Covid-19 zal nog een paar jaar in onze maatschappij rondwaren. Zelfs als het in één land bedwongen lijkt, keert het gewoon terug via reizigers uit andere landen. Nieuwe lockdowns zijn daarom niet uitgesloten, zelfs eerder waarschijnlijk. Maar: ook na deze crisis zal er leven zijn voor de horeca. Al zal alles ook anders zijn. Inmiddels loont het de moeite om nu reeds na te denken over hoe je dat in jouw horecazaak gaat aanpakken.
Kijken naar China
In China, Taiwan, Zuid-Korea en Singapore lijkt het ergste voorbij en begint het normale leven beetje bij beetje terug te keren, al zijn er daar nu weer ‘importbesmettingen”. Het kan de moeite zijn om even naar daar te kijken om te zien hoe het herstel er wordt aangepakt. Zo blijken horecazaken er geleidelijk terug open te gaan, maar wel onder héél strikte, door de overheid opgelegde voorwaarden. Zo moet de ‘social distance’, de fameuze anderhalve meter afstand tussen twee gasten, er ook in de horeca worden toegepast. Bekijk nu reeds of uw horecazaak, zoals ze nu ingericht is, aan deze vereisten kan voldoen. Misschien moet u een en ander herplannen?
Alleszins zal de terugkeer naar business as usual niet zomaar met het omschakelen van een knop gebeuren. Vooral internationale klanten zijn weg en dat zou nog wel eens een tijdje kunnen duren. Hotels zullen samen met de toeristische diensten van gewest, provincie of gemeente een actieplan moeten uitwerken, om buitenlandse gasten terug in onze hotels en gastronomie te krijgen.
De financiën
Het eerste ‘to do’ is een goed beeld te hebben over uw financiële toestand. Een omzetverlies over 2020 van 15 à 20 %, wat een redelijke inschatting is, maakt dat bijvoorbeeld veel hotels in de rode cijfers zullen duiken, wat voor liquiditeitsproblemen kan zorgen. Banken kunnen dan weigerachtig staan om leningen te verstrekken.
Bekijk zeker welke maatregelen de regering uitvaardigde i.v.m. uitstel van terugbetalingen, opschortingen van bijdragen en belastingen, en doe de nodige aanvragen. Vergeet echter niet dat het allemaal ‘uitstel’ is, ooit gaat u wel moeten betalen. Zeker rekeningen voor gas, elektro, water, verzekeringen… zullen tijdig moeten betaald worden.
Om niet in de problemen te komen voert u dus in het begin best een streng uitgavenbeleid. Het is weinig zinvol een crisis te doorstaan om nadien geen middelen te hebben om mee te zijn in de wederopleving.
Stel niet-dringende investeringen, reparaties of opfriswerken voorlopig best uit. Probeer uw liquide middelen maximaal beschikbaar te houden voor de heropstart. Maar zorg er zeker voor dat uw leveranciers betaald zijn, zo niet riskeert u dat u bij de herneming alles contant bij levering zal moeten betalen.
Denk niet dat, zodra de regering het licht terug op groen zet voor de horeca, het ineens terug business as usual zal zijn.
Uw menselijk kapitaal
Denk niet dat, zodra de regering het licht terug op groen zet voor de horeca, het ineens terug business as usual zal zijn. De heropstart zal geleidelijk en in stappen gebeuren, en de horeca komt aan het einde van het lijstje. Maak een goede planning, begin voorzichtig, bekijk welke medewerkers je per direct, en welke je later in zal schakelen naar mate er terug meer klanten komen.
Een van de grootste uitdagingen wordt waarschijnlijk het bewaren van het menselijk kapitaal in de horeca. Heel veel medewerkers, in precaire statuten als oproepbasis of flexwerk, vielen terug op onleefbare inkomens. Zij hebben gezien dat de horeca een kwetsbare sector is, en mogelijk zullen zij uitkijken naar een job in andere sectoren die meer zekerheid bieden. Uitzonderlijke ondernemers hebben hier oog voor en anticiperen.
Marketing
Zodra hotels en restaurants terug gasten mogen ontvangen, is het de boodschap om dat ook aan uw klanten te communiceren. Tip: Houd ook tijdens de sluiting contact, stuur af en toe een mail om te vertellen hoe het met je gaat en hoe je er naar uit kijkt om na de heropening jouw gasten terug in de watten te kunnen leggen. Zorg dat je, ook tijdens de sluiting, een band met je gasten behoudt. Informeer je gasten en je leveranciers over wat je gaat doen zodra de zaak terug open mag. Denk er aan dat het veel gemakkelijker is om goede klanten te behouden, dan nieuwe goede klanten te maken. Maak maximaal gebruik van sociale media en houd je website actueel!
Voor bedrijven die een internationaal cliënteel ontvangen, en dan denken we vooral aan de horeca in de grote steden, kan de heropbouw wel langer duren, het is immers nog maar de vraag hoe vliegtuigmaatschappijen uit deze crisis komen. Hotels kunnen voorlopig maar beter een tijdje op binnenlands toerisme mikken en hun marketinginspanningen richten op nabije klanten.
Zodra de wolken wat zijn opgetrokken zal nog heel lang gediscussieerd worden over factoren die mee aan de basis lagen voor deze ongeziene crisis. De thema’s zullen zijn: globalisering, samenleving, solidariteit, verantwoordelijkheid, familie, lokale producten. Ook de horeca zal zich daarnaar moeten richten, maar communiceer daar dan ook over. Bied vooral zekerheid, dat is wat uw gasten willen horen.
Nadenken over prijzen
We hebben een paar maanden geen inkomsten gehad. De verlokking zou groot kunnen zijn om dat zo snel mogelijk in te halen door de prijzen te verhogen. Echter, ook de meeste van uw gasten hebben aanzienlijk inkomensverlies geleden: anderhalf miljoen mensen in technische werkloosheid, winkels gesloten, hogere prijzen in de supermarkten… Of er de eerste maanden nog veel budget over zal zijn voor horecabezoek?
Prijzen dumpen om zo snel mogelijk terug in de markt te zijn heeft ook geen zin. Uit onderzoek na de financiële crisis in 2008-2009 bleek dat horecabedrijven die deze techniek toepasten, minimum 5 jaar nodig hadden om terug rendabel te worden.
Een lichtpunt, voor ons Belgische horeca dan, is dat van internationale reizen er voorlopig niet veel sprake zal zijn. Vakantie op Bali? Een gastronomisch weekendje in Barcelona of Berlijn? Het zal niet zo snel terugkomen. En dat kan ten goede komen aan de binnenlandse horeca. Indien die de prijzen beheerst houdt, tenminste.
Prijzen dumpen om zo snel mogelijk terug in de markt te zijn heeft ook geen zin.
Nadenken over een strategie
De coronacrisis overviel ons heel plots. Dan zijn er de normale reacties: paniek, verlies aan controle over het gebeuren, shock…
Voor goede ondernemers moet het nu niet gaan over kostenreductie of het zo snel mogelijk inhalen van de verloren omzet, maar over nieuwe strategieën, uitdagingen, het ontdekken van nieuwe niches in de markt, en het ontwikkelen ervan… Misschien moet u uw horecabedrijf helemaal opnieuw concipiëren?
Wij wensen jullie alleszins een vruchtbare doorstart!
Tekst: HW
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
Wil je graag op de hoogte blijven met nieuws uit de horecasector, gratis toegang krijgen tot tal van beurzen en elke maand gratis de online versie van het magazine ontvangen?
Schrijf je dan hieronder in: