Seafood Expo Global ‘s werelds grootste manifestatie inzake vis, schaaldieren en verwerking, vond in Brussel plaats op 24, 25 en 26 april 2018.

Weer werden alle records gebroken: 1.946 bedrijven uit 78 landen kwamen er op bijna 40.000 m² tonen wat ze te bieden hebben inzake vis en ander zeegedierte. Daarmee is deze expo, tenminste wat de internationale uitstraling betreft, de grootste in België. Tot aan de kust of in Luik was gedurende die manifestatie geen hotelkamer meer vrij: de professionele inkopers waren met meer dan 26.000 massaal aanwezig. Opvallend is de steeds grotere aanwezigheid van landen uit het verre oosten: zowel in de landenstanden als bij de grote bedrijven. Blikvangers waren zeker China, India, Thailand en Japan, uit Europa vielen Frankrijk, Griekenland, Spanje en Nederland op. De steeds grotere aanwezigheid van de landen uit het Verre Oosten is niet te verwonderen: ongeveer de helft van alle geconsumeerde vis wordt gekweekt, en het leeuwendeel daarvan komt uit die landen. Een expo met werelddimensie, maar ook interessant vanuit horecastandpunt: om ideeën op te doen, en nieuwe vissoorten te leren kennen.

VLAM prominent aanwezig

Ook België was aanwezig op deze beurs. Luk Huysmans, verantwoordelijk voor de vispromotie bij de VLAM: “Met 3 nieuwe exposanten hadden we in totaal 11 visbedrijven in het Vlaams Paviljoen. Daarnaast zijn er traditioneel een tiental Vlaamse bedrijven met een eigen stand aanwezig. De algemene stemming was zeker positief, zowat alle exposanten spraken van goede contacten tijdens de beurs. Bezoekers waren bijvoorbeeld heel geïnteresseerd in onze knowhow als het gaat over gemarineerde en gerookte producten, onze garnaalkroketten en vissoepen. Ook voor onze Noordzeevissen, Belgische kaviaar en de gekweekte omegabaars was is er ruime internationale belangstelling.”

Viskweek

Ruim de helft van de vis die we vandaag gebruiken, komt uit de kweek. Daar valt op dat de kweek van zalm blijkbaar zijn limieten bereikt heeft, onder andere om milieuredenen, maar daartegenover komen steeds meer andere vissen uit de visfarms, zoals goudbrasem, zeebaars, tarbot en, de laatste tijd héél prominent: de ombervis. Deze vis (Argyrosomus regius) is ook bekend onder de Franse naam ‘maigre’, de laatste tijd ook wel als corvina. In het wild is het een migrerende vis die enkel tijdens bepaalde seizoenen in de Noordzee opduikt, nu wordt hij veel gekweekt: onder meer in Griekenland en Chili. Hij is zilvergrijs, lijkt op een zeebaars en kan 2 m lang en 55 kilo zwaar worden. De gekweekte exemplaren worden meestal geslacht op ongeveer 7 kilo. De ombervis wordt door topchefs ingezet als alternatief voor de bedreigde rode tonijn, en past uitstekend in de Japanse keuken, hij wordt veel gebruikt voor sushi en sashimi.

Het belang van de verpakking

Op zo’n beurs is er ook belangstelling voor visverwerking en verpakking, want vis en zeevruchten zijn bijzonder delicate producten. Daar leerden we dat de verpakking ook een grote rol speelt op de smaak. We proefden twee soorten ‘verse’ maatjes, verpakt in zacht vacuüm met inert gas. Beiden zijn ook in België in de handel. Voor de eerste koos de verdeler voor een bewaardatum van 3 dagen, de tweede opteert voor acht dagen. Bij het proeven bleken de eerste veel lekkerder. De uitleg van de verpakkingspecialist: “Voor langere bewaring wordt een ander gas gebruikt in de verpakking, en dat geeft een andere smaak af.” En hij geeft als advies nog mee: “Laat verse verpakte vis steeds een tijdje verluchten alvorens te gebruiken.”

Awards, ook voor België

Voor de Seafood Excellence Global Awards keek de jury naar smaak, algemene gastronomische indruk, verpakking, kansen in de markt, convenience, voedingswaarde en innovatie. De award voor het beste horecaproduct was voor een Frans bedrijf: J.C. David uit Boulogne-sur-Mer, met ‘Witte gerookte haddock’. Dit is MSC-gecertificeerde schelvis, gevangen in de wateren rond IJsland, licht gezouten en vervolgens gedurende meer dan 20 uur gerookt volgens een oud IJslands recept. Haddock is bij ons relatief onbekend maar in het Verenigd Koninkrijk bijna niet weg te denken van de ontbijttafel. Ook een Belgisch bedrijf viel in de prijzen: de Viciunai Group uit Brugge kreeg de ‘Seafood Excellence Global Special Award’ voor innovatie voor zijn Surimi Lasagne-bladen.

Over MSC en vervalste vis

‘Friend of the Sea’ en MSC (Marine Stewardship Council) zijn platformen die zich inzetten om de vissers aan te zetten rekening te houden met de natuur, de klimaatverandering, en het voortbestaan van het visbestand. Aangesloten bedrijven mogen hun producten een label meegeven. De vishandel vindt het anderzijds wel belangrijk dat rederijen en handel de mogelijkheden moeten behouden om rendabel te werken.
Op de beurs werd ook gediscussieerd over de problematiek van de ‘valse’ vis. Zo werd zopas in Duitsland ontdekt dat zogenaamde verse rode tonijn eigenlijk ontdooide en rood gekleurde diepvriesvis was. En in Frankrijk ontdekte de fraudebestrijdingdienst dat wilde zalm dikwijls helemaal niet zo wild is. Ook wordt vis nogal eens ‘opgeblazen’ met water (tot 30%) en scheikundige bindmiddelen; 23% bleek bij controle in Frankrijk niet conform. Wat dat betreft, gaat Nederland nu verplichten om de toevoeging van water op het etiket te vermelden, een voorbeeld dat, wat ons betreft, zeker navolging verdient.

 

www.seafoodexpo.com/global