Cafés en restaurants mogen sinds 8 juni weer gasten verwelkomen. Komen er snel genoeg weer voldoende klanten om alle zaken rendabel te houden? Creatieve initiatieven van horecafederaties en brouwerijen zijn voor veel café-uitbaters meer dan een sympathiek gebaar.

Het is zover: cafés en restaurants zijn weer open! Dat wil zeggen: ze mogen weer open zijn. De strikte maatregelen voor de volksgezondheid – het coronavirus is nog niet helemaal verdwenen – beperken het aantal gasten. Dat is natuurlijk nadelig voor de omzet. Tel daar de gederfde inkomsten sinds half maart bij en we moeten er geen tekening bij maken: horeca-uitbaters zullen de rest van het jaar creatief uit de hoek moeten komen – en nog harder dan anders moeten werken. Horecafederaties en diverse brouwerijen reiken een helpende hand. Laten we bijvoorbeeld inzoomen op Café Solidair, een initiatief van Alken-Maes. Om de horeca te helpen werd het platform Café Solidair in het leven geroepen, waarbij klanten bij hun favoriete café, restaurant of kantine hun pintjes op voorhand konden betalen om hen zo uit de nood te helpen. Met de heropening van de horeca maakte Café Solidair de eindbalans op. Met 100.505 vooraf betaalde pintjes, goed voor 251.262 euro, hebben klanten massaal hun favoriete uitbatingen gesteund via het digitale platform van Café Solidair. Het geld ging rechtstreeks naar de uitbaters, zodat zij extra financiële middelen in handen kregen om de sluitingsperiode te overbruggen.

Samenhorigheid

Eddy Manet van Café Het Gerechtshof in Tongeren kreeg bestellingen voor in totaal 1.765 pintjes: “Aangezien ik al 30 jaar in het vak zit, heb ik gelukkig wel aan appeltje voor de dorst, maar ik denk dat niemand de impact van deze crisis had zien aankomen,” zegt hij. “Café Solidair heeft me vooral doen inzien dat ik de liefste en beste klanten van heel Vlaanderen heb. Zoveel pinten om mij te steunen is echt ongelofelijk. Er is zelfs een vriendengroep die hier trouwe klant is en die samen meer dan 100 pinten hebben besteld. Er heerst echt een gevoel van samenhorigheid en daar ben ik heel trots op.”

Ook Olivier Levaux-Holvoet van Café El Senor Duck Napo in Luik sloot zich aan bij Café Solidair: “In het eerste weekend van de lockdown dacht ik er zelf aan om bij mijn klanten het idee te lanceren van pintjes vooraf te kunnen bestellen. Vervolgens lanceerde Alken-Maes de week erop Café Solidair! Een concept waar ik direct achter stond omdat het exact de weerspiegeling was van wat ik zelf wou doen, maar nu met de kracht en ondersteuning van een sterke brouwerij!” Dat positieve gevoel werd nog versterkt doordat de brouwerij de eerste 400 pintjes gratis schonk aan de uitbater.

Hoeksteen van herstel?

Acties als Café Solidair zijn niet zaligmakend, maar kunnen de basis zijn voor een versneld herstel. Café El Senor Duck Napo opende zijn deuren pas op woensdag 10 juni, om zich volop te kunnen concentreren op het treffen van de juiste maatregelen. Het valt Olivier Levaux-Holvoet  zwaar dat hij zijn trouwe klanten niet meer aan de toog kan ontvangen, maar hij houdt er de moed in. “Dankzij de meer dan 1.000 vooraf bestelde pinten ben ik in staat om mijn vaste klanten weer te kunnen ontvangen en de tapkranen weer open te zetten,” besluit hij. “Ik denk oprecht dat deze vooraf betaalde pinten via Café Solidair de hoeksteen zullen vormen van mijn herstel. En het is net dit gevoel van solidariteit en wederzijdse hulp waaruit ik de kracht zal putten om te blijven strijden voor de heropening van mijn vestiging in deze moeilijke omstandigheden.” 

Tekst: WDM

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Wil je graag op de hoogte blijven met nieuws uit de horecasector, gratis toegang krijgen tot tal van beurzen en elke maand gratis de online versie van het magazine ontvangen?
Schrijf je dan hieronder in: