1 juli is dit jaar niet enkel de start van de zomervakantie, het is ook de dag waarop handelaars elektronisch betalen verplicht moeten aanbieden.

Sinds de start van de Corona-crisis, intussen al meer dan twee jaar geleden, is er heel wat veranderd in onze samenleving. Neem nu ons betaalgedrag. In het algemeen, en dus ook in de Horeca, gebeurt contant betalen steeds minder. Elektronisch betalen is door de situatie veel sneller dan verwacht de regel geworden. Toch kan je ook nu nog in heel wat zaken enkel met baar geld afrekenen. Het gaat dan vooral om de kleinere zaken waar je meestal niet kan eten. Toch zullen ook zij zich vanaf 1 juli moeten aanpassen en elektronisch betalen aanbieden. Horeca-uitbaters die het tegelijkertijd warm en koud krijgen bij de gedachte aan een dure investering, kunnen we geruststellen: het kan ook zonder grote extra kosten.

In tegenstelling met vroeger zijn er momenteel verschillende mogelijkheden om je klanten elektronisch te laten betalen. Het oudste en meest bekende systeem is natuurlijk de betaalterminal. Je hebt de vaste modellen en de draagbare die je mee kan nemen naar de tafel. Het is misschien wel de handigste manier om af te rekenen, maar zeker niet de goedkoopste: de terminal moet je kopen of huren, je betaalt vaak een abonnement en ook per verrichting zijn er kosten aan verbonden. Het bedrag staat de dag nadien op je rekening.

Maar er zijn alternatieven. Payconiq bijvoorbeeld. Het enige wat je als handelaar nodig hebt is de Payconiq QR-code sticker. De klant scant met zijn Payconiq-app op zijn smartphone de code en de betaling is geregistreerd, het geld staat de dag zelf of ten laatste een dag later op je rekening. Er zijn geen aankoop-, opstart-, of abonnementskosten. Je betaalt op het einde van de maand enkel 6 eurocent per transactie.

Een andere, kosteloze, manier van betalen is via je bankapp op je smartphone. Via mobiele betalingen kan je een QR-code creëren die je klant met zijn smartphone scant en het bedrag staat meteen op je rekening. Handiger kan bijna niet en volledig gratis. Nadeel is wel dat dit enkel werkt met de smartphone van de zaakvoerder. Hij of zij is dan ook diegene die zal moeten afrekenen.

Beschouw deze maatregel van Minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) niet meteen als een straf. Hij komt er in de eerste plaats om fraude uit de wereld te helpen, maar er zijn heel wat voordelen aan verbonden. In de eerste plaats het comfort voor je klant en jezelf. Het is een feit dat de meeste mensen steeds liever elektronisch betalen. Voortaan dus ook in jouw zaak. Natuurlijk is het ook veel veiliger: minder cash in je zaak maakt je een minder aanlokkelijk doelwit voor mensen met slechte bedoelingen. En tot slot is er ook nog de hygiëne: elektronisch betalen gebeurt volledig contactloos en daar kan je in deze tijden toch alleen maar gelukkig om zijn.

Vanaf 1 juli ben je dus verplicht elektronisch betalen aan te bieden, maar dat betekent niet dat cash betalen onmogelijk wordt. Integendeel. Contant geld is en blijft een wettelijk betaalmiddel dat je verplicht bent te aanvaarden, behalve indien het bedrag hoger is dan 3000 euro, dan is het zelfs verboden. Je bent niet verplicht contant geld te aanvaarden als het biljet beschadigd is of niet in verhouding staat de te betalen som. Bijvoorbeeld, een consumptie van 3 euro betalen met een briefje van 500 euro.

Sinds 2018 is het ook verboden om een extra kost aan te rekenen aan klanten die via overschrijving, met de kaart of smartphone willen betalen. Je mag je klanten wel stimuleren om cash te betalen, maar ons lijkt dat niet zo een goed idee. Je mag als handelaar wel, op voorwaarde dat je het duidelijk vermeldt, elektronische betalingen weigeren onder een bepaald bedrag.

WB