Een waar symbool van Italië 

De tomaat is meer dan gewoon maar een vrucht, het is een waar symbool van Italië geworden. Begin juni werd de Italiaanse nationale feestdag gevierd en dat was het perfecte moment om een van de meest inspirerende CEO’s van de Italiaanse voedingsindustrie te ontmoeten: de heer Francesco Mutti, CEO van MUTTI S.p.A., Italiaans marktleider en eerste merk in Europa in de categorie tomaten in blik. 

Verankerd in het verleden, maar met een langetermijnvisie:

Het begint allemaal met een familieverhaal zoals we dat graag zien, een passie die van generatie op generatie wordt doorgegeven waardoor de onderneming is uitgegroeid tot een onderneming met producten die worden verdeeld in bijna 100 landen over de hele wereld. De overgrootvader van Francesco Mutti teelde in 1850 tomaten in de streek van Parma en innoveerde reeds met de invoering van een wisselteeltmethode. 

Vier generaties later is de inzet van de huidige CEO totaal en is de passie er nog steeds. Toen Francesco Mutti in 1994 de onderneming van zijn vader overnam, was het nog een klein bedrijfje met een twintigtal werknemers. Sindsdien heeft het een reusachtige ontwikkeling doorgemaakt: de groep heeft nu meer dan 500 mensen in dienst en boekt een jaaromzet van meer dan 465 miljoen euro. 

FM: Het succes van onze onderneming is altijd gekoppeld geweest aan een langetermijnvisie en een voortdurend streven naar kwaliteit in een sector die anders vooral gericht is op massaproductie en prijs.

Een opeenvolging van innovaties:

In 1951 innoveerde de onderneming door tomatenpuree te verpakken in aluminium tubes (foto). Deze innovatie stuwde de onderneming snel omhoog naar een leidende positie in de sector van de conservering van levensmiddelen, aangezien dit verpakkingsformaat, dat voorheen uitsluitend voor tandpasta werd gebruikt, natuurlijk uiterst praktisch was en de ­tomatenpuree tegen de atmosfeer beschermde totdat ze werd gebruikt.

In 1971 innoveerde de onderneming opnieuw door ‘Polpa’ op de markt te brengen: fijne tomatenpulp gemaakt van tomatenkernen, een gebruiksklaar ingrediënt geproduceerd met vruchten van eerste kwaliteit, in kleine stukjes gehakt en vrij van alle gele of groene delen. De opmerkelijk verse smaak wordt behouden dankzij een geoctrooieerd procedé voor verwerking bij lage temperatuur. We kunnen zeggen dat de tomatenpulp bij Mutti ontstaan is! 

Een voortdurend streven naar kwaliteit 

Vanaf het begin was de onderneming voortdurend op zoek naar manieren om de kwaliteit van zijn producten te verbeteren, niet alleen bij de verwerking van de tomaten, maar in de hele toeleveringsketen, te beginnen met de grond die Mutti altijd heeft beschermd als een uniek en kostbaar erfgoed.

De verwerkte tomaten zijn voor 100% van Italiaanse oorsprong, uitsluitend geteeld in gecertificeerde landbouwgebieden, op het beste moment geoogst en dezelfde dag nog verwerkt.

In 2001 verkreeg de onderneming de ‘ggo-vrij’-certificering en sinds 2016 garandeert ze de traceerbaarheid van het product in de hele productielijn via de ISO 22005-certificering

FM: Vorig jaar hebben we zelfs een nieuw concept gelanceerd om de trajecten en de bewaartermijn te verkorten: in plaats van de tomaat naar de onderneming te brengen, hebben we kleine productie-eenheden naar de velden gebracht! Het is een nicheproduct, de hoeveelheden zijn vandaag beperkt, maar het resultaat is een ultra vers premium product! De vrucht op het veld zelf verwerken, duurzamer kan het niet! 

Overtuiging en doorzettingsvermogen 

FM: Het was niet altijd gemakkelijk om op koers te blijven, want we hadden te maken met een prijzenoorlog. Aan onze kant hadden we veel geïnvesteerd in kwaliteit en dat heeft ons gered. De beslissingen waren niet altijd gemakkelijk, maar we hielden vast aan onze overtuigingen. 

Wij richtten ons altijd op kwaliteit, terwijl anderen zich richtten op kwantiteit en prijs. In het begin van de jaren 2000 werd de markt overspoeld door Chinese tomaten. We moesten vechten. We slaagden erin Italië zover te krijgen dat het de verplichting oplegde de plaats van oorsprong en de plaats van verwerking van de tomaat op de verpakking te vermelden. Een overwinning. Op een bepaald moment produceerden de Engelsen tomatenpuree met ggo’s; zij waren verplicht dit op het etiket te vermelden en werden door de consumenten geboycot. Transparantie is essentieel. Daarna is het aan de consument om een keuze te maken. Een van onze sterke punten bij Mutti is transparantie. 

Respect voor de grondstof 

FM: Er zijn enorme verschillen tussen de oogsten in het noorden en het zuiden van Italië. Wij hebben fabrieken in het noorden en in het zuiden. De producten en de technieken zijn niet dezelfde. 

Italiaanse tomaten zijn uniek omdat ze worden geteeld op zeldzame kwaliteitsgrond. Wist u dat zelfs bij verwerkte producten de oorsprong van het fruit kan worden achterhaald aan de hand van een analyse?

Omdat Mutti de natuurlijke levenscyclus van de tomaat respecteert, wordt er geoogst wanneer de vrucht op zijn hoogtepunt van rijpheid is. Dit betekent dat de tomaten elk jaar tussen juli en september worden geoogst en verwerkt.

Respect voor de landbouwer

Er is geen goed product zonder goed uitgevoerd werk. In dezelfde lijn streeft de onderneming in haar relatie met de landbouwers naar het creëren van waarde, waarbij zij niet aarzelt om hen meer te betalen voor een hogere kwaliteit. De onderneming heeft zelfs een soort trofee in het leven geroepen met een premie voor de beste producenten: de ‘Pomodorino d’Oro Mutti’ (de gouden tomaat). 

WWF-partnerschap en watervoetafdruk

Dankzij het partnerschap met het WWF Italië en het Europees-mediterraan Centrum voor Klimaatverandering (CMCC) is Mutti erin geslaagd de watervoetafdruk van de toeleveringsketen sinds 2010 met 4,6% te verminderen. Tegelijkertijd heeft Mutti ook de CO2-uitstoot met 27% verminderd. 

FM: Hoewel de tomatenteelt minder water verbruikt dan die van andere producten (er is ongeveer 50 liter water nodig voor de productie van een kilo tomaten, terwijl er 1.200 liter nodig is voor een kilo tarwe), hebben wij ons sterk geconcentreerd op waterbeheer. Wij hebben geïnvesteerd in machines waarmee wij de vochtigheidsgraad kunnen meten om de besproeiing aan te passen. De landbouwer kan geen risico’s nemen: als hij te veel water geeft, verspilt hij water, maar als hij te weinig water geeft, loopt hij het risico zijn oogst te verliezen! Met deze apparatuur kan hij het watergebruik beter beheren.

Chefs zijn onze ambassadeurs

FM: De Horeca is een belangrijke markt voor ons, omdat de restauranthouder altijd op zoek is naar producten van de beste kwaliteit. Het is via de foodservice dat wij onze exportactiviteit hebben ontwikkeld. Chefs spelen een belangrijke rol, zij zijn in zekere zin ambassadeurs van het merk. Zij weten dat het in de winter beter is een tomaat uit blik te eten dan een verse.

Uw visie op de toekomst?

FM: Naar mijn mening zijn de milieukwesties, zoals de klimaatverandering, de grootste uitdaging van onze eeuw. De covidcrisis is tijdelijk, het is niets vergeleken met de uitdagingen die ons te wachten staan.

We moeten slim handelen om de natuurlijke hulpbronnen beter te beheren. Daarom is onze O&O-afdeling voortdurend op zoek naar nieuwe technieken om de kwaliteit van het product te verbeteren en tegelijkertijd het milieu te beschermen.

Tekst: Pascale Van Weert

De vrucht op het veld zelf verwerken, duurzamer kan het niet! 

{

Zonder enthousiasme en passie kan een onderneming niet slagen.

De ronde tomaat, verwerkt tot passata, pulp en tomatenpuree, wordt geoogst in het noorden van Italië (de regio’s Parma, Piacenza en Ferrara in Emilia Romagna). De pruimtomaat, gebruikt voor gepelde tomaten, en de kerstomaat worden vooral in het zuiden geteeld (regio Capitanata in Apulië).