De groep

De groep werd in 1866 opgericht door Henri Nestlé en is vandaag de dag de grootste voedings- en drankengroep ter wereld. Nestlé is actief in 187 landen, op 5 continenten, en stelt bijna 300.000 mensen tewerk… 800 daarvan in België, waarvan de meeste in de vestiging in Anderlecht in Brussel, de andere in Etalle, in de provincie Luxemburg, in de bottelarij van de Valvert- en Pure Life-waters, en in de befaamde Nespresso-boetieks.

De groep neemt altijd het voortouw op het vlak van O&O op het gebied van voeding, en heeft onlangs Aimmune Therapeutics overgenomen, een Amerikaans bedrijf dat gespecialiseerd is in voedselallergieën. Een onderwerp van de toekomst, zoals we ons kunnen voorstellen, gezien de snelle ontwikkeling van allergieën in alle lagen van de bevolking.

Het ongelooflijke aanbod

Nestlé omvat meer dan 2.000 merken waaronder Nescafé , Nescafé Dolce Gusto, Nespresso, Fitness, Lion, Golden Graham, Nesquik, Bonjour, Ricoré … om maar een paar producten te noemen die bij het ontbijt worden genuttigd! Om nog maar te zwijgen van het water: Perrier, Vittel, San Pellegrino, Hépar, Valvert… en het vegetarische productgamma Garden Gourmet. In werkelijkheid is het aantal eigen merken zo groot dat we zonder het beu te worden, het hele gezin alleen met producten van de groep kunnen voeden!

Het Nestlé Professional-assortiment voor de horeca omvat:

  • de koffies en hun warme dranken: Nescafé en zijn machines, Buondi-koffie, Nesquik, Nestea-thee
  • de culinaire producten: jus en bouillons, het merk CHEF voor alle sauzen en fonds en Docello voor desserts, mousses en ­crème brûlées.

Michel Mersch

Michel Mersch is in 1998 bij Nestlé begonnen als Key Account Manager. Vervolgens steeg hij gestaag in de gelederen om de divisie ‘Ontbijtgranen’ in België en Luxemburg te leiden, enkele jaren later leidde hij de afdeling verse culinaire producten waaronder het merk Herta, en vervolgens werd hij gepromoveerd tot Algemeen Directeur Nestlé Professional van Nestlé Frankrijk en ten slotte, sinds 2018, tot CEO van Nestlé België en Luxemburg.

Het is in tegenspoed dat men ware leiders herkent. Vanaf het allereerste begin van de crisis, zonder te wachten op instructies van de autoriteiten, heeft de Brusselaar samen met zijn teams alle veiligheidsmaatregelen op het werk ingevoerd, in een poging om de manier van werken opnieuw uit te vinden en zich alvast voor te bereiden op een gezondheidscrisis die langer zou duren dan destijds werd gedacht.

Een balans van de risico’s

Voor Michel Mersch betekent het managen van een bedrijf een voortdurende afweging van de risico’s. Hoe vind je het juiste evenwicht? Elke beslissing moet worden genomen door de potentiële risico’s op lange termijn tegen elkaar af te wegen: gezondheidgerelateerd, sociaal en economisch. Volgens de CEO zullen de psychologische, economische en sociale gevolgen van covid-19 waarschijnlijk nog erger blijken te zijn dan de impact van het virus zelf.

M.M.: “In België lijkt de politieke wereld het potentieel van de bevolking te onderschatten en deze als kinderen te behandelen door al te simplistische en beperkende maatregelen op te leggen. Wat nodig is, is de oplossing te vinden die het beste bij onze bevolking past. De meeste bedrijven van hun kant hebben niet gewacht op de richtlijnen van de overheid om de nodige maatregelen te nemen. Ik denk dat we veel tijd hadden bespaard als de politici de nederigheid hadden gehad om te zeggen dat dit nieuw was, dat de situatie ongekend was en dat ze nog niet klaar waren”.

Hoe buig je de situatie om?

M.M.: “We hebben een ongelooflijk rijk land. Ik denk dat België alle mogelijkheden heeft om deze crisis te overwinnen, op voorwaarde dat de juiste beslissingen worden genomen. In sommige opzichten was er veel goodwill, maar in andere opzichten was er een groot gebrek aan goodwill. Tot nu toe hebben we nog geen reflectie op lange termijn gezien, er zijn alleen maar snel wat pleisters aangebracht. Als gevolg daarvan hebben we de steun van een groot deel van de bevolking verloren. De politici komen vast te zitten. Ondernemers hebben ideeën, ze moeten meer vrijheid  rijgen”.

Michel Mersch, een verstokte optimist, blijft er echter van overtuigd dat de crisis ook een kans is, een kans om zichzelf opnieuw uit te vinden en de CEO heeft geen gebrek aan ideeën.

Mr. Mersch, welke oplossingen, welk advies zou u de horeca kunnen geven voor deze ongekende situatie?

Denken op lange termijn: want de crisis zal voortduren en we moeten beseffen dat die nog lange tijd deel van ons dagelijks leven zal uitmaken. Zelfs als er een vaccin is, zal het geen wondermiddel zijn. Ik geloof meer in langdurige groepsimmuniteit. Maar zelfs op dat moment, net als bij de griep, zul je ermee moeten leren leven. Je moet dus je bedrijfsmodel herzien volgens de nieuwe regels.

Zich vandaag al aanpassen aan de sanitaire behoeften: Vooral niet de indruk wekken dat de horeca gevaarlijk is, want nu al gaan sommige mensen niet meer uit. Dit leidt tot een negatieve spiraal omdat deze levensstijl niet bevredigend is. Vandaag de dag is een cateraar die fingerfood aanbiedt dat met de handen moet worden genomen na het aanraken van de leuning of de voordeur, achterhaald. Mensen moeten zich absoluut veilig voelen, ze moeten weten dat de cateraar aan alles heeft gedacht om hun veiligheid te waarborgen.

Je model aanpassen aan de locatie: De locatie van een vestiging is belangrijk: die gaat niet op korte termijn veranderen! Veel bedrijven zijn niet van plan om hun werknemers voor het einde van het jaar weer aan het werk te krijgen, en zelfs daarna zal telewerken wijdverbreid blijven. Restaurants die vooral tijdens de lunch in een kantorenzone werken, verliezen daardoor een deel van hun cliënteel. Ze zullen gedwongen worden om alternatieven te vinden. Thuisleveringen zijn soms een oplossing, maar niet altijd, omdat velen hebben ingezien dat dit een ander vak is.

Creatief zijn: Wie in staat was om van de gebaande paden af te komen en creatief te zijn, doet het beter. Ik denk aan de koks die geen terras hadden en pop-ups openden, in de natuur, in het bos, klanten in kleine groepen in serres, enz.

Lokaal, gezond, authentiek: We moeten ons aanpassen aan de verwachtingen van de klanten van vandaag. Veel mensen zijn op zoek naar een gezondere levensstijl met inbegrip van, maar niet beperkt tot, voedsel. Restaurants in de buurt van sportzalen kunnen bijvoorbeeld gezonde maaltijden aanbieden om mee naar huis te nemen na het sporten. Er zijn veel mogelijkheden. Epicurisme wordt vaak haaks op gezondheid gezet, maar de combinatie van de twee is echt trendy.

Tegelijk nadenken over de noodsituatie en de toekomst: We moeten tegelijkertijd kunnen werken aan de noodsituatie en de toekomstvisie. Er is veel gesproken over staycation, mensen zijn gedwongen om in België te blijven, dus ze zijn op zoek naar ideeën. Omdat ze sociaal contact nodig hebben, willen ze dingen ervaren.

De ervaring is cruciaal: Vandaag de dag moeten we plezier verkopen, gezondheid, een unieke ervaring bieden. Onze reflectie bij Nestlé is onderdeel van het product. Vervolgens hebben we er een oplossing van gemaakt: hoe kan het product u helpen, hoe kan een saus of een fond het werk van de chef makkelijker maken? Nu gaan we nog een stap verder en proberen we de oplossing om te zetten in een ervaring: smaak, contact, service. Wij verkopen geen koffie maar het plezier van een kopje koffie, verkrijgbaar in verschillende recepten. We brengen de consument in een universum om hem een radicaal andere manier van consumeren te laten ontdekken…

De passie behouden: in alle beroepen is er een soort van vermoeidheid, er zijn steeds minder professionals die enthousiast zijn over hun werk… behalve in de horeca! En er zal altijd een plaats zijn voor enthousiaste mensen. Ik denk dat de kleine restauranthouders in de toekomst nog grotere troeven zullen hebben dan voorheen. De consument is op zoek, mensen willen genieten. De sleutel is het antwoord te vinden op deze vraag met inachtneming van de nieuwe beperkingen.

Communiceren: praten met collega’s, van gedachten wisselen met de klanten, het is met hen dat we vooruit gaan. Op ons eentje hebben we de oplossing niet.

Mijn motto: “Eendracht maakt macht”: Ik geloof sterk in partnerschappen, uitwisseling, wederzijdse hulp, kruiselingse activiteiten, ook met andere sectoren zoals bijvoorbeeld de amusements- of de distributiesector. Er is geen concurrentie, er zijn alleen maar “concullega’s”.

Tekst: Pascale Van Weert

{

Wie in staat was om van de gebaande paden af te komen en creatief te zijn, doet het beter.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Wil je graag op de hoogte blijven met nieuws uit de horecasector, gratis toegang krijgen tot tal van beurzen en elke maand gratis de online versie van het magazine ontvangen?
Schrijf je dan hieronder in: