Het ontbijt wordt wel eens de belangrijkste maaltijd van de dag genoemd. Ze geeft je energie om de dag door te komen. Ook voor de Horeca wordt het ontbijt steeds belangrijker.

Er wordt al geruime tijd meer aandacht geschonken aan het ontbijt. Alleen hoe we ontbijten lijkt te wijzigen. Alles gaat veel sneller en het leven is veel drukker. Uitgebreid ontbijten met het hele gezin aan tafel wordt al eens overgeslagen. Wanneer er wel tijd is voor een ontbijt, wil men er dan ook volop van genieten. Een onderzoek, uitgevoerd door de Koninklijke Horeca Nederland, heeft aangetoond dat ongeveer de helft van de bevolking wel eens buitenshuis ontbijt. Maar liefst 8% beweert dit zelfs wekelijks te doen. Een trend die je, zo denken wij, mag doortrekken naar ons land. Ontstaat er op die manier een nieuw consumeermoment? Verschillende ondernemingen spelen er in ieder geval handig op in. Denk maar aan de tankstations bijvoorbeeld waar je nu al op veel plaatsen naast de belegde broodjes vers gebakken donuts en andere Viennoiserie kan kopen. En in sommige vestigingen van een fastfoodrestaurant bieden ze naast de gebruikelijke hamburgers ook al een compleet ontbijt aan. 

Ook het succes van de ontbijtkorven wordt steeds groter, dat zegt tenminste Stephanie Muroni van Ontbijtbox.be: “Wij verkopen het hele jaar door goed, maar vooral in de weekends natuurlijk. De topmomenten zijn uiteraard de gekende feestdagen zoals Valentijn recent en Pasen dat voor de deur staat. We merken wel dat er ook vanuit de bedrijfswereld steeds meer interesse ontstaat. Zo moeten we regelmatig leveren voor een ontbijtmeeting. Gelukkig heeft verplicht thuiswerk niet al te veel invloed op ons gehad, aangezien onze zakelijke klanten zijn blijven bestellen, maar in het algemeen laten weinig mensen die thuis werken hun ontbijt bezorgen. Voor bedrijven, voorzien wij een lekker en compleet ontbijt, aangevuld met taart of cake die we zelf bakken.” 

Menu

Wie ontbijt zegt, denkt in de eerste plaats uiteraard aan hotels. Door de Covid-crisis van de voorbije jaren zag het ontbijt er in het recente verleden enigszins anders uit. In de ergste gevallen werd het ontbijt op de kamer geleverd. Als er nog gewerkt werd in buffetvorm, was dit vaak alleen met bediening of werd de gast verplicht wegwerphandschoenen te dragen. Op andere plaatsen werd dan weer gekozen om te werken met een menu, net zoals bij de lunch of het diner, waarbij je al dan niet een tafeltje moest reserveren om piekmomenten te vermijden. Gasten kregen de basis, zoals broodjes, confituur en charcuterie, op tafel gezet. Voor het overige kon je zelf je keuze maken uit verschillende soorten fruit- of groentesappen, eiergerechten, yoghurt en vaak nog veel meer. Wij hebben alle vormen van ontbijt beleefd. Vooral het menu beviel ons heel erg. Toch vermoeden we dat dit slechts een tijdelijk fenomeen is, en alles terug wordt zoals het was.

Milieu

En ja, ook bij een ontbijt bestaan trends. Echt nieuw zijn ze niet, maar nog steeds wordt er veel aandacht besteed aan milieu, regionale producten en gezondheid. Plastic is erg schadelijk voor de omgeving, daar zijn we het allemaal over eens. En hoe klein ze ook zijn, individuele verpakkingen vergroten de afvalberg, vermijd ze dan ook zoveel mogelijk. Gelukkig zie je steeds minder de individueel verpakte confituur, yoghurt of boter. Je bewijst er niet alleen het milieu een dienst mee, je krijgt meteen de kans om in te spelen op de tweede trend: lokale producten. Je vindt gegarandeerd bij jou in de buurt iemand die ze kan leveren en die ongetwijfeld een meerwaarde zijn voor je ontbijtbuffet: confituur, kaas, charcuterie, boter en waarom niet: schuimwijn. Het is absoluut niet verkeerd je eigen regio in de verf te zetten, wel integendeel, maar zorg er dan wel voor dat je gasten het weten. Zet een kaartje bij het product en maak duidelijk dat dit een streekproduct is. Handige tip: is het bedrijf of de boerderij te bezichtigen? Vermeld dat dan eveneens, je gasten zullen tevreden zijn en je leverancier ongetwijfeld ook. 

Granola

En dan is er ook nog de gezondheid, en dan verwijzen we voor één keer niet naar het virus. Er wordt steeds meer aandacht geschonken aan gezonde voeding, ook (en vooral) bij het ontbijt. Voorzie dus zeker voldoende “gezonde” producten: fruit en/of fruitsalade, yoghurt en ontbijtgranen. Granola kan je overigens eenvoudig zelf maken en bewaren. Kies zelf je noten, pitten, vruchten, zaden en kruiden en maak je eigen of meerdere soorten ontbijtgranen. En wanneer je toch kiest voor de industriële versie, ga dan niet voor de kleine verpakkingen maar vul één of meerdere dispensers.

Vers

Bij een uitgebreid ontbijt hoort uiteraard ook een glaasje fruitsap. Er zijn hele lekkere fruitsappen op de markt die in sommige gevallen amper van vers te onderscheiden zijn. Maar een vers geperst fruitsap komt niet alleen veel professioneler over, het smaakt ook nog eens veel lekkerder. Akkoord, een fles openen gaat sneller dan een sinaasappel uitpersen… of toch niet? Wij ontdekten de Zumex-automaten die garant staan voor een vers geperst glaasje sinaasappelsap. Je moet enkel het toestel vullen met verse vruchten en de automaat doet de rest. Je kan het toestel huren of kopen, indien je dat wenst staan ze in voor het onderhoud en nazicht en ook de sinaasappels leveren ze als je dat wenst. Het grote voordeel is dat de sinaasappels van Zumex aangepast zijn aan het formaat van de juicer, zo vermijd je problemen. Meer info vind je op hun website.

Tot slot zijn er nog de thee en koffie. Hier moet je als Horecaondernemer zelf bekijken welk systeem het beste bij jouw zaak past: een koffiemachine met warm water op het buffet of werken met kannetjes geserveerd aan tafel. Alles heeft zijn voor- en nadelen. Kijk wat mogelijk is in jouw ontbijtruimte en met de medewerkers die je ter beschikking hebt. 

Tekst: Walter Briers