De oprichters 

Nicolas Bourgeois-Legrain, huidig CEO van YouWok, leek in niets voorbestemd voor de Horecasector. Integendeel, de voormalige advocaat had als ondernemer al een hele weg afgelegd in de sector van de communicatie en de elektronische sigaret.

Aydin Bakar had langs zijn kant een mooie ervaring opgedaan in de horeca als kelner bij Bruneau en la Maison du Bœuf in Brussel, maar hij was ook gerant van een restaurant Wazawok. 

Deze twee makkers vullen elkaar aan, en dat kon alleen maar de basis vormen voor een doeltreffende samenwerking. 

Een gat in de markt

Zoals men zegt volstaat het om erover na te denken! Deze twee jonge dertigers vonden een gat in de markt en besloten de eerste echte Aziatische fast-foodketen in België op te richten. 

Nicolas B-L: We onderzochten de markt en ontdekten dat de Aziatische horeca vertegenwoordigd werd door een aantal kleine zelfstandigen (Chinezen, Thai, Japanners) maar geen organisaties, geen ketens om het zo te zeggen. In dit domein waren er enkel sushiproducenten, maar zij vormen geen echte concurrentie, hun aanbod verschilt van het onze. Sushi wordt meestal koud gegeten en is vrij duur. Het is eerder een luxeproduct. Wij bieden langs onze kant eenvoudige Aziatische voeding aan die is aangepast aan de Europese smaken. 

Onze echte concurrenten zijn niet de Aziatische restaurants, maar de klassieke fast-foodketens (hamburgers, pizza’s) of een keten zoals Panos. 

Bij nul beginnen 

Dit was, zoals men zegt, bij nul beginnen. Op de leeftijd van 33 en 35 jaar begonnen de ondernemers bij nul, of toch bijna, en in elk geval met eigen vermogen, want de banken stonden wantrouwig tegenover de horeca en des te meer in het kader van een nieuw concept, dus zij wilden hen niet steunen. 

Wat een zwakte leek, werd een sterkte. Dit heeft hen niet aan het twijfelen gebracht, maar hen verplicht om hun kosten drastisch te optimaliseren. 

Zelfs voor wat betreft de naam hebben de twee vrienden alleen gewerkt, ze konden geen beroep doen op een specialist; en ze mogen trots zijn op hun succes, want het merk weerspiegelt hun concept: eenvoudig, veelzeggend en doeltreffend!

In 2019 stond YouWok in Brussel al op de 5de plaats voor wat betreft het aantal geleverde gerechten via Uber Eats, net achter de reuzen in deze sector!

Een versnelde ontwikkeling dankzij Covid?

Nicolas B-L: Ja, de pandemie heeft zijn steentje bijgedragen voor YouWok door te zorgen voor een versnelde ­ontwikkeling van afhaalgerechten en levering aan huis. Voordien varieerden de omzetcijfers van restaurants sterk in functie van de beschikbare plaatsen, leveringen waren goed voor slechts 2,3% buiten Brussel. In sommige steden, zoals Doornik of Charleroi, deed men dit zelfs niet. Tegenwoordig is het 20% van de omzet. 

Het is dankzij de leveringen dat we tijdens de crisis, met alle restaurants gesloten, het hoofd boven water konden houden. Om de zichtbaarheid van onze producten op het internet te verbeteren hebben we bepaalde verpakkingen moeten aanpassen, de cups lager moeten maken, en ronder zodat ze beter op Instagram staan. Voor een wokgerecht is dit niet evident, want alles wordt gemengd en dat staat niet altijd zo goed op foto. Deze geforceerde aanpassing is ook wat ons sterker zal maken wanneer we uit de crisis komen. 

Onze sterkte is dat onze gerechten een half uur lang warm blijven, en dat is niet het geval voor bijvoorbeeld frieten en hamburgers.

De franchise 

De keten telt nu al 9 eigen zaken in Brussel, Luik, Charleroi, Kortrijk en Antwerpen, voornamelijk in de grote winkelcentra (ze hebben net hun laatste zaak geopend in Dockx Bruxsel), en een eerste onder franchise in Namen.

Nicolas B-L: Het afgelopen jaar was de franchise erg aantrekkelijk voor ex-loon-
trekkenden die wilden gaan ondernemen. Nu, sinds covid, zijn het mensen uit de horeca die hun job verloren of hun restaurant gesloten hebben die zich aanbieden voor franchise.

Plannen?

Nicolas B-L: Ja, we spelen met ideeën voor nieuwe ketens, maar het is nog te vroeg om erover te spreken. Voor wat YouWok betreft lijkt het logisch dat het op termijn dubbel zo groot wordt. Er is plaats voor 25 of 30 YouWoks in België. We zoeken in de belangrijkste winkelcentra, want een goede ligging is natuurlijk het belangrijkste. Tegen alle verwachtingen in zijn de huurprijzen voor de horeca niet gedaald met de crisis, want de actoren van de sector verwachten zich hierna aan een stevige herstart.

Zin om mee te doen?

Als het begint te kriebelen om de uitdaging aan te gaan, de franchise begint zich nog maar net uit te breiden, maar u kunt zich wel voorstellen dat de beste locaties binnen afzienbare tijd ingenomen zullen zijn. Als het concept u aanspreekt, kunnen we u alleen maar adviseren om er snel bij te zijn! 

In de praktijk:

 Voorzie een investering van ongeveer € 150.000 waarvan een deel van het bedrag geleased kan worden. 

 Instaprecht: € 10.000 (tijdens de pandemie geeft het merk u dit cadeau)

→ Royalty’s: 6% van de omzet (ook vrijgesteld tijdens de eerste drie maanden)

Volgens de oprichters zelf kan de sleutel tot het succes van YouWok worden herleid tot:

Bij de klanten: 

  • Wokgerechten zijn echte warme maaltijden.
  • Het zijn vrij evenwichtige maaltijden (samengesteld uit vlees, groenten, specerijen).
  • Voor een prijsje (de gemiddelde rekening bedraagt € 8, dat is minder dan de gebruikelijke fast-food).
  • De basis is eenvoudig, maar het merk biedt een zeer uitgebreide keuze van bijgerechten en sauzen (meer dan 250 mogelijke combinaties). Iedereen stelt zijn eigen wokgerecht samen naar eigen smaak, vandaar het idee achter het merk “YouWok”.
  • De doosjes zijn handig om te eten terwijl men rechtstaat of wandelt, bijvoorbeeld tijdens het shoppen.
  • Wokgerechten zijn in een minuut tijd opgewarmd (zeer krachtig en zeer snel). Uw gerecht wordt dus onmiddellijk geleverd.
  • Dankzij het systeem van zelf samenstellen kunnen de wokgerechten dus 100% veggie, vegan of halal zijn, de keuze is aan de klant.

Op gebied van rendabiliteit: 

  • Een klein aankoopbedrag (van € 4,90 tot € 23) maar een groot verkoopsvolume (er worden dagelijks al bijna 3.000 wokgerechten verkocht).   
  • Dankzij de variatie in de gerechten is de klant het niet snel beu en blijft hij dus trouw.
  • De werkwijze vraagt weinig personeel (in tijden van crisis kunnen één à twee personen het restaurant runnen). 
  • Zonder er echt bij stil te staan heeft het concept voldaan aan een grote bestaande vraag: er bestond nog geen halal fastfood. Echter zijn de klanten die halal eten in sommige Brusselse restaurants soms goed voor 30% van de omzet.

Alles bij elkaar dus de sterke punten van een Pizza Hut, maar met een Aziatisch sausje, zou men kunnen zeggen! 

Tekst: PVW