Sinds 2010 zijn thuisleveringen niet meer weg te denken in de aan- en verkoopwereld. Tal van redenen zorgen er voor dat de consument zijn of haar product thuis wil geleverd krijgen. Het online aanbod van de verkopers is dan ook hetzelfde als het aanbod in de winkel zodat de consument waar dan ook zijn of haar gewenste producten kan krijgen.

Non-food leveringen

In 2010 kenden we in de leveringswereld een heuse verandering. De wijziging van De Post naar Bpost. Hier ging Bpost extreem inzetten op het product naar de klant te brengen. Hierbij verkleinden ze iedere schakel om de pakketten en post zo snel mogelijk van punt A naar punt B te krijgen, zonder afname van de kwaliteit. Het was ook omtrent deze periode dat verschillende andere groothandelaars hier op gingen inspelen. Denk hierbij aan Bol.com, Zalando, etc. Iedere groothandelaar en leverancier wilde zo veel mogelijk inzetten op het comfort van de klant en de snelheid van de levering. Om dit doel te bereiken wringen ze zich door alle soorten bochten. Binnen de 24u geleverd, gratis retourzendingen, achteraf betalen, ontevreden? Geld terug,… De voordelen die ze de consument aanbieden zijn legio.

Het duurde uiteraard niet lang voor de foodindustrie deze trend volgde. In korte tijd zijn er verschillende dienstverleners ontstaan, die de bereidingen van het restaurant naar de consument brengen. Zij zijn alleen verantwoordelijk voor de reis. Zelf raken het voedsel niet aan. Via de website of de app van Deliveroo, Uber Eats of Takeaway kan je het gewenste restaurant selecteren en vervolgens de gewenste gerechten aanvinken. U wordt doorverwezen naar een betaalpagina en u krijgt dan een bevestigingsmail of berichtje dat het restaurant uw bestelling goed heeft ontvangen. Naarmate de tijd voorbij ging en overal nieuwe technische snufjes aan werden toegevoegd, kan men nu ook de leverancier ‘tracken’. Je ziet dus exact waar de leverancier zich op welk moment bevindt.

De restaurants die samenwerken met dit soort diensten zijn van alle aard. Je kan hier kiezen uit de standaard pizza van bij de Italiaan, maar ook specifieke Indische gerechten of sushi. Alles kan worden geleverd op voorwaarde dat het restaurant meedoet aan deze trend. Sommige foodservices of zaken kiezen er bewust voor om niet deel te nemen aan deze populaire trend. Ze doen dit om het authentieke te behouden. Dit zijn vaak de klassezaken, sterrenrestaurants, etc. Zij zijn ook van mening dat als je wilt uit eten gaan, je de deur uitgaat en wel degelijk ergens heen gaat. Het samen zijn op restaurant of zelfs gewoon in de Mc Donalds zijn een deel van het uit eten gaan. Uiteraard niets mis mee, maar als je de trends wil volgen en zeker wil zijn van een positief cijfer op het einde van het boekjaar is het aangewezen om ook een online aanbieding te hebben of om food te laten leveren bij de consument.

Uitbreiding van het levering landschap

Leveringen van alle aard gaan uiteraard niet onopgemerkt door het drukke stadsleven. Meer en meer brommertjes of fietsers met grote zakken krioelen door de straten. Het jaar 2020 is nu ­aangebroken, en we kunnen zeggen dat de levering services aan de top van de piramide staan. Deze grote spelers op vlak van de foodlevering kunnen we niet meer negeren. Takeaway had al een groot aanbod, maar bij Deliveroo en Ubereats is het assortiment nog zo veel groter. Ze werken samen met restaurants en foodzaken waarvan je nooit zou denken dat ze kunnen leveren. Zelfs ijssalons doen mee met de trend.

Coronavirus

Het COVID-19 of corona virus heerst in de wereld. Er worden volledige landen afgezet en in quarantaine geplaatst. Er is niemand die niet weet wat het virus is. Op ieder nieuwskanaal vind je het terug, in iedere krant, op de radio, op TV, zelfs in de roddelboekjes weet je welke ‘celebrity’ positief testte op het virus en welke niet. Veel branches, vooral de horeca en evenementensector, kampen hiermee en boeten hiervoor. Sociaal contact vraagt om vermeden te worden en wordt zelfs verboden op bepaalde momenten en plaatsen. De horeca-evenementensector leiden hier zwaar onder. Restaurants mogen geen cliënteel ontvangen, feestzalen worden niet gebruikt, zaken waar eten en samen zijn centraal staan mogen niet draaien. Er heerst als het ware een ‘fooddepression’. Zoals bij iedere ramp zijn er twee zijdes aan het verhaal. Er zijn nu zaken, mensen die van deze wereldsituatie profiteren. Denk maar aan de bedrijven die mondmaskers of rubberen handschoenen produceren. Ook producenten van handgel en desinfecterende gel doen het nu erg goed qua boekcijfers.

Er is echter nog een branche, in de horeca, die het erg goed doet. Inderdaad, de foodleveranciers. Nu iedereen binnen moet blijven, de winkels in hun assortiment slinken en er algemene angst op straat en winkels heerst, kunnen de foodleveranciers primeren. Niemand durft op straat te komen, uit eten kan en mag niet, de winkels hebben niet het gewenst assortiment,… De foodleveranciers staan voor u klaar. Ook zij weten van het virus en ze gaan hier dus alweer erg slim op inspelen. Naast het slim spelen gaan ze ook restaurants en foodzaken helpen een beter assortiment te presenteren en zichzelf beter in de kijker plaatsen door online een aantrekkelijker beeld te scheppen. Om de openblijvende restaurants te ondersteunen, heeft Delivero de volgende acties gelanceerd. Ten eerste waren leveringen volledig gratis tijdens de maand maart. Bovenop deze gratis levering kreeg iedere consument die via Deliveroo bestelde 5 euro korting op de volgende 10 bestellingen. Je hoefde enkel de code ‘HELPHORECA’ in te voeren bij de bestelling en de korting werd afgetrokken van het totaalbedrag. Je betaalde dus enkel voor de food en niet voor de bewezen dienst.

Vervolgens zorgen ze er voor dat de food en zelfs de zak of container niet wordt aangeraakt door de leverancier. De zak of tas wordt door het restaurantpersoneel in de warmhoudtas van de leverancier geplaatst, deze rijdt hiermee naar de bestemming, en bij deze laatste schakel zal de leverancier zijn tas openen en voor de deur plaatsen. U haalt uw bestelling uit de tas en pas als u uit het zicht van de leverancier verdwijnt, zal deze zijn tas terug vastnemen en vertrekken. Ze zorgen er dus voor dat niemand, buiten het restaurant en uzelf, de food of de zak aanraakt.

{

Het jaar 2020 is nu aangebroken, en we kunnen zeggen dat de levering services aan de top van de piramide staan.

{

Takeaway had al een groot aanbod, maar bij Deliveroo en Ubereats is het assortiment nog zo veel groter.

Tekst: KVH

Food leveringen, 40% meer restaurants registreren bij Deliveroo

In de laatste twee weken van maart hebben 300 nieuwe restaurants zich aangesloten bij het platform in België.

 Naast een specifieke website met advies en informatie over de crisis, financiert Deliveroo nu ook een HELPHORECA-ondersteuningsactie om de Belgische restauranthouders te helpen.

 Slagerijen, bakkers en kleine supermarkten kunnen zich ook aansluiten bij het platform.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Wil je graag op de hoogte blijven met nieuws uit de horecasector, gratis toegang krijgen tot tal van beurzen en elke maand gratis de online versie van het magazine ontvangen?
Schrijf je dan hieronder in: