De belangrijkste Italiaanse beurs voor wijn en gedistilleerde dranken vindt dit jaar van 2 tot 5 april aanstaande plaats in Verona. Er is momenteel een presentatieroadshow aan de gang in Europa, Azië en Noord-Amerika die afgelopen dinsdag een tussenstop maakte in Brussel.

‘Dit is een ongekend promotie-initiatief in de geschiedenis van het evenement’, benadrukte Marco Battocchia, verantwoordelijke incoming management van VeronaFiere, die aanwezig was op de Belgische tussenstop. De investeringen van VeronaFiere voor de promotie van Italiaanse wijn op de belangrijkste exportmarkten en de opkomende markten zijn immers met 40% verhoogd.

De negen voor de roadshow geselecteerde landen (Oostenrijk, Duitsland, Zwitserland, Denemarken, het Verenigd Koninkrijk, België, de VS, Japan en Zuid-Korea) vertegenwoordigen twee derde van de waarde en het volume van de in 2022 geëxporteerde Italiaanse wijn. Daar waar de VS, Duitsland en Groot-Brittannië goed zijn voor de helft, vinden we België op de vijfde plaats qua waarde (gegevens van het UIV-Vinitaly Observatorium).

‘Dit promotie-initiatief komt bovenop de investering van meer dan 3 miljoen euro om kopers aan te trekken op de volgende Vinitaly’, verduidelijkte Maurizio Danese, afgevaardigd bestuurder van VeronaFiere, de afgelopen dagen.

In 2022 hebben 4.080 bedrijven zich gepresenteerd op Vinitaly, er waren meer dan 25.000 geaccrediteerde buitenlandse kopers (meer dan duizend uit België, het vierde meest vertegenwoordigde land) en meer dan 88.000 bezoekers op de vakbeurs.

Op Vinitaly 2023, de 55e editie, zal in de ‘Vinitaly Bio’-zone een grote ruimte speciaal worden gewijd aan biologische wijnen, met begeleide proeverijen en een Enoteca. Niet te missen is ‘MicroMegaWines’, een tentoonstellingsruimte gewijd aan bedrijven met een kleine productie van topwijnen van inheemse en internationale druivenrassen. Ook de ruimte ‘International Wine Hall’ voor wijnen uit de rest van de wereld en ‘Vinitaly Mixology’ met bartender masterclasses voor nieuwe trends zijn uitgebreid. De tools en gelegenheden voor B2B zijn versterkt, met name met ‘Taste&Buy’, B2B-ontmoetingen tussen exposanten en door VeronaFiere geselecteerde kopers, en er is ook steeds meer aandacht voor digitaal, met het platform ‘Vinitaly Plus’ dat het mogelijk maakt een agenda op te stellen voor ontmoetingen tijdens de dagen van het evenement en vervolgens zakelijke relaties te consolideren. Dit jaar zal er ook veel aandacht zijn voor de groothandelaars.

Binnen Vinitaly wordt ook Sol&Agrifood georganiseerd, een tentoonstelling gewijd aan olie en agrovoeding in het algemeen, met onder meer ‘Xcellent Beers’ voor ambachtelijke bieren en ‘B/Open’ voor gecertificeerde biologische voeding. En ‘Enolitech’, gewijd aan de technologieketen van de sector, zal dit jaar ook niet ontbreken. Tot de meest verwachte evenementen behoort op zaterdag 1 april OperaWine, de exclusieve proeverij van de 100 beste Italiaanse wijnen, geselecteerd door het Amerikaanse tijdschrift Wine Spectator. En ook dit jaar is er weer de buitenbeurs ‘Vinitaly and the city’, met proeverijen en besprekingen georganiseerd op verschillende locaties in het historische centrum van Verona, een Unesco-erfgoedstad. 

‘De Roadshow is ook een gelegenheid om nieuwe mogelijkheden te verkennen voor een stabiele aanwezigheid van VeronaFiere op enkele interessante markten’, aldus Federico Bricolo, voorzitter van VeronaFiere, ‘met teamwork waarbij ook het Italiaanse Instituut voor Buitenlandse Handel (ICE), de Kamers van Koophandel en ons netwerk van buitenlandse vertegenwoordigingen betrokken zijn.’

Alma Torretta