bookTable: Informeer uw klanten onmiddellijk. Schep de kans. Wacht niet op de klant, informeer hem over de beschikbaarheid.

Maar zeg me eens mevrouw, wat is een ‘no-show’? Een nieuw ovengerecht? Iets lekkers aan het einde van het diner? Helemaal niet. Een no-show is restaurantjargon voor een klant die reserveert maar niet komt opdagen. Een kerel die zijn kat stuurt, meestal met allure. De no-show zou zeker niet de tijd nemen om zijn reservering af te zeggen, hij heeft het te druk met naar een ander restaurant te lopen, uiteindelijk thuis te blijven of zijn glaasje wijn te drinken op het terras. De no-show hoeft niet te annuleren. Hij heeft een optie genomen, zoals deze, voor het geval dat. En, aarzelend als hij is, beslist hij uiteindelijk om niet te komen, een goed kwartier na het begin van de reservering. Of zelfs eerder. Zonder ooit nog de telefoon op te nemen.

In 2019 heeft een golf van no-shows in restaurants de pers en sociale netwerken verontwaardigd. We kunnen alleen maar vaststellen dat dit fenomeen, ondanks ingevoerde hulpmiddelen zoals herinneringen, e-mails, sms’jes… nog steeds bestaat. Veel restauranthouders klaagden dat zij machteloos staan tegenover dit probleem. Hun restaurant is volgeboekt, maar tijdens de avond kan het gebeuren dat een of meer tafels niet komen opdagen. Dat is frustrerend voor ons als klanten en heeft financiële gevolgen voor de restauranthouder. Deze laatste heeft geen andere keus dan te wachten tot een potentiële klant langskomt, ter plaatse of op een website die zijn zaak aanbiedt, of te vertrouwen op het delen op sociale media.

Wij willen restauranthouders een oplossing bieden voor een probleem dat zich jammer genoeg herhaalt. Ons concept is gebaseerd op het feit dat zodra de restauranthouder een no-show heeft, of een last-minute annulering (want ja, sommige mensen zijn nog correct), hij via zijn app onze gebruikers kan informeren over een last-minute beschikbaarheid. Door zijn tafel op onze bookTable-app te plaatsen, wacht de restauranthouder niet op de klant, maar gaat hij naar hem toe! Alle gebruikers die het restaurant in hun voorkeuren hebben, krijgen onmiddellijk een melding van de beschikbaarheid van de tafel. De restauranthouder hoeft niet meer te wachten, bookTable stelt hem in staat proactief op zoek te gaan naar de beoogde klant. En de gebruiker hoeft niet meer meerdere keren te bellen of naar internetpagina’s te gaan… wij informeren hem onmiddellijk over de beschikbare tafels in de buurt of in zijn favoriete restaurants. Ons business model is gebaseerd op een maandabonnement voor de restauranthouder en een kostprijs per maaltijd. Aangezien de horeca zwaar getroffen was door de coronacrisis hebben wij het maandabonnement gratis aangeboden aan elk restaurant gedurende 1 jaar na de heropening van de horeca. Wij zijn misschien niet de oplossing voor de no-show, maar wij proberen de gevolgen ervan te beperken…

Enkele cijfers:

Volgens een recente evaluatie is het no-showpercentage met ongeveer 20% gestegen ten opzichte van de periode vóór covid.

No-shows betekenen voor restauranthouders een gemiddeld omzetverlies van 10 tot 15%.