurzen en elke maand gratis de online versie van het magazine ontvangen?
Schrijf je dan hieronder in: