Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing VLAM  heeft als doel de afzet van Vlaamse landbouw- en visserijproducten te bevorderen, in België maar ook in het buitenland. Onlangs werden de plannen voor 2021 voorgesteld.

Algemeen Directeur Filip Fontaine leidde de online persconferentie in: “De consument bekijkt voeding en voedsel met veel meer aandacht dan voorheen.  We gaan in ieder geval door met het motto: ‘Lekker van bij ons’.

De uitdagingen voor 2021 zullen talrijk en moeilijk zijn. Uiteraard zijn er de beperkingen door de coronacrisis: de horeca is dicht en niemand weet voor hoe lang. De VLAM beraadt zich alleszins nu reeds over een strategie voor de relance na Corona”.

En er is de Brexit: het Verenigd Koninkrijk is traditioneel een grote afnemer van Vlaamse landbouwproducten. Niet dat die markt ineens zal wegvallen, maar taksen en allerlei belemmeringen zullen waarschijnlijk marktverstorend werken, wat dan weer een weerslag kan hebben op de prijzen die u en ik hier in dit land zullen betalen.

Promotie niet evident

Om de promotie te verzorgen, in binnen- en buitenland zijn vakbeurzen onontbeerlijk. Maar die worden dikwijls afgelast, of zelfs niet gepland voor 2021. Ook andere acties zijn niet evident: degustaties kunnen bijvoorbeeld voorlopig niet. 

Horeca belangrijke link naar consument

Bij de VLAM zijn ze zich er van bewust dat de horeca een voorname link is tussen de producenten en de consumenten. Daarom zijn er ook veel gezamenlijke initiatieven met de hotelscholen. Concreet naar de horeca toe onthouden wij volgende punten:

  • Wij zijn ’s werelds grootste producent en uitvoerder van diepvries aardappelproducten. Maar er is ook een belangrijke productie van consumptieaardappelen. Er komt in 2021 een promotiecampagne voor verse aardappelen. Chefs zullen aangezet worden om inventiever met aardappelen uit de hoek te komen. Ook met andere typische groenten en fruit van eigen bodem, zoals witloof, appelen en peren, trouwens.
  • Het imago van vlees ‘van bij ons’ wordt versterkt, met als argumenten: smaak, vakmanschap en lokaal. Er komt een promotiecampagne voor onze eigen charcuterie.
  • Foodboxen worden steeds populairder, en daar moeten meer Belgische producten in.
  • Bio wordt intenser gepromoot. Lokaal en duurzaam worden sleutelwoorden. Er komt daarom weer een ‘Week van de korte keten’. Boerderijwinkels, hoeveslagerijen en andere korte-keten initiatieven worden ondersteund.  
  • April wordt de ‘Maand van de Belgische zuivel’, en ook de ‘Week van de biefstuk-friet’ wordt opnieuw georganiseerd. Nog andere acties worden voorzien in de context van het Europees Kampioenschap voetbal.

Tekst: HW

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Wil je graag op de hoogte blijven met nieuws uit de horecasector, gratis toegang krijgen tot tal van beurzen en elke maand gratis de online versie van het magazine ontvangen?
Schrijf je dan hieronder in: