De CEO, Marc Declercq, geeft ons zijn indrukken kort na de publicatie

De langverwachte uitgave van de volgende Gault&Millau, op maandag 23 november per videoconferentie, is een echte opklaring in deze sombere sfeer en was een zeer groot succes, want ze werd ‘virtueel’ gevolgd door bijna 2.000 mensen.

Deze 18e editie van de Gault&Millau België 2021, waar reikhalzend naar werd uitgekeken, was een beroemd voorbeeld van empathie voor de sector. Een empathie, een hulp die Gault&Millau uitdrukkelijk had gewild, vertelt Marc Declercq ons, gezien de bijzondere context van de huidige crisis. Empathie die, met het aandeel nieuwe prijswinnaars en andere beloningen, alom wordt toegejuicht. Daarnaast gaf de presentatie van deze nieuwe gids echt een nieuwe boost aan de restauranthouders, die niet aarzelden om hun vreugde te tonen bij het zien van hun nu eens gehandhaafde en dan weer verhoogde beoordeling. Wij wilden van deze gids een echt ruggensteuntje maken voor de restauranthouders en hun restaurants, ongeacht het type keuken. En gezien de zeer positieve reacties denk ik dat we daar echt in geslaagd zijn“, vervolgt Marc Declercq.

Restauranthouders die zich opnieuw erg solidair hebben getoond, zoals ze dat al maanden doen, en niet hebben geaarzeld om de nominaties van de enen en hogere beoordelingen van de anderen door te geven. Ieder van hen feliciteert Christophe Pauly met het feit dat hij Chef van het Jaar 2021 is geworden, en prijst de 3 Jonge Chefs van het Jaar: in Brussel, Kevin Lejeune (La Canne en Ville), Stefan Jacobs (Wallonië), David Grosdent (Vlaanderen). Evenals de gelukkige winnaars van het kleine twintigtal Awards (zie hieronder voor de details van de Awards 2021).

Een CEO, Marc Declercq, die trots is op het werk van zijn team

Nu u het mij vraagt, kan ik u zeggen dat ik erg trots ben op ons team”, zegt Marc Declercq. Trots op de enorme hoeveelheid werk die is verzet in een voor ons echt moeilijke context. Een heel ander soort werk dan dat wat we gewoonlijk doen. We zijn heel voorzichtig geweest en we hebben vooral aanmoedigingen willen geven aan iedereen. Over het algemeen hebben we vermeden om beoordelingen te verlagen, tenzij er een nieuwe chef of een nieuwe formule in het restaurant was verschenen. Verhogingen van de beoordeling gaan altijd van ½ tot 1 punt (net als bij Cuchara). En we hebben onze verschillende Awards behouden, zoals we dat ieder jaar doen.

Een moeizame maar gelukkige werking voor iedereen

We moesten van plan A naar plan B en vervolgens zelfs naar plan C gaan, dus al het mogelijke doen om de gids te laten verschijnen zoals ieder jaar”, aldus Marc Declercq. We moesten het grote publieke gala dat we ieder jaar organiseren opgeven en overschakelen op een webinarformule. Het gala kon dus niet in het openbaar worden gehouden, in de geest van het World Food Programme van de Verenigde Naties, waar wij ons bij aansluiten. Wij hebben daarentegen een Charity box die heel goed werkt en die ons dus zal blijven steunen.

Ook gelukkigen tijdens de feestdagen en na de lockdown

Zodra de eerste lockdown voorbij was, gingen de mensen meteen terug naar het restaurant. Dat is waarschijnlijk ook wat er gaat gebeuren zodra deze lockdown voorbij is. Ik twijfel er niet aan. Het is ook aan ons om met de Gault&Millau Gids aanwezig te zijn om hen te helpen een keuze te maken, hen te informeren en hen te begeleiden naar de tafels, in alle categorieën, die ze dan kunnen herontdekken. We hebben ook heel wat informatie verstrekt over de restaurants die zijn overgestapt op afhaalformules, en als de mensen geen snelle heropening kunnen verwachten, dit jaar nog, zullen ze nog steeds afhaalmaaltijden, gerechten en feestmenu’s kunnen inslaan in hun favoriete restaurants. Velen van hen hebben dat gedaan en ik denk dat dit ook na de lockdown zo zal blijven. Bij Gault&Millau zullen we die verschillende formules uiteraard ook blijven steunen.

Empathie, solidariteit, toekomst voor iedereen

Ter afsluiting van dit exclusieve interview bevestigde Marc Declercq nogmaals: Wij zijn er voor de chefs, de restauranthouders, het beroep. Wij denken veel aan hen allemaal. Het mooie is dat wij op die manier elkaar helpen om onszelf een toekomst te geven, wij allemaal samen. En wij hopen oprecht dat ze allemaal binnen een jaar in topvorm en in levenden lijve op het Gala van de volgende Gids zullen verschijnen! Tot dan wensen we hun alle moed van de wereld toe en, zoals ik zelf regelmatig doe, zullen we al onze klanten zeker aanraden om, vooral voor de feesten, hun menu bij al die dynamische restauranthouders te blijven halen.

Winnaars van de Awards 2021

  • Gastvrouw van het jaar: Marieke Moyaert (Schatteman – Hertsberge)
  • Italiaanse chef van het jaar: Gellius (Knokke-Heist)
  • Aziaat van het jaar: Saito Harumi (Samouraï – Brussel)
  • Mooiste terras: Brugmann (Brussel)
  • Mooiste restaurantdesign: Cuchara (Lommel)
  • Sommelier van het jaar: Tom Ieven (Hof van Cleve – Kruisem)
  • Beste dessert: Nuance (Duffel)
  • Brasserie van het jaar: Bar Bulot (Brugge)
  • Gastro-bistro van het jaar: Les Potes au Feu (Namen)
  • Ambachtelijke kok van het jaar: Michaël Rewers (Bistrot du Nord – Antwerpen)
  • Beste groentegerecht: Brutal by Bruut (Brugge)
  • Hoogste nieuwkomer van het jaar: Le Pristine (Antwerpen)
  • Nieuw concept van het jaar (nieuw award): Bartholomeus (Knokke-Heist)
  • Wijnkaart van het jaar: Arden (Château de Vignée – Rochefort)
  • Bierkaart van het jaar: La Marelle (Blaregnies)
  • Prijs-kwaliteitverhouding: Rizoom (Gent), Ventre Saint Gris (Brussel) en La Gare d’Hamois (Hamois).
  • De 3 ontdekkingen van het jaar: Blanc by Aytems (Sint-Truiden), La Bonne chère (Brussel) en Quai n°4 (Aat).

 

Last but not least: PRAKTISCH

De editie 2021 van de Gault&Millau-gids is verkrijgbaar in de boekhandel voor de prijs van € 29.

Hij kan ook worden besteld op de website shop.gaultmillau.be.

De website www.gaultmillau.be, die nu is aangevuld met een gratis app waarmee u restaurants kunt zoeken aan de hand van verschillende criteria.

Tekst: JR

Christophe Pauly – Chef van het Jaar 2021

Kevin Lejeune 

Stefan Jacobs

David Grosdent

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Wil je graag op de hoogte blijven met nieuws uit de horecasector, gratis toegang krijgen tot tal van beurzen en elke maand gratis de online versie van het magazine ontvangen?
Schrijf je dan hieronder in: