De barbecue is niet langer een hoofdzakelijk privégebeuren. Waar vroeger de zomer in vele bedrijven een officiële zomerdrink werd ingeluid, worden er nu opvallend veel bedrijfsbarbecues georganiseerd. Een barbecue met collega’s is een flexibel alternatief voor de saaie bedrijfsfeesten van weleer, zeker nu de zomer officieel van start is gegaan.

Voor velen is het bedrijfsfeest een verplicht nummer. Een nieuwe trend zou komaf kunnen maken met het wat belegen imago van de zomer. Cateraar Belgocatering merkt een opvallende verschuiving op in de organisatie van corporate summer events. “De bedrijfsbarbecue zit in de lift,” weet Carmen Swinnen, Chief Hospitality Consultant bij Belgocatering. “We verzorgen deze zomer opvallend veel bedrijfsbarbecues. De barbecue is een veelzijdig alternatief voor het klassieke bedrijfsfeest. Het is gezond, creëert een informele omgeving én werknemers kunnen actief participeren.”

Uit een studie van Motivaction (2018) blijkt dat de Belgische consument barbecuen in zeer sterke mate associeert (82%) met lekker buiten genieten, een vakantiegevoel en een feestje of een informele sfeer. “Onze klanten kiezen bewust voor een barbecue omdat de sfeer op zo’n event doorgaans een pak minder stijf is. Grillen maakt zoiets los bij mensen, één van onze klanten zei me dat barbecuen een nostalgisch gevoel bij hem oproept en dat klopt ook wel denk ik,” zegt Carmen.
De tijden van barbecues met worsten en hamburgers gecombineerd met brood en sauzen liggen achter ons. Tegenwoordig maak je een barbecue zo gezond als je zelf wil. Papillotes van vis en groentebrochettes zijn niet langer een uitzondering zo blijkt. “Bijna de helft van de Belgen (44%)* heeft zijn vleesconsumptie het afgelopen jaar verminderd en dat weerspiegelt uiteraard in ons aanbod,” aldus Swinnen.

Sommige organisaties erkennen het succes en houden het niet op een eenmalig event. Zo organiseert Belgocatering regelmatig lunchbarbecues bij Medialaan, Nipro en de Warande. Ook de restaurantgasten bij AED Studios zijn fan van het concept. Philippe Dubois, Hospitality Manager, legt uit: “We deden op enkele weken tijd al 2 barbecues. Van zodra het goed weer is, halen onze chefs de braadtoestellen buiten. Ook onze klanten vinden zo’n lunch geweldig, van zodra ze de barbecue ruiken, staan ze klaar om aan tafel aan te schuiven.”