Tips voor de horeca:

zo zet u een bezorgdienst op tijdens de Corona-periode!

In veel Europese landen leidt de Coronapandemie tot strenge beperkingen voor de cateringsector. Tijdens lockdown-periodes mogen restaurants en cafés, zoals in België, alleen voedsel aanbieden om mee te nemen of om te laten bezorgen. Voor veel restauranthouders is het organiseren van een bezorgdienst een grote uitdaging.

Met enkele overwegingen vooraf, een goed doordacht concept en, last but not least, de juiste verpakking kan de bezorgdienst een volwaardig succesmodel worden.

De eerste stap: het concept

Bij het ontwerpen van het out-of-home verkoopconcept moeten een aantal onontbeerlijke beslissingen worden genomen. Hier moet bijvoorbeeld worden besloten of men met een eigen aanbod deelneemt aan de programma’s van verschillende online leveringsplatforms of dat men het leveringsmodel volledig zelf organiseert.

Het voordeel van deelname aan diensten zoals afhaalmaaltijden is dat u in korte tijd een groot klantenbestand in de regio kunt aanspreken en geen eigen servicepersoneel hoeft aan te houden voor de bezorging. Anderzijds gaat een deel van de inkomsten naar het leveringsplatform. De beslissing om deel te nemen aan het programma van een onlineplatform zal daarom ook in beslissende mate worden beïnvloed door de wijze waarop het bedrijf er zelf in slaagt contact te leggen met klanten voor de bezorgingsservice. Hier kunnen restaurants en cafés met een grote eigen klantenlijst in de regio hun afhaal-/bezorgingsservice volledig zelf opzetten en exploiteren.

Het concept omvat ook de beslissing om alleen kant-en-klare maaltijden buitenshuis en om mee te nemen aan te bieden, of om bereide maaltijden aan te bieden die de klanten zelf thuis kunnen afmaken.

Voor het concept is het ook van belang het verzorgingsgebied voor het eigen aanbod af te bakenen. Het speelt ook een rol in het verzorgingsgebied of men alle leveringen zelf uitvoert of gebruik maakt van een onlineplatform. Een van de dingen waarmee hier rekening moet worden gehouden, is dat het budget voor de levering zelf beperkt kan zijn. Kiest men voor een kleiner verzorgingsgebied, dan kunnen de leveringen misschien per goedkope fietskoerier worden gedaan. Tenslotte moet bij de bepaling van de straal waarin de leveringen buitenshuis worden verricht, rekening worden gehouden met de kwaliteit en de temperatuur van de geleverde levensmiddelen.

 

Van groot belang: wie is uw doelgroep?

Niet alle out-of-home verkopen zijn hetzelfde. Wanneer de huidige restaurants en cafés,

met hoge eisen in de bijzondere situatie rond Corona te maken hebben met out-of-home-verkoop, bedienen zij een andere doelgroep dan de snackbar ernaast. Het out-of-home aanbod moet ook worden afgestemd op de doelgroep, die van tevoren wordt bepaald. Voor deze doelgroep kan bijvoorbeeld ook worden gedacht aan aantrekkelijke, speciale aanbiedingen in de out-of-home verkoop.

Bijzonder belangrijk: het menu voor verkoop buitenshuis.

Een voedselleveringsdienst heeft een eigen menu nodig. Vaak is het zinvol het aanbod te beperken om de kwaliteit van het voedsel te garanderen en over voldoende capaciteit te beschikken. Met name bepaalde sauzen of bijgerechten kunnen door een langere levertijd aan kwaliteit inboeten en kunnen daarom beter niet in het menu voor de out-of-home verkoop worden opgenomen.

 

Bron afbeelding: nl.onlineprinters.be

Niet te verwaarlozen: de verpakking

Verpakking is een zeer belangrijk onderdeel van de bezorgingservice. Het moet visueel aantrekkelijk zijn en het voedsel moet zo worden vervoerd dat de klant geen glibberig, doorweekt voedsel krijgt. Bovendien moet het materiaal geschikt zijn om de aflevertemperatuur gedurende het gehele aflevertraject te handhaven. Tegenwoordig spelen ook duurzaamheidsaspecten een rol, omdat klanten nu belang hechten aan de milieuvriendelijkheid van verpakkingen. Daarom is een plastic verpakking meestal geen goede keuze. Speciale verpakkingen van papier, bioplastic of hout kunnen iets duurder zijn, maar zullen meestal voldoen aan de hogere eisen op het gebied van functionaliteit, duurzaamheid en uiterlijk, vooral in de hogere gastronomische sector.

Vooral interessant voor klanten: hygiëneconcept en contactloze levering

Om ervoor te zorgen dat de bezorgingsdienst klanten zich te allen tijde comfortabel en veilig voelen bij het Corona-assortiment, moet een passend hygiëneconcept voor de voedselverwerking en de mogelijkheid van contactloze levering vanzelfsprekend zijn. Ook hier is het van belang de genomen voorzorgsmaatregelen aan de klanten mee te delen.

Bereken het goed: capaciteiten en prijzen

Het is van wezenlijk belang dat de verkoop buiten het restaurant wordt berekend onafhankelijk van de eerdere prijzen in het restaurant. De contributiemarge kan hier gewijzigd zijn in tegenstelling tot de stationaire verkoop in het restaurant, omdat er een ander menu is samengesteld, leveringskosten zijn toegevoegd en verpakking in de berekening moet worden opgenomen.