COVID-19 was de aanleiding voor deze verandering van gewoonte. Om hygiënische redenen hadden sommige restaurants de traditionele ‘papieren’ wijnkaart afgeschaft en vervangen door een digitale wijnkaart, gepresenteerd op een tablet of via een QR-code en de smartphone van de klant. Tegenwoordig kiezen steeds meer zaken voor die manier om de wijnen te presenteren. En een Belgische start-up, ‘Winevizer’, lanceerde tijdens de lockdown van 2022 een praktisch, ludiek en tevens instructief kaartsysteem met een QR-code dat rechtstreeks en zonder installatie op de smartphone van de klant wordt toegepast. Het jonge bedrijf heeft al veel Belgische en Franse restauranthouders overtuigd.

Een paar jaar geleden besloten sommige restaurants tablets te gebruiken in plaats van de traditionele ‘papieren’ wijnkaart. De pandemie, waarbij handmatig contact met de kaarten moest worden vermeden, versterkte deze aanpak evenals het gebruik van een QR-code om de kaarten te raadplegen. Dimitri Marit (restaurant Maison Marit in Eigenbrakel) had geanticipeerd op deze keuze. ‘Onze wijnkaart is al een tiental jaar beschikbaar op een tablet. Het was nieuw en sommige klanten voelden zich er ongemakkelijk bij, maar door hen uit te leggen hoe het werkte, wat uiteindelijk heel eenvoudig is, raakten ze er snel aan gewend. En terwijl sommige collega-restaurants er de voorkeur aan gaven om terug te keren naar de ‘papieren’ kaart zijn wij onze 300 referenties – plus sterke dranken – blijven aanbieden op tablet, maar zonder toepassingen zoals die voor combinaties van spijs en wijn, presentaties van producenten enz. De kaart blijft verzorgd, zonder handmatige aanpassingen voor bijvoorbeeld jaargangen en prijzen. Naast de klassieke kaart die weinig verandert, voegen wij onze ‘favorieten’ van het moment toe. Het is eenvoudig en zeer efficiënt. En voor het onderhoud maken we de tablet regelmatig schoon.

Ook het Brusselse restaurant ‘La Manufacture’ heeft al vijftien jaar een digitale kaart. Een tiental iPads zijn beschikbaar voor de klanten. “We moeten toegeven dat het in het begin moeilijk was. We waren nog niet echt gewend aan het gebruik ervan. Een overgangsperiode van 3-4 jaar was noodzakelijk voordat deze formule beter werd geaccepteerd. Nu is het anders, ook al wordt dit gebruik nog al dan niet geaccepteerd naargelang de leeftijd”, legt sommelier Bruno Tangre uit. “De rol van ons vak is nog steeds sterk aanwezig. Er gaat niets boven de mens om advies te geven en klanten op hun gemak te stellen. Maar ik moet toegeven dat deze digitale toepassing zeer, zeer praktisch is.” 

Een pluspunt: de prijzen en jaargangen kunnen gemakkelijk worden aangepast

Winevizer is opgericht door Sébastien Demoustiez en heeft nu meer klanten in Frankrijk dan in België. Restaurants, maar ook wijnbars en misschien binnenkort wijnhandels. Voor zijn nieuwe restaurant (‘Menssa’), dat in februari is opengegaan op de locatie van het voormalige ‘BonBon’ en dat gericht is op wijn, gaat Christophe Hardiquest de Winevizer-toepassingen gebruiken. Een digitale kaart in A4-formaat die de wijnen groepeert per stijl. 

De eerste klant die door deze toepassing werd verleid was ‘Mon Bar à Tapas’ in Bergen. Hoe verloopt deze ervaring en wat zijn de reacties van de klanten? “Sommige mensen gebruiken deze digitale kaart via QR-code en anderen niet, deze laatsten laten zich bijvoorbeeld omwille van de tijd liever adviseren door de ober. Kortom, de reactie van de klanten is gematigd. Maar omdat ik alleen Spaanse wijnen aanbied, die minder bekend zijn dan Franse, kunnen ze veel meer uitleg krijgen dan op een traditionele ‘papieren’ wijnkaart. Ik ben erg blij met het systeem waarmee de prijzen en jaargangen gemakkelijk kunnen worden aangepast,” zegt Antony Kyriakoudis, de chef en eigenaar van het restaurant.

Hoe werkt het? 

Het restaurant stuurt de lijst van zijn wijnen (in PDF, Excel of zelfs handmatig) op. Winevizer zorgt dan voor de digitale opmaak volgens de door de klant gekozen opties, die hij via een QR-code rechtstreeks met zijn smartphone zal ontdekken: combinaties van spijs en wijn, wijnen volgens smaak (door enkele vragen te beantwoorden) of gewoon de kaart raadplegen zoals je normaal zou doen. Een indeling is mogelijk per land, regio, druivensoort, prijs… En een prijsschuifbalk kan de klant helpen die bijvoorbeeld niet meer dan € 40 per fles wil uitgeven.

De voordelen?

Wijzigingen (zoals bijvoorbeeld wijzigingen van jaargangen) zijn eenvoudig en snel, in real time. Referenties die (al dan niet tijdelijk) niet meer beschikbaar zijn, kunnen worden gedeactiveerd: het zaalpersoneel hoeft niet meer op de hoogte te worden gebracht. Het hoeft ook niet meer erin opgeleid te zijn. Het is ook mogelijk om in de toepassingen statistieken te verkrijgen over de meest geraadpleegde wijnen. De wijnkaart hoeft ook niet opnieuw te worden gedrukt. Als de klant gerustgesteld wordt door het advies, kan het aantal verkochte flessen stijgen, evenals de gemiddelde prijs als hij overtuigd is van een goede combinatie van spijs en wijn. De mogelijkheid van een vertaling in verschillende talen is ook een pluspunt voor buitenlandse klanten. Soms wordt ook opgemerkt dat de klant aarzelt om de mening van de ober of sommelier te vragen, omdat dit voor hem een bekentenis van onwetendheid kan zijn. Ten slotte kan hij zelfstandig kiezen volgens zijn budget.

En de rol van de sommelier?

De toepassing kan ook een eenvoudige aanvulling zijn op zijn advies en zorgt ervoor dat hij niet te lang ‘geblokkeerd’ blijft aan een tafel. De sommelier beveelt bijvoorbeeld 2 of 3 wijnen aan en de klant raadpleegt deze op de kaart en kent dan de prijzen ervan.

Stimuleert dat de klant om ontdekkingen te doen?

Niets is minder zeker…. Er gaat niets boven de mening van een bekwaam iemand die minder bekende regio’s van Frankrijk of andere landen kan aanraden, of zijn ‘favorieten’ van het moment kan presenteren. 

Hoeveel kost dat?

Je kunt kiezen voor een maandabonnement van € 25, excl. btw, of een jaarabonnement van € 250.

{

Wijzigingen zijn eenvoudig en snel, in real time. Referenties die (al dan niet tijdelijk) niet meer beschikbaar zijn, kunnen worden gedeactiveerd.

[ Patrick Fiévez ]