De Europese Commissie heeft begin dit jaar de erkenning als Beschermde Geografische Aanduiding, die in 2017 werd aangevraagd door een groep producenten, de Waalse Overheidsdienst, Hainaut Développement en AgriLabel, toegekend aan Escavèche de Chimay.

Wat is Escavèche de Chimay eigenlijk?

Escavèche de Chimay is een koud gerecht van gebakken vis in een gegeleerde azijnsaus met uien.

Een stukje geschiedenis: vanaf de 15e eeuw werden in de streek van Chimay tal van kunstmatige meren en vijvers aangelegd om in de behoeften van de metaalindustrie te voorzien. In de 18e eeuw, bij de achteruitgang van deze industrie, werden deze vijvers omgevormd tot visgebied. Aangezien ze boordevol vis zaten, zochten de toenmalige eigenaars naar een oplossing om het overschot aan vis te bewaren en namen zij hun toevlucht tot een bereiding op basis van azijn waarvan de smaak werd versterkt door uien. Escavèche de Chimay was geboren.

Wat verandert een BGA?

De Europese erkenning als BGA is belangrijk, omdat ze dit typische streekgerecht beschermt tegen een eventuele delokalisatie en industrialisatie, waardoor het inkomen van de lokale ambachtelijke producenten en de kwaliteit van het product worden gewaarborgd.

Ze maakt het bovendien mogelijk om de traditionele knowhow in zijn bakermat van oorsprong te bewaren.

De erkenning van Escavèche de Chimay beschermt:

  • Een specifieke knowhow: de bereiding van de saus, het bakken van de vis, de assemblage.
  • De specifieke kenmerken van het product: het recept, de verpakking in een aardewerken pot, de houdbaarheid van verscheidene weken.
  • Een lokale verankering en de reputatie van het product: in het kader van de BGA-benaming wordt het geografische gebied voor de productie en de verpakking van dit gerecht beperkt tot de provincie Namen (Cerfontaine, Couvin, Doische, Philippeville, Viroinval) en de provincie Henegouwen (Chimay, Momignies, Froidchapelle, Sivry-Rance).

    Er bestaan momenteel drie producenten van dit Waalse gerecht: Escavèche du Val d’Oise, Escavir en Fagnes & Saveurs.

Julien Lapraille, ambassadeur van de campagne

Als fervent voorstander van lokale producten en lokale keuken is de voormalig deelnemer aan het Franse tv-programma Top Chef, kok, tv- en radiocommentator actief op de sociale netwerken Julien Lapraille gekozen als ambassadeur voor de Europese campagne EuroFoodArt.

Deze campagne vestigt de aandacht op uitzonderlijke voedingsproducten die het resultaat zijn van een unieke knowhow en zeer strenge specificaties, waardoor de Europese kwaliteit een echte garantie wordt. 

In België promoot de campagne EurofoodArt, met als slogan: “Europese topkwaliteit is kunst”, maar liefst 11 BOB/BGA-producten van Wallonië en met name de BGA Escavèche de Chimay.

Op zijn netwerken deelt Julien enkele productiegeheimen van deze uitzonderlijke producten, zijn recepten en enkele grappige anekdotes over deze erkende gerechten en gidst hij zijn gemeenschap van fijnproevers door het culinaire erfgoed van ons land.

Tekst: PVW