Rundsvlees on the road
Foodtrucks zijn in en vind je tegenwoordig bij elk populair evenement. VLAM en APAQ-W slaan de handen in elkaar om het rundsvlees van eigen bodem in de schijnwerpers te zetten. De promotiediensten uit beide landsdelen willen de consumenten overtuigen van de diversiteit, de kwaliteit en de lekkere smaak van rundsvlees van bij ons. Via diverse geslaagde bereidingen willen ze een andere beleving van het rundsvlees laten ontdekken.
Herontdek het rundsvlees van bij ons
Het rundsvlees van bij ons staat onder druk van buitenlandse concurrentie, zoals rundsvlees uit Ierland, Schotland, Argentinië en Brazilië. De consument zoekt meer en meer naar iets speciaals, een product dat een verhaal heeft. Vaak ook wordt rundsvlees van bij ons verbonden aan negatieve connotaties. De promotiediensten uit beide landsdelen willen hier iets aan doen. Minister Borsus staat er alvast achter en hij is overtuigd van de meerwaarde van lokaal rundvlees en liet al weten dat hij meer Belgisch rundvlees op de menukaarten wil krijgen. “De restaurantbezoekers moeten opnieuw trots een lokaal geproduceerde, lekkere biefstuk bestellen.” klink het in de sector. En de foodtruck staat inmiddels klaar. Hij is al ingezet in de Waalse studentensteden bij de start van het nieuwe academiejaar. Mons (Bergen) mocht de spits afbijten op 18 september en de studenten werden er verwend met een steak sandwich, waarbij fijne plakjes Belgisch Witblauw gecombineerd werden met raketsla, zonnebloempitolie en zongedroogde tomaatjes. Het geheel werd afgewerkt met een mayonaise van truffel. En wat dacht u van het hapje als de wrap steak van strips van Belgisch Witblauw afgewerkt met een tapenade van rode paprikacurry met ijsbergsalade en trostomaatjessalsa. En Belgisch rundsvlees is meer dan Belgisch Witblauw: er is het Witrood ras in Oost-Vlaanderen, het Rood ras in West Vlaanderen, het Roodbonte ras in de Kempen en het Zwartbonte ras in de Polders. In het land van Herve vinden we eveneens het Zwartbonte ras en in de Ardennen het Witblauw ras. Telkens met de specifieke eigenheid van het rund en het milieu, de ondergrond en de weiden.
De promotiecampagne mikt ook op de horecaprofessionals en de foodtruck vindt binnenkort zijn plaats op Horeca Expo in Gent (19-23 november) waar rundveehouders in dialoog gaan met de bezoekers en het verhaal achter hun vee met hen delen. Ook hier moet er geproefd worden. Tevens zijn er workshops voorzien. Zo brengt vleesambassadeur Guy Vancauteren, vroeger chef-uitbater van restaurant ’t Laurierblad in Berlare, op zondag 19 november het verhaal van Belgisch Witblauw. Op woensdag 22 november staat de workshop ‘koken met Belgisch rundsvlees’ in samenwerking met chef Alex Verhoeven geprogrammeerd.
En de foodtruck zal er ook zijn in 2018. Zo komen er parkingacties in samenwerking met supermarktketens en horecagrossiers en horecatotaalleveranciers. Volg VLAM en APAQ-W in hun promoties voor het Belgisch rundsvlees.