Als operating unit van de Colruyt Group is Solucious gespecialiseerd in het leveren van een ruim assortiment aan food en non-food producten aan grootkeukens en horeca. De vennootschap telt 450 medewerkers en 150 bezorgers voor een totaal van 1.000 bestellingen per dag.
Vandaag telt Solucious 3 distributiecentra en 5 hubs (Lot, Bornem, Gent, Wommelgem en Gembloers).
Y.V.D.B. “Ons assortiment bestaat uit een brede selectie foodservice producten en een deel Colruyt retail assortiment, hoewel we volledig onafhankelijk zijn van de groep. Tot ons klantenbestand behoren heel wat grootkeukens en ketens als Panos en NH Hotels, … We leveren niet veel aan sterrenchefs, maar dat kan in de toekomst misschien wel het geval zijn, want we gaan een reeks producten uit het assortiment van de CRU-winkels integreren! ”
Mijnheer Van den Brande, wat zijn de grootste troeven van Solucious?
De betrouwbaarheid en het gemak aan een lage kost! De betrouwbaarheid is van het allergrootste belang. Voor onze klanten is het soms van kapitaal belang dat hun goederen gegarandeerd op een bepaald tijdstip worden geleverd. Dankzij ons systeem kan men online zien hoeveel stuks er in voorraad zijn, beschikbaar voor de klant en leverbaar binnen twee dagen of zelfs de volgende dag. De klant kan te allen tijde op onze website zijn bestelling wijzigen als hij dit wenst, of vragen stellen via de chat.
Solucious telt 15.000 klanten en 12.000 artikelen, enkel voedingsmiddelen (we verkopen bijvoorbeeld geen microgolfovens of parasols). Ik ben ervan overtuigd dat we ons moeten specialiseren om efficiënt te zijn, we moeten ons aan onze core business houden.
Het is vandaag de dag vooral belangrijk dat men de juiste prijs betaalt, en wij berekenen die prijzen zo precies mogelijk, rekening houdend met de kostprijs van het product, maar ook met de dienstverlening die onze klanten wenst. Idealiter zou ik een coëfficiënt willen toepassen die overeenstemt met de tijd die onze medewerkers besteden aan de levering en op die manier een ‘eerlijke’ kost berekenen. Zodat een klant die zich op het gelijkvloers bevindt en helpt bij het uitladen niet dezelfde prijs betaalt als een klant die alles naar de kelder laat brengen.
U zit al meer dan 10 jaar in het vak, welke evolutie heeft u in deze periode kunnen vaststellen in de horecasector?
De sector is duidelijk professioneler geworden. De restauranthouders proberen steeds efficiënter te worden, ze analyseren de kosten, verminderen het aantal leveranciers om betere voorwaarden te verkrijgen, enz.
Ik heb ook heel wat restaurantketens zien verschijnen. We zien nu echte marketeers verschijnen, met goede concepten en mooie verhalen, en dat zal alleen maar toenemen.
Natuurlijk blijft de kwaliteit van de producten het belangrijkst, nu zelfs nog meer dan ooit.
De mix van culturen en het reizen hebben de interesse voor de wereldkeukens opgewekt. Het assortiment van plaatselijke producten is op zijn beurt zo omvangrijk als het maar kan, maar laten we eerlijk zijn: het is niet altijd mogelijk.
Ik geloof sterk in platforms als UberEats of Takeaway.com. De mensen zijn gestart met eten aan huis te laten leveren en zullen dat ook in de toekomst blijven doen, vandaar de recente opkomst van de fameuze ‘dark kitchens’ waarmee we rekening moeten houden.
Verricht Solucious geen dubbel werk met de nieuwe Colruyt Professional?
Nee, het assortiment is niet hetzelfde. We richten ons tot de horeca en grootkeukens (ziekenhuizen, scholen, crèches, enz.) terwijl Colruyt Professional de ‘retail’ producten verkoopt en zich eerder richt tot de kleinhandel, zoals detailhandelaars, nachtwinkels enz.
Colruyt professional is een winkel terwijl wij uitsluitend op levering werken. Wij hebben geen verkooppunt.
Wegens corona is Solucious tijdelijk toegankelijk voor het grote publiek. Is dit een situatie die gaat blijven? Voorzien jullie om winkels te openen?
Absoluut niet! We blijven ons sterk focussen op onze core business. We hebben Solucious tijdelijk opengesteld voor particulieren tijdens de lockdown omdat veel mensen thuis zaten of van thuis uit werkten, maar zodra de crisis voorbij is, richten we ons weer uitsluitend op de professionals.
Mijnheer Van den brande, u wordt gezien als een strateeg, zowel georganiseerd als zeer betrokken. Welke raad geeft u de horecasector in deze crisistijden?
- Maak het verschil! Zorg dat je aanbod er anders uitziet dan wat de klant thuis vindt (zoals een toplocatie, snelle service, onberispelijk onthaal of een totaal andere troef).
- Werk op een efficiënte manier, probeer volume te maken.
- Behelp je met digitale middelen. Communiceer zoveel mogelijk.
- Durf te vernieuwen, durf een niet-rendabele activiteit stop te zetten.
- Zorg dat je een gevoel van veiligheid geeft, dat is in deze tijden belangrijk voor de klanten.
- Informeer je, vraag feedback aan je klanten, aan je medewerkers, en leg van jouw kant uit wat je doet, wees transparant.
- Ga ervoor, doe je ding met passie en overtuiging. Zo is de kans het grootst dat het resultaat zal opleveren!
Uw persoonlijke motivatie? Waaruit put u uw enthousiasme?
WORK SHOULD BE FUN: als je je niet amuseert op je werk moet je iets anders zoeken of die dag naar huis gaan. Indien we werken met plezier dan doen we onze job beter.
PASSIE: passie voor wat je doet. Ik geloof bijvoorbeeld heel sterk in vrijwilligerswerk. Ze doen het vrijwillig, dat maakt het sterk. Vrijwilligers geloven echt in wat ze doen, ze zijn betrokken bij het thema, ze doen het om onder de mensen te zijn, …
Tekst: Pascale Van Weert
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
Wil je graag op de hoogte blijven met nieuws uit de horecasector, gratis toegang krijgen tot tal van beurzen en elke maand gratis de online versie van het magazine ontvangen?
Schrijf je dan hieronder in: