Langzaam maar zeker krijgt ‘intersectorale’ empathie een centrale plaats in onze menselijke relaties. Bij de groothandelaars en de supermarkten is het herverdelen van onverkochte goederen, die soms bereid worden door solidaire chefs, een zeer positieve daad geworden voor de minstbedeelden. Maar dat is niet het enige! Andere solidariteitsacties voor de HoReCa kennen zowat overal in het land een bloei.

Zo hebben enkele Carrefour-verkooppunten bij dit jaareinde solidariteit getoond met de restauranthouders in hun regio. Een solidariteit die op verschillende manieren wordt toegepast. Sinds de eerste lockdown verwelkomen verschillende winkels in hun rekken voor vers bereide gerechten die van lokale restauranthouders die er hun bereidingen voor de takeaway komen deponeren.

Onlangs hebben andere Carrefour-supermarkten, zoals die in Wépion (Provincie Namen), aan de ingang van hun winkel een toonbankruimte ter beschikking gesteld van restauranthouders, chefs en lokale ambachtslieden.

“Voorlopig is er geen vaste procedure bij Carrefour,” zegt de woordvoerder van de keten. Dit behoort tot de handelingsvrijheid van elke winkelmanager, uiteraard met inachtneming van de gezondheidsregels inzake de voedselveiligheid en Covid.

Carrefour zou het uiteraard zeer positief vinden als dit soort initiatieven zou worden uitgebreid naar andere winkels en nodigt geïnteresseerde restauranthouders uit om contact op te nemen met de winkelmanager in hun buurt. De contactgegevens van de winkelmanagers zijn te vinden bij de ingang van elke Carrefour-winkel.”

Iedereen heeft er baat bij! De lokale Carrefour-winkels, die een positief imago krijgen door deze solidariteitsactie, en de restauranthouders van de regio, die zo toegang krijgen tot een nieuwe zichtbaarheid die veel groter is dan die van hun momenteel gesloten restaurant.

Met andere woorden, dit is misschien ook een nieuwe mogelijkheid om beter terug te stuiteren! En een goed verstaander heeft maar een half woord nodig!

Tekst: JR

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Wil je graag op de hoogte blijven met nieuws uit de horecasector, gratis toegang krijgen tot tal van beurzen en elke maand gratis de online versie van het magazine ontvangen?
Schrijf je dan hieronder in: