Enkele dagen geleden kondigde het bedrijf Lotus bij monde van zijn CEO, Jan Boone, aan dat het zijn beroemde speculaas (je weet wel, deze die bijna altijd bij koffie, warme chocolademelk of thee op alle brasserie- en cafétafels wordt geserveerd?) van naam ging veranderen. Dit om zich aan te passen aan de naam die is ingevoerd in de verschillende andere landen dan België, Frankrijk en Nederland waar hij wordt verdeeld.

‘Slecht idee’ riepen sommigen, ‘verraad’ beweerden anderen of ‘geen sprake van’ besloten puristen en andere afficionado’s van de beroemde lekkernij die tot ons erfgoed behoort.

Onder hen, Pierre Marcolini, die sinds 28 oktober 2020 is uitgeroepen tot ‘Beste banketbakker ter wereld’: “De beslissing van het industriële merk Lotus zal alleen voor zijn eigen producten gelden. Je hoeft je echt niet voor te stellen dat onze beroemde Belgische ambachtelijke speculaas in de toekomst een andere naam zou kunnen dragen. Lotus is dus vrij om te doen wat het wil met zijn eigen producten, met een kwaliteit die niet ambachtelijk maar industrieel is”, zoals Marcolini niet heeft geaarzeld in herinnering te brengen.

Last but not least heeft een andere nationale beroemdheid, het huis Dandoy, de gelegenheid te baat genomen om ons deze uitgelaten herinnering te sturen: 

“De koekjeswereld staat in rep en roer nu dat sommigen de naam van hun product veranderen. Uit deze storm in een glas melk komt de enige, de echte traditionele speculaas, de authentieke met boter, die al zeven generaties lang wordt gebakken in de ateliers van Dandoy in Brussel, tevoorschijn. Een koekje met lef, dat niet uiteenvalt in de luchtvochtigheid van de herfst of in koffie. Een echte speculaas is gemakkelijk te herkennen: die vind je immers bij Dandoy!”

Wij bij Horeca Magazine hebben de gelegenheid te baat genomen, polemiek maar vooral seizoen verplicht, om u het verhaal te vertellen van de man die vanaf het allereerste begin de naam … Speculaas droeg!

Ontdek waarom door het artikel te lezen dat we aan Speculaas wijden in uw Horeca Magazine van november dat volgende week in uw brievenbus zal zitten.

Tekst: JR

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Wil je graag op de hoogte blijven met nieuws uit de horecasector, gratis toegang krijgen tot tal van beurzen en elke maand gratis de online versie van het magazine ontvangen?
Schrijf je dan hieronder in: