Maandagochtend 8 uur. Bart Buysse is stipt op tijd op de afspraak. Licentiaat in de rechten en in het notariaat, gedelegeerd bestuurder van Fevia sinds 2018, raadsheer in sociale zaken bij het Brusselse Arbeidshof, ondervoorzitter van het Ketenoverleg, lid van de raad van bestuur van het VBO, van de Belgian Foundation for Food Sciences en van het beheerscomité van het Fonds voor Voeding en Welzijn van de Koning Boudewijnstichting … Het contact is van meet af aan gemakkelijk, hij is een vlotte communicator!

Bart, wat is Fevia precies? Wat is de rol ervan?

B.B.: Fevia is de federatie van de Belgische voedingsindustrie. Ze groepeert 26 federaties die elk een gespecialiseerde sector binnen de voedings- en drankenindustrie in België vertegenwoordigen (*).

Fevia heeft meer dan 700 leden en vertegenwoordigt meer dan 4.000 bedrijven: multinationals, kmo’s of kleine familiebedrijven. Het doel is om een context te bevorderen waarin onze bedrijven op een duurzame manier kunnen groeien.

De problemen waarmee de bedrijven in de voedingssector te maken hebben zijn talrijk: stijgende arbeidskosten en energieprijzen, stijgende belastingen en accijnzen, internationale concurrentie, steeds strengere eisen op het gebied van voedselveiligheid, milieu-uitdagingen…

In België en in de export:

Fevia is er om haar leden te informeren en te adviseren. Het is ook de woordvoerder van de sector naar de autoriteiten in België en in Europa toe (onder meer binnen de federatie FoodDrinkEurope), en het organiseert exportpromotieacties. Weinig mensen weten dit, maar ondanks zijn kleine omvang is België de 4e grootste exporteur in de Europese Unie in termen van miljoenen euro’s.

De Belgen van hun kant kopen voor meer dan 630 miljoen euro aan voeding en dranken in de buurlanden… Fevia trekt meer dan ooit aan de alarmbel en roept de (toekomstige) regering op om de opeenstapeling van belastingen en accijnzen te verminderen die ons land benadeelt ten opzichte van de buurmarkten.

“Small Country. Great Food”

De voedingsindustrie is de belangrijkste industriële sector in ons land. Ze vertegenwoordigt 52 miljard aan omzet, 250.000 rechtstreekse of onrechtstreekse banen, 27 miljard aan export… De kwaliteit van de Belgische voedingsproducten is buitengewoon, maar we moeten ze beter bekend maken buiten onze grenzen. Fevia heeft het merk “Food.be – Small country. Great food” ontwikkeld om de kwaliteit en diversiteit van de Belgische voedingssector onder de aandacht te brengen in het buitenland.

Innovatie:

De Belgische voedingsbedrijven zijn ook zeer innovatief. Zo hebben de “Factory of the ­Future Awards”, mede georganiseerd door Fevia Vlaanderen, onlangs Vandemoortele beloond voor zijn fabriek van de toekomst in Izegem, een grotendeels geautomatiseerde fabriek, een onmisbare troef om concurrerend te blijven op de rijpe en vrij stabiele margarinemarkt. Bovendien gaat deze automatisering gepaard met creatie van banen, wat zeer positief is.

Een andere winnaar van het Factory of the Future-label is gelatineproducent Rousselot die, altijd uitgaande van gelatine, investeert in onderzoek naar nieuwe toepassingen en technologieën voor voedings-, farmaceutisch en technisch gebruik.

Wat zijn uw belangrijkste projecten voor 2020?

Eerst en vooral willen we de verkoop van Belgische producten op de binnenlandse markt verhogen en een einde maken aan de aankopen over de grens. Om daarin te slagen, moeten we de politieke wereld verantwoordelijkheidsbesef bijbrengen. Om op de huidige en toekomstige uitdagingen te kunnen ingaan, hebben onze voedingsbedrijven een perspectief en een stabiel kader nodig, geen stop-and-go-beleid.

We moeten de export bevorderen. We zijn ook voorstander van een eengemaakte Europese markt zonder protectionisme tussen de lidstaten. We zullen inspanningen doen om talent, met name technische profielen, aan te trekken in de voedingssector. We zullen innovatie bevorderen tijdens het Food Forward evenement op 29 april in Brussel. We zullen aandringen op een administratieve vereenvoudiging om onze bedrijfsleiders in staat te stellen ondernemend te blijven.

Aan het einde van het jaar lanceren we het 4e verslag over duurzame ontwikkeling van de Belgische voedingsindustrie. Daarin zullen we een nieuwe strategie voor duurzame groei presenteren. We blijven werken aan een correct beeld en correcte informatie voor de consument. Gezond eten is makkelijker dan we vaak denken.

Bart, uw credo?

Echte vooruitgang in het belang van alle partijen is alleen mogelijk door samenwerking en dialoog. Opleiding en informatie zijn ook sleutelwoorden.

enkele cijfers:

De voedingsindustrie is de grootste industriële sector van België: 18,5% van de totale omzet van de Belgische verwerkende industrie

De aankopen over de grens van voedings-producten en dranken blijven toenemen
(+ 2,7% in 2019)

De verre export kent een spectaculaire groei (bijna 16% van de totale export). De belangrijkste producten die buiten Europa worden gevraagd: dranken, zuivelproducten, chocolade en diepvriesaardappel-producten.

(*) De 26 sectoren die vertegenwoordigd worden door Fevia:

•  Baby- en peutervoeding
•  Bakkerijen
•  Bereide maaltijden
•  Brouwerijen
•  Chocolade
•  Consumptie-ijs
•  Koffiebranderijen
•  Confituur
•  Olie en vetten
•  Maalderijen
•  Soep, sauzen, mosterd, azijn
•  Suiker
•  Voedingssupplementen
•  Vruchten en groetensappen
•  Water en frisdranken
•  Zuivel
•  Aardappelen
•  Aroma’s
•  Bio
•  Groenten
•  Grondstoffen voor bakkerijen
•  Mouters
•  Slachthuizen
•  Rijst
•  Vlees
•  Charcuterie

Tekst: Pascale Van Weert

What’s in it for me?

Hier is het soort informatie dat je op de website van Fevia vindt:

  Lancering Nutri-Score in België: de visie van de voedingsindustrie

www.fevia.be/nl/pers/lancering-nutri-score-in-belgie-de-visie-van-de-voedingsindustrie

  Waarom additieven nodig en nuttig zijn in onze voeding

www.fevia.be/nl/standpunten/waarom-additieven-nodig-en-nuttig-zijn-in-onze-voeding

  Factories of the Future: ontdek welke hefbomen de 12 Factory of the Future winnaars van 2019 gebruiken om de toekomst te omarmen

www.fevia.be/nl/nieuws/whitepaper-factories-of-future-12-cases-uit-de-praktijk

  Belgisch brood in de kijker

www.fevia.be/nl/nieuws/belgisch-brood-in-de-kijker

  Onze dranken vieren feest

www.fevia.be/nl/nieuws/onze-dranken-vieren-feest

  Passie en vakmanschap voor Belgische vleeswaren

www.fevia.be/nl/nieuws/passie-en-vakmanschap-voor-belgische-vleeswaren

  Innovation:  Food Forward Event 29/4/2020 (save the date)

www.fevia.be/nl/evenement/save-date-food-forward-event-2020

Enz.