In de horeca ‘verkopen’ wij voeding, drank, logement of een warme plek. Of gewoon: gastvrijheid.

‘Verkopen’ houdt uiteraard in dat we voor die service graag betaald willen worden. Vandaag is ons geld digitaal: het is niet fysisch aanwezig, het bestaat alleen uit een tegoed in de computers van de banken. Betalen met de kaart is nu de norm, in drie vierden van de horecazaken kan je met de kaart betalen, en omwille van de Coronahygiëne zal dit op korte termijn nog stijgen. BNP Paribas Fortis registreert een toename van 14 % inzake kaartbetalingen. Het aantal cashbetalingen liep met 15 à 20 procent terug.

En het wordt steeds gemakkelijker: voor kleinere bedragen (tot 25 euro, momenteel tot 50 euro) kan je contactloos betalen, tenminste als jouw debetkaart een chip heeft die dat toelaat. Nog recenter is dat je eigenlijk geen kaart meer nodig hebt, het gehele verhaal kan ook met uw smartphone of zelfs met een intelligent polshorloge gerealiseerd worden. Betalen met de app op de smartphone is helemaal ingeburgerd: in augustus 2020 betaalden 3,85 miljoen Belgen via de bankenapps van Bancontact Payconic!

Contactloos is veilig

Nogal wat klanten hebben meerdere bankkaarten waarmee contactloos betaald kan worden. Vraag de gast steeds om de kaart uit haar of zijn portefeuille te halen om te vermijden dat de verkeerde rekening gedebiteerd wordt.

Overigens: over contactloos betalen doen de wildste verhalen de ronde. Zo zouden malafide personen jouw rekening kunnen debiteren door eenvoudig het toestel tegen je achterzak (waar je portefeuille zit) of handtas te houden. Of nog een: door de kaart te snel terug te trekken zou het bedrag niet geregistreerd worden. Bij Bancontact Payconic stelden ze ons echter gerust: een betaling is pas geslaagd wanneer de consument en de handelaar een betaalbevestiging ontvangen via de terminal. Als er geen bevestiging wordt gegeven door de terminal, is de betaling niet geslaagd.

En er komen nieuwe applicaties: het saldo aan maaltijd-, eco-, cadeau-, of sport & cultuurcheques kan voortaan eenvoudig op de smartphone gecheckt worden. Voor toestellen die de vingerafdruk kunnen lezen is zelfs het ingeven van de pincode niet meer nodig.

Alleszins doen de betrokken bedrijven er sowieso alles aan om het veilig te houden. Wanneer er dan toch iets fout loopt komt het meestal door nonchalance. Deel daarom nooit uw bankcodes via mail, whatsapp of andere toepassingen. Uw bank zal u nooit vragen om uw bankrekening of pincode via deze wegen door te geven, zij zal in mails steeds uw klantennummer vermelden: hackers hebben dat nummer niet.

Andere tijden, andere zeden

Covid19 heeft het voor de horeca moeilijk gemaakt, de horeca-uitbater wil geen omzet verliezen. Echter: een beperkte groep van gasten heeft de gewoonte ontwikkeld om tafels te reserveren maar dan toch niet te komen opdagen. No show heet dat. Daarom ­vragen enkele horecazaken nu een voorschot bij reservatie. Dat kan, maar beperk dat toch liefst tot gasten die u niet kent, vaste klanten zullen hierdoor misschien eerder gechoqueerd zijn. Bekijk eens met uw boekhouder hoe u die gelden in kas moet nemen.

De horeca-uitbater als klant

U bent leverancier van gastvrijheid, maar u bent ook klant. Dat wil zeggen dat u ook uw leveranciers moet betalen: de horecagroothandel, maar ook elektriciteit, gas, water, huur, auteursrechten, personeel… En uiteraard, want zij wachten niet graag: de belastingen en de BTW. Dikwijls gaat men er van uit dat de betaaltermijn 30 dagen is, maar dat is niet absoluut, er kunnen kortere termijnen op de facturen staan.

In de horeca lopen de betalingsachterstanden sedert Covid19 steeds op. Wat als gevolg kan hebben dat u niets meer geleverd krijgt tenzij tegen contante betaling. Ga zeker niet eenzijdig uw betaaltermijnen rekken, (Covid wordt vandaag graag als excuus ingeroepen, te pas en te onpas). Wacht niet tot u aanmaningen krijgt, en als er een probleem is, ga dan het gesprek aan met de leverancier, probeer er samen uit te komen. Want die leverancier wil u toch graag als klant behouden.

Er wordt, nu de winstmarges onder druk staan, meer en meer over prijzen onderhandeld. Daar is niets mis mee, maar doe het wel vooraleer je de bestelling definitief onderschrijft. Grote operatoren in de systeemgastronomie halen hun winst vooral uit het naar beneden onderhandelen van prijzen. Daar tegenover staan dan grote afname en een langdurige zakenrelatie.

Online inkopen

Zoals iedereen gaan horeca-ondernemers vandaag meer en meer inkopen via het internet. In een verenigd Europa is dat doodeenvoudig geworden, ook voor voeding en dranken. De leveringen zijn inmiddels zo goed georganiseerd dat de hygiëne en temperatuurbewaking optimaal verzekerd zijn. Grotere spelers in de delivery at home kopen quasi alles via het net, bijna steeds bij platformen in Nederland of Duitsland. Een internetgroothandel juist over de grens levert vers vlees aan achttien driesterrenrestaurants!

Je zou hun voorbeeld kunnen volgen, maar toch zitten er enkele addertjes in het gras. Bij betwistingen zijn, volgens hun algemene verkoopsvoorwaarden, uitsluitend de rechtbanken van dat land bevoegd. Succes dus, indien je daar verhaal wil halen. En: je aankoop bij dat buitenlands platform wordt intracommunautair gedaan, dat wil zeggen dat je daar geen BTW betaalt. Maar die leveringen moeten wel op je listing intracommunautair vermeld worden.

Intracommunautair inkopen in, bijvoorbeeld Duitsland, lijkt aantrekkelijk wegens lagere belastingen, geen accijnzen of milieubijdragen. Dan gaan veel horeca-uitbaters er van uit dat de gekende vrijstellingen voor wijn en sterke drank gelden. Echter, voor beroepsdoeleinden gelden die niet: als professioneel moet u alsnog de accijnzen op alcohol, koffie en andere in België betalen.

{

In augustus 2020 betaalden 3,85 miljoen Belgen via de bankenapps van Bancontact Payconic!

Tekst: HW

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Wil je graag op de hoogte blijven met nieuws uit de horecasector, gratis toegang krijgen tot tal van beurzen en elke maand gratis de online versie van het magazine ontvangen?
Schrijf je dan hieronder in: