Cola is veruit de meest populaire frisdrank in ons land.  De meeste cola’s bevatten koolzuurhoudend water, fosfoorzuur en citroenzuur (voor de frisse smaak) en een zoetstof zoals sacharose of fructosestroop. Omwille van die hoge hoeveelheid suikers kreeg cola wel de reputatie een dikmaker te zijn. Daarom kwamen er versies met minder en zelfs zonder suiker op de markt. Die in vrij korte tijd erg populair werden.

De vervangende zoetmiddelen die in plaats van suiker kwamen worden wel bekritiseerd: ze zouden puur synthetisch zijn, en, bij veel gebruik, niet erg gezond.

Pure natuur

Wat dat betreft is er nieuws, en wel uit eigen land. Het Belgisch frisdrankenmerk Ritchie brengt een 99.99% natuurlijke cola zero sugar uit. Reeds vorig jaar verraste Ritchie de colaliefhebbers met een versie waarin geen artificiële karamel en fosfoorzuur zit. Nu gingen ze een stap verder: ook om te zoeten wordt een natuurlijke zoetstof gebruikt op basis van stevia en erythritol. Ritchie noemt deze cola weliswaar maar 99,99 % natuurlijk omdat er, omwille van de smaak, toch een heel klein beetje sucralose in moet. Van de verdere ingrediënten maakt Ritchie geen geheim: bruiswater, kolanootextract, een mix van aroma’s en kruiden, natuurlijke cafeïne, een vleugje citroensap, gerstemout en alcoholvrij gefermenteerd appelsap. Ritchie pretendeert daarom quasi 100 % natuurlijk te zijn. En dat is niet alleen een primeur voor ons land, ook in Europa is dit behoorlijk baanbrekend.

Belgisch succesproduct

Daarenboven is Ritchie cola zero sugar een Belgisch product. Het is een creatie van limonademaker Jan Verlinden. Zijn vintage  100 % natuurlijke limonades vallen inmiddels in de smaak van een groot publiek, ook buiten België. Ze worden geëxporteerd naar onder anderen Nederland, Frankrijk, Zweden en Roemenië. In eigen land zijn ze reeds in 750 verkooppunten te verkrijgen.

Ritchie cola zero sugar is een totaalproject: het is een heel bijzondere, natuurlijke cola die daarenboven wordt aangeboden in een nostalgisch flesje in retrolook, met pastelkleurig etiket dat direct in het oog springt. Direct uit de fifties en met schroefdop. Uiteindelijk moet een bijzondere cola er ook bijzonder uitzien.

www.drinkritchie.com/locator

Tekst: HW

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Wil je graag op de hoogte blijven met nieuws uit de horecasector, gratis toegang krijgen tot tal van beurzen en elke maand gratis de online versie van het magazine ontvangen?
Schrijf je dan hieronder in: