Zestien leerlingen van acht hotelscholen streden in Turnhout om de AEHT Cornet Trophy met de aandacht op beer-and-foodpairing. Voor de meeste studenten was het een eerste, creatieve en succesvolle, kennismaking met biercocktails en bier in en bij gerechten.
De jaarlijkse AEHT Cornet Trophy, georganiseerd door de Belgische afdeling van de Association Européenne des Ecoles d’Hotellerie et de Tourisme (AEHT) in samenwerking met brouwerijen Palm, De Hoorn en Rodenbach, legde de klemtoon op het thema ‘duurzaamheid op je bord’. AEHT België telt vandaag 17 aangesloten scholen. Zestien leerlingen uit de derde graad namen op 21 en 22 februari deel aan deze wedstrijd, die werd gehouden op de Campus Boomgaard van Talentenschool Turnhout.
Voorafgaand aan de wedstrijd werden teams door loting samengesteld met leerlingen uit verschillende hotelscholen. Zij kenden mekaar niet, moesten in team samenwerken en een volledig menu uitwerken dat in een voorbereidingstijd van drie uren geserveerd kon worden. Receptuur en werkwijze moesten worden uitgeschreven. De leerlingen woonden ook diverse workshops bij rond het gebruik van wijting en omega-baars, beer-and-food-pairing en het maken van biercocktails.
Voor de wedstrijd werd hen gevraagd om een biercocktail te maken op basis van Rodenbach FruitAge evenals een amuse met wijting, een voorgerecht met omegabaars, een hoofdgerecht met Kempisch lam en Cornet en een dessert met seizoensgroenten. In de gerechten en bij de maaltijden mochten zij vrijblijvend kiezen uit diverse andere bieren: Cornet, Palm, Brugge Tripel, Rodenbach Vintage en Arthur’s Legacy created by Viki Geunes.

Beer-and-food-pairing op hoog niveau gebracht

“In 2011 hebben wij onze schouders gezet onder het initiatief van de AEHT-cup voor leerlingen van hotelscholen. Als ik zie waar wij nu staan en hoe de leerlingen bier en gerechten weten te combineren, dan denk ik dat er tijdens deze jaarlijkse wedstrijd fantastische dingen zijn gebeurd”, stelt Peter Buelens, PR en Communicatiemanager van Brouwerij Palm – Rodenbach. “De leerlingen hebben beer-and-food-pairing op een hoog niveau gebracht en aangetoond dat er heel wat mogelijkheden zijn om bieren en gerechten met mekaar te combineren”.
“Voor Swinkels Familiy Brewers Belgium is de ondersteuning van AEHT een maatschappelijk project. De brouwerij stelt zich onder meer als objectief studenten met een horecaopleiding de kans te bieden hun vaardigheden aan te scherpen. Zo maken jonge professionelen kennis met de rijke Belgische biercultuur. Niet alleen wordt de culinaire kennis rond bier aangescherpt maar ook de sociale vaardigheden worden door het werken in teamverband extra ontwikkeld”.