Snel omschakelen van een fullservice bediening naar enkel take-away en een hoogstaande kwaliteit van gerechten blijven garanderen, het contact met je klanten onderhouden én nieuwe klanten inspireren om je zaak te ontdekken. Het is geen evidente opdracht in coronatijden waarin de horeca gedwongen wordt deuren dicht te houden en halsoverkop een rendabel alternatief te bedenken. 

Visrestaurant Tijdok in Zeebrugge twijfelde niet lang en besloot sharingboxen te verkopen aan hun klanten. Met een wat andere aanpak die ze gewoon waren, slagen ze erin om ook in take-away prijs-kwalitatieve gerechten aan te bieden met dagverse vis van bij ons.

Sinds 2007 runt chef-kok Marianne Pauwaert samen met mama Nicole en broer Marino restaurant Tijdok in Zeebrugge. Tijdok staat gekend voor haar kraakverse visgerechten, waarbij énkel vis wordt geserveerd die wordt gevangen door Vlaamse vissers.

“Wij komen zelf uit een echte Vlaamse vissersfamilie. Overgrootvader Pauwaert zat in de rederij en vier generaties lang was het een familiezaak. Toen de vissector het steeds moeilijker kreeg, besloot ik om mijn droom na te jagen: het openen van een visrestaurant. Net omwille van onze sterke band met de visserijsector, vinden we het vanzelfsprekend dat we enkel verse, kwaliteitsvolle vis van bij ons aanbieden uit het seizoen. Uit respect voor onze Vlaamse vissers én om je klanten steeds heerlijke vis te serveren aan gunstige prijzen.” 

Voor Marianne, haar collega’s en tal van andere horeca uitbaters, kwam de eerste lockdown en het verplicht sluiten van de zaak totaal onverwacht. Toch kriebelde het voor Marianne en haar familie om snel weer aan de slag te kunnen gaan en besloten ze take-away sharing boxen te verkopen, uiteraard met dagverse vis van bij ons. 

“Toen de eerste lockdown van kracht ging en onze zaak dicht moest, was er voor ons maar één logische stap: bezig blijven, niet bij de pakken blijven zitten. Voor ons was het een must om in contact te blijven staan met onze klanten. Als horecazaak doe je je uiterste best om een mooi klantenbestand uit te bouwen. Zonde om dat kwijt te raken. We konden onze klanten voorlopig niet de service geven die ze van ons gewoon waren, maar wilden hen wel nog steeds een fijne beleving bezorgen en kwaliteitsvolle visgerechten aan democratische prijzen serveren. Daarom besloten we, als één van de eerste uit de buurt, om in het weekend take-away sharingboxen met vijf visgerechten aan te bieden.

Tijdens feestdagen als Sinterklaas of Valentijn verwennen we onze klanten met een extraatje in de box. Je merkt dat klanten dat appreciëren. Sommigen komen zelfs van ver om onze boxen te bestellen.

Naast de boxen is er ook nog een vaste afhaalkaart, waarop onze populaire klassiekers zoals de bouillabaisse te bestellen zijn. Het gebeurt zelfs regelmatig dat klanten gerechten in de boxen ontdekken, zoals onze vissalade, en die nadien bijbestellen op de vaste kaart bovenop hun box van die week.” 

“Overschakelen naar take-away creëerde voor ons mogelijkheden om kosten te overbruggen, de zaak financieel gezond te houden én onze klanten te blijven zien. Het bleek een goede zet te zijn, want iedere week zijn onze boxen uitverkocht en hebben we er zelfs heel wat nieuwe klanten bij. “

Het is een erg moeilijke periode voor horeca, maar restaurant Tijdok slaagt erin kwalitatieve visgerechten te blijven aanbieden en de relatie met hun klanten te onderhouden. Door bovendien steeds te kiezen voor vis opgevangen door Vlaamse vissers, kiezen ze voor duurzamere visserij en ondersteunen ze de visserijsector die door het sluiten van de horeca en de Brexit maatregelen ook heel wat te verduren heeft.

Ondanks het succes van hun sharing boxen, kijkt Tijdok uiteraard uit naar het moment waarop het restaurant terug open mag en ze klanten terug mogen verwelkomen aan tafel. Tot dan wil Marianne deze wijze raad meegeven: 

“Hoe je als horeca uitbater ook omgaat met de sluiting van je zaak, blijf iets doen voor je klanten. Hou dat contact vast. Grijp deze opportuniteit om na te denken over betere tijden die er terug aankomen en hoe je de dingen dan nog beter kan doen.”

Het aanbieden van afhaalmaaltijden betekent vaak dat je je zaak en manier van werken helemaal anders moet gaan inrichten. Bovendien moet er ook goed nagedacht worden over hoe je je klanten kwaliteitsvolle gerechten kan blijven aanbieden, in de mate van de mogelijkheden die er thuis bestaan om gerechten op te warmen. 

Marianne geeft drie tips voor jouw take-away aanbod.

1. Ga voor simpele gerechten, geschikt om op te warmen in de oven of microgolfoven

 “Verplaats je in je klant wanneer je je menu opmaakt, want hij moet er thuis mee aan de slag. Kies daarom voor simpele gerechten die in de microgolf of oven kunnen worden opgewarmd. Wij serveren bijvoorbeeld vaak gebakken vis in het restaurant, maar willen nu vermijden dat de vis te droog wordt wanneer het thuis wordt opgewarmd. Daarom combineren we onze gerechten vaak met een lekker sausje of verwerken we de vis in gerechten als waterzooi of soep.”  

2. Kies voor vis van bij ons en volg de seizoenen

“Ik stem wekelijks af met onze vaste visgroothandel welke vissen onze Vlaamse vissers hebben gevangen. Zo koop ik vis aan die steeds kwalitatief op zijn best en volop in aanvoer is. Door seizoengebonden aan te kopen en een nauwe relatie te onderhouden met onze visleverancier, kopen we vis aan gunstige tarieven in en kunnen we onze klanten steeds prijs-kwalitatieve gerechten aanbieden. Laat je trouwens niet afschrikken om met vis aan de slag te gaan. Je leverancier levert vaak de vis gefileerd en klaar voor gebruik aan. Je hebt geen afval én je bespaart er heel wat werk mee.”

3. Informeer je klanten over je aanbod

“Laat je klanten weten dat je zaak afhaalmaaltijden aanbiedt. Facebook werkt voor ons enorm goed. Ook onze website houden we steeds up-to-date. Voor de klanten die minder online te vinden zijn, hangen we wekelijks onze sharing box menu en vaste afhaalkaart omhoog in de etalage. Werk bovendien steeds visueel. Je klant ziet graag wat hij kan verwachten.”