Of je nou een voetballiefhebber bent of niet, tijdens het WK ontkom je er gewoonweg niet aan. Menig café is erop ingericht om bezoekers te trekken om de voetbalwedstrijden te komen kijken. En laten we eerlijk zijn, het is eigenlijk altijd hartstikke gezellig. Als horecaondernemer betekent dit een volle zaak, met fanatieke gasten. Hoe meer goals voor de Rode Duivels, hoe meer drankjes er worden gedronken. Maar hoe maak je als horecaondernemer het best gebruik van deze gezellige periode? Hoe zorg je ervoor dat je nóg meer uit dit WK haalt? Een aantal tips en ervaringen van verschillende Belgische horecaondernemers zodat ook jij nog meer kunt scoren tijdens deze wereldkampioenschappen.

 

Stap 1: Bereid je voor op de drukte

Dat het WK inherent is aan hard werken, geldt voor (bijna) alle horecaondernemers. Zo vertelt Virginia van café de Kroon in Gent: “Normaal werken mijn man, dochter en ik in shifts waarbij we elkaar afwisselen. Wij zijn niet zo’n grote zaak en voor ons is het café een familiebedrijf. Maar met het WK werken wij alle drie tegelijkertijd.” Ook Arne Braeckman, mede-eigenaar van ONA wijnbar in Gent geeft aan dat het WK belangrijk is voor de zaak: “Het is een bijzonder evenement, waarbij iedereen meeleeft. Als je als ondernemer niet de wedstrijden van het Belgische team uitzendt, is je zaak leeg ten opzichte van de rest die dit wél doen.” Ondanks de drukte blijft er ook tijd over zélf mee te genieten van de wedstrijden. “Als de Rode Duivels spelen kan ik niet heel goed werken, ik ben dan te zenuwachtig om niet mee te kijken!”, grapt de wijnbareigenaar.

Eén manier om je voor te bereiden op de drukte is het inzetten van meer personeel. In de eerste paar wedstrijden van de Rode Duivels heb je al kunnen ontdekken hoeveel personeel er nodig is. Naarmate België dichter bij de finale komt, zal het waarschijnlijk steeds drukker worden. Soms is er gewoon niet genoeg ruimte in je zaak om de bestellingen efficiënt af te kunnen handelen. Een oplossing om hiermee om te gaan is het gebruiken van een self-order menu. Gasten kunnen dan rustig aan hun tafeltje blijven zitten en de wedstrijd blijven volgen terwijl ze via een tablet bestellen. Ze hoeven niet op en neer te lopen naar de bar en lopen geen risico om een goal te missen. Ook horecaondernemers profiteren hiervan omdat ze de bestellingen efficiënt en op volgorde af kunnen handelen.

Stap 2: Perfectioneer de ultieme WK-sfeer in je zaak

Het allerbelangrijkste voor jouw horecazaak tijdens het WK: creëer de ultieme voetbalsfeer. Heb je al een paar slingers opgehangen en een groot scherm neergezet? Ook nu nog kan je je zaak nóg meer in thema brengen. Arne: “Als je aan voetbal denkt, denk je misschien eerder aan bier dan wijn. Toch spelen wij hierop in door verschillende Belgische wijnen te schenken en onze hapjes op het WK af te stemmen. Ik kan je zeggen: dit slaat heel erg goed aan en wordt gewaardeerd door onze gasten.”

Virginia: “Wij proberen ons café meer in trek te maken door de promoties aan te passen op het WK. Als er wordt gescoord gaat er bij ons in het café een toeter af, bedacht door mijn man die zelf een groot voetballiefhebber is. Wij versieren de zaak en delen t-shirts uit aan onze gasten: zo creëren wij een gezellige sfeer.” Ook is het belangrijk te laten zien dat jouw zaak de wedstrijden uitzendt: “Bij ons hebben we geen grote schermen, maar gewoon twee normale. Dat maakt onze gasten niet uit, als ze maar kunnen meekijken. Door geschreven borden laten wij zien welke wedstrijden er op welk tijdstip zijn. En dat werkt echt, we zien heel andere gasten tijdens een WK dan op ‘normale’ dagen.”

Stap 3: Geniet van de gezelligheid

Dat het drukker is dan normaal, ligt voornamelijk aan het element dat (nationaal) voetbal met zich meebrengt: saamhorigheid. “Mensen trekken erop uit om ergens anders de wedstrijden te bekijken, dat is natuurlijk ook veel gezelliger dan alleen thuis op de bank. De sfeer zit er goed in, zeker wanneer België speelt.” vertelt Virginia. Arne: “Ook als je niet van voetbal houdt, is het WK een moment dat mensen bij elkaar brengt. Misschien ben je niet geïnteresseerd in alle 90 minuten die een wedstrijd duurt, maar je wilt toch wel kunnen meepraten op werk over dat prachtige goal.

 Kortom: het zou zonde zijn niet mee te liften op het enthousiasme van gasten over de wereldkampioenschappen. En dit is echt geen hogere wiskunde, sprint het veld op en scoor met jouw zaak!

Auteur: Zhong Xu, Global Director van het Hospitality Product van Lightspeed