Interieur design kan wel degelijk een verschil maken in de bedrijfsvoering van een horecazaak. Wij belichten Saar Zafrir, de interieur designer die met Hotel Fleur de Ville en Cardo Brussels twee nieuwe Brusselse hotels aan zijn portfolio toevoegt, restaurant Cuchara en het Bruine Kroeg concept.

De grote hotelketens zijn, vooral sinds de opstart van hun ‘collection’ portfolio’s, veel meer aandacht gaan schenken aan alles wat met interieur design te maken heeft.

“Hotels willen bestemmingen an sich worden, en andere features hebben dan enkel het aanbieden van kamers. Anno 2024 is dit een must geworden”, aldus Saar Zafrir, de internationaal gereputeerde designer die met het ‘must see’ Hotel Fleur de Ville, waarschijnlijk het knapste design hotel van Brussel, en het Cardo Brussels twee nieuwe projecten aan zijn al indrukwekkende referentielijst mag toevoegen.

“Ik kom niet uit het design milieu, maar ben altijd zelf veel op hotel gegaan om de ambiance aan te voelen. Ik durf te stellen dat elk hotel dat ik mee geopend heb, inslaat…”.

Eén van de opvallende trends is de andere aanpak in de benadering van hotel restaurants.

“Veel meer dan vroeger zie je een trend waarbij de hoteleigenaren een aantal keuzemogelijkheden van restaurantconcepten voorgeschoteld krijgen, wat vroeger niet bestond. Toen was de benadering hieromtrent veel klassieker, in die zin dat er een restaurant bij het hotel hoorde, and ‘that’s it’. Nu is het restaurant vaak een merk binnen het hotel”.

Welke werkwijze legt Saar Zafrir aan boord om tot een design concept te komen?

“Ik opteer altijd voor een “van macro naar micro” aanpak, door te beginnen met de bestemming, dan de stad waar het hotel gevestigd zal zijn, de locatie van het hotel in de stad en tenslotte het gebouw. Net zoals bij een filmproductie schrijf ik een scenario uit, en een verhaal waarin de gasten zich kunnen vinden. Je moet de gasten in de storytelling kunnen betrekken en ze op die manier ook connecteren. Het ultieme doel van het hotel moet zijn dat het de bestemming én de lokale cultuur upgradet”.

Voor meer info,surf naar www.hotelfleurdeville.com en www.cardohotels.com

Cuchara, met de c van creativiteit

Dat een interieur wel degelijk kan bijdragen tot het succes van een zaak, bewijst Jan Tournier, eigenaar-chef van de tweesterren zaak Cuchara (ook 17,5 op 20 bij Gault&Millau) in hartje Lommel.

Jan Tournier begon zijn carrière op 21jarige leeftijd in het Antwerp Hilton, en werd er souschef van chef Gert-Jan Raven.

“Hij stond synoniem voor een zeer klassieke keuken, en ik heb er ook veel van geleerd, net als tijdens mijn periode bij Roger Van Damme, zo stelt hij. Vandaaruit ontstond het idee om een eigen gastronomisch restaurant te beginnen. Ik wist van in den beginne hoe ik het interieur van Cuchara (lepel in het Spaans) zou aanpakken, tot het volledig klopte met wat ik wou, en zonder daarbij concessies te doen. Ik ging voor een deels mysterieus en deels minimalistisch ogend concept dat rust uitstraalt, met hier en daar wat groen en ook veel natuurlijke lichtinval vanuit de terraskant”.

Wie de zaak betreedt, zou kunnen denken dat het geheel pas onlangs werd geopend, maar: de zaak bestaat al 10 jaar met hetzelfde interieur. Met andere woorden: het is een tijdloos en geslaagd concept dat ongetwijfeld ook nog lange tijd zal kunnen meegaan, en dat van Cuchara een bestemmingsrestaurant pur sang maakt.

Waar komt uw inspiratie vandaan?

“De Aziatisch-ogende zen lounge stijl die ik hier ontwikkeld heb, een beetje ‘duister’ ogend en geaccentueerd door een goede achtergrondsound (dankzij de gebruikte mos tegen de muren), zie je regelmatig in Ibiza en andere hippe bestemmingen. Vergeet ook het belang van verlichting niet: die is in mijn zaak dusdanig ingesteld dat ze steeds de geserveerde gerechten belicht, wat een extra dimensie toevoegt aan de totaalbeleving”.

Lommel is de stad van de glasblaaskunst, en Jan Tournier ging dan ook een samenwerking aan met de lokale ontwerper Jeroen Maes, tevens artistiek directeur van het net om de hoek gelegen Lommelse glascentrum GlazenHuis. Met als resultaat een lange, imposante glazen boomsculptuur van 7 meter op 3 meter, genaamd Root, die via het plafond doorheen de zaak loopt, tot aan het aanpalende wijngedeelte.

“De glazen boom is geënt op een dennenboom die we zijn gaan uitzoeken in de Lommelse bossen, om deze vervolgens in glas te gaan uitvoeren, zo stelt hij. Ik beschouw mezelf ook als een kunstenaar, maar in de keuken dan. Ik opteer voor een wereldkeuken vertrekkend vanuit de klassieke Franse keuken, en met af en toe een Aziatische en vooral Japanse toets”.

Opvallend ook: er wordt in de zaak enkel met ronde tafels gewerkt.

“Ik vind dat véél aangenamer tafelen om met twee naast elkaar te zitten, zo stelt hij, niet onterecht overigens. Toekomstgewijs streef ik naar een open keuken, waarbij de klanten rondom één grote keukentafel kunnen zitten, wat ongetwijfeld een extra beleving aan de zaak zou toevoegen”.

Voor meer info, surf naar www.cuchara.be

Bruine Kroeg, of de sfeer FC De Kampioenen

Als café-uitbater wil je af en toe eens uit de band springen, zonder de kost van een volledige renovatie te moeten dragen. Waarom je café dan niet even omtoveren tot een bruine kroeg?

De tijd van toen, herinneringen, wie zingt het ook alweer…? Als enige in Vlaanderen biedt het Zultse bedrijf Bruine Kroeg de mogelijkheid om je locatie om te toveren tot een volledig nagebouwde bruine kroeg van vroeger, inclusief de nostalgische inrichting van sanseveria’s met oude radiotoestellen, gedroogde worstjes aan de toog en tal van andere memorabilia die je waarschijnlijk ook wel zag in het volkscafé van om de hoek in je jonge jaren.

Het concept van Bruine Kroeg stelt je in staat om de sfeer op te roepen van TV-reeksen zoals FC De Kampioenen, waar Bruine Kroeg gedurende 4 jaar aan meewerkte, of Lili & Marleen, Nonkel Jef, Allo Allo enz.

“Als sfeerbouwer van volkscafés onderscheiden wij ons van andere mobiele bars door het aanbieden van handgemaakte decors op maat, en door de inzetbaarheid op welke locatie ook, aldus stichter en zaakvoerder Kurt ’t Kindt. Het totaalconcept met aangepast meubilair en rekwisieten is geschikt voor de horeca, feestlocaties, bedrijfsfeesten, beursstanden (voor brouwerijen bv.), TV producties en events waar het net iets meer “feest” mag zijn. Wij passen ons aan aan het aantal vierkante meter en het aantal meubelstukken dat een uitbater voor het nieuwe decor wil voorzien, en we kunnen ook instaan voor een aangepaste (oude) toog, tapinstallatie, koeling, frigo’s en eventuele bediening met personeel in een ouderwetse outfit, al dan niet inclusief de bretellen van weleer, glimlacht hij.

Bruine Kroeg biedt ook het ruimste aanbod in België aan van de bekende Thonet stoelen, tafels en barkrukken. Alle producten zijn ook los te huur voor verschillende doeleinden.

“Ik heb mijn expertise in sfeerbeleving verworven dankzij mijn 20jarige ervaring in de klank- en lichtwereld voor optredens allerhande, aldus Kurt ’t Kindt, en door de jaren heen ben ik verzamelaar geworden van tal van rekwisieten. Vroeger diende alles strak te zijn, maar de laatste jaren merk ik een tendens naar een ouderwetse beleving, met de sfeer van die oude bars van vroeger, de zwart-wit foto’s van weleer aan de muur enz.”

Wat zijn de populairste rekwisieten?

“Je kan het niet zo gek bedenken of de mensen vragen ernaar… Houdertjes met bierkaarten zijn populair, net als in plastic verpakte droge worstjes, fietsplaatjes, spaarkassen, bekers van sportwedstrijden allerhande, koerstruitjes, jeneverflessen, elpees, darts materiaal, affiches, email borden… Wij gaan voor het WOW effect, voor iets dat de klant niet verwacht wanneer hij een zaak betreedt”.

Voor meer info, surf naar www.bruinekroeg.be

[ Danny Verheyden ]