De Beaujolais-wijnen maken een sterke comeback op onze tafels dankzij de herdefiniëring van hun identiteit, zoals wordt bewezen door de wijnbouwersvereniging Terroirs et Talents.

Twee elementen in het bijzonder liggen aan de basis van deze heropleving van de kwaliteit van de Beaujolais-wijnen. Allereerst werd tussen 2008 en 2018 een studie van de bodems uitgevoerd die het mogelijk maakte de beste percelen en terroirs te identificeren. Vervolgens was er de komst van Dominique Piron aan het hoofd van het bedrijfschap voor de Beaujolais in 2016, die een nieuwe segmentatie van de wijnen invoerde, niet meer volgens de cru’s en appellations, maar volgens drie proefmomenten: de ‘Beaujolais de fête’ (belichaamd door de ‘Beaujolais nouveau’), de ‘Beaujolais de caractère’ die populair zijn in trendy restaurants (wijnbars, eetkelders, enz.) en, tot slot, de ‘Beaujolais d’exception’ die de status van grote terroirwijnen beogen met de ontwikkeling van perceelsgewijze cuvées.

Deze nieuwe segmentatie in combinatie met het concept ‘Beaujonomie’ heeft de wijnbouwers in staat gesteld weer trots te zijn op hun terroirs. Dat is precies het geval voor de wijnbouwersvereniging Terroirs et Talents die verschillende producenten uit de Beaujolais en de aangrenzende Mâconnais groepeert. Het is geen coöperatie, maar een groepering die het mogelijk maakt de verkoopkosten te bundelen, zowel in Frankrijk als in de rest van de wereld.

De oorsprong

“De banden tussen deze wijngaarden zijn voor alles familiaal en vriendschappelijk”, verklaart de voorzitter van de vereniging, Grégory Barbet (Domaine de la Pirolette). “Mijn vader en zijn vriend Hervé Dupond hebben deze groepering in 2007 opgericht op een moment dat de consumptie in Frankrijk daalde en het dus noodzakelijk was de export te ontwikkelen. Vandaag moeten wij actiever zijn op het terrein en onze klanten begeleiden bij de opleiding in onze wijnen. Het is niet nodig hetzelfde werk te herhalen, integendeel, wij moeten rationaliseren en efficiënte diensten aanbieden.

Wij hebben dus één enkel team voor de zes wijndomeinen in de Beaujolais, maar ook in het zuiden van de Bourgogne. Elk wijndomein behoudt zijn eigen label en identiteit, maar T&T  verkoopt de wijnen van elke entiteit.

Ook de grondslagen van deze wijndomeinen zijn dezelfde: ijverig werk aan de wijnstok en de bodem, milieuvriendelijk wijngaardbeheer en opwaardering van de ‘climats’ (de plaatsnamen).

“De krachten bundelen betekent ook werken in dezelfde richting, onder dezelfde impuls,” zegt Grégory, “uitwisselen en elkaar helpen om wijnen van hoge kwaliteit te garanderen. Wij hebben wijnen die zeer weinig sulfiet bevatten, dat is interessant voor al degenen die allergieën hebben, wat niet altijd gemakkelijk is in restaurants.”

Naast het uitstekende Domaine de la Pirolette (Saint-Amour) groepeert de vereniging ook het  Château de la Terrière (Brouilly, Regnié en zijn beroemde ‘Vin sauvage à poil’), het wijndomein Côtes de Nervers (Brouilly), Domaine Romy (met name op de Terres dorées), het Domaine des 3 Tilleuls (Pouilly-Fuissé) en het Domaine Auvigue (o.a. Viré-Clessé).

> De wijnen van het Domaine de la Pirolette (€ 12,16 excl. btw) en het Château de la Terrière (€ 11,61 excl. btw) worden verdeeld door VA.S.CO.

Tekst: MV