Waaraan hechten consumenten die op afstand bestellen het meeste belang? In deze onzekere tijden is het essentieel aandacht aan deze vraag te schenken om de klanten niet teleur te stellen maar, integendeel, hen te binden en telkens in de roos te schieten.

Wij hebben de drie punten geselecteerd die volgens ons het belangrijkste zijn bij thuisbezorging of afhaalmaaltijden.

Snelheid

Met de pandemie zijn bestellingen op afstand en afhaalmaaltijden wijdverbreid. De bestelde gerechten zijn tegenwoordig steeds gevarieerder en gesofisticeerder, aangezien zelfs sommige gastronomische restaurants ermee zijn begonnen. Deze laatste vormen echter verre van een meerderheid en zullen wellicht niet allemaal voortdoen na de pandemie. Integendeel, uit de statistieken blijkt dat het merendeel van de op afstand bestelde gerechten, pizza’s, hamburgers, sushi’s, wokken enz. zijn. Kortom, eenvoudige, gemakkelijk herkenbare en vooral snelle gerechten.

Laten we niet vergeten dat de klanten die vóór de pandemie al gewoon waren om op afstand te bestellen, gemakzuchtige klanten zijn voor wie de leveringssnelheid een doorslaggevend criterium is.

Laten we dus alles vermijden wat hen kan doen wachten: te gesofisticeerde gerechten, ingewikkelde verpakkingen, gebrek aan voorbereiding, onaangepast onthaal van de bezorgers die te veel tijd verliezen ….

Gemak

Zoals bij elke bestelling op afstand is bestelgemak een enorme troef. Het is algemeen bekend dat je bij elke extra stap tijdens het bestelproces de klant dreigt te verliezen: hij kan onderbroken worden door een telefoontje, van mening veranderen, van menu veranderen enz.

Hoe ingewikkelder je het maakt, hoe groter het risico dat je de klant kwijtraakt. Daarom moet de menukaart duidelijk zijn, moeten de gerechten gemakkelijk herkenbaar zijn, evenals de porties of de prijs, en moet het bestelproces worden vereenvoudigd. Vermijd dat de hongerige klant lang moet zoeken op uw website voordat hij het gerecht vindt dat hij zoekt en dat hij graag al op zijn tafel zou hebben!

Weergave van de werkelijkheid

Zorg ervoor dat de foto van het gerecht zo natuurgetrouw mogelijk is.

Wie weet, misschien worden onze computers ooit uitgerust met geur- of parfumverspreiders om de consument aan te trekken? Terwijl de klant er nog op wacht om door de heerlijke geur van een gekruid gerecht te worden verleid, heeft hij weinig andere mogelijkheden om zijn keuze te maken dan te vertrouwen op de foto’s. Het is immers niet mogelijk om de sfeer van het restaurant op te snuiven, te proeven of zelfs maar erop te vertrouwen. De klant kiest een specifiek gerecht, een prijs, een tijdstip. Het geleverde product moet dus zo goed mogelijk overeenstemmen met het aanbod om hem niet teleur te stellen.

Daarom is het van belang om de verpakking perfect aan te passen aan het verzonden gerecht, zodat het gerecht er niet grauw uitziet wanneer het bij de klant aankomt!

U weet dit waarschijnlijk allemaal al, maar het kan nooit kwaad om u er even aan te herinneren…

Tekst: PVW