Zoals verwacht heeft de sector deze woensdag 3 juni kennis genomen van de overheidsrichtlijnen voor de heropening van de restaurants, bars en cafés.

De aangekondigde datum van 8 juni is bevestigd. Veel vragen zijn echter onbeantwoord gebleven. Terwijl sommigen zullen kunnen heropenen door de opgelegde gezondheids- en veiligheidsrichtlijnen te volgen, zullen vele anderen dat niet kunnen doen. Om verschillende redenen die we later zullen uitwerken en specificeren.

Om een duidelijker beeld te krijgen, volgt hier een compilatie van de richtlijnen en instructies die de eerste minister, Sophie Wilmès, na de Nationale Veiligheidsraad van woensdag 3 juni heeft gegeven:

  • Opening van de restaurants, bars en cafés op maandag 8 juni (geen verplichting)
  • Verplichte sluiting om 1.00 uur
  • Afstand tussen de tafels: 1,50 m (of 1,80 m hoge plexiglaspanelen)
  • Masker verplicht voor het personeel van het etablissement (zaal en keuken – tenzij 1,50 m afstand in de keuken mogelijk is)
  • Toelating om het etablissement te verlaten om buiten te roken (met inachtneming van de afstanden)
  • Tafels van 10 personen (maximum)
  • Niets op de tafels, behalve de borden, de glazen en het bestek (geen peper- en zoutstel, olie, sausflessen, brood, boter, … Toegelaten: brood en boter indien individueel verpakt en voor eenmalig gebruik, individueel geldispenser)
  • Gel en/of ontsmettingsmiddel: dispenser voorzien bij de in- en uitgang van het etablissement en in ‘sleutel’-zones zoals toiletten, consumptieruimte, terras, naast een betaalautomaat
  • Geef de voorkeur aan papieren tafelkleden, servetten en placemats. Een stoffen tafellaken is toegelaten, maar moet na elke klant worden vervangen en gewassen op 60°C
  • Gel beschikbaar voor het personeel en de klanten
  • Regelmatige schoonmaak- en strenge hygiëneregels in de zaal, de toiletten, de gemeenschappelijke ruimtes en de keuken.
  • Kaarten en menu’s op een digitale drager (QR-code, website, sociale netwerken), mobiel bord of papier dat na eenmalig gebruik wordt weggegooid
  • Betaling met creditcard heeft de voorkeur
  • Reserveren is verplicht
  • Terrassen: akkoord voor uitbreiding naargelang de gemeenten

Niet toegelaten: serveren achter de toonbank (zelfs voor cafés en bars)

Niet weerhouden

Het traceren van klanten door hun contactgegevens te registreren en te bewaren. Volgens de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) is deze procedure illegaal.

Catering- & evenementensector

  • Evenementenzalen (banketten, bruiloften, teambuilding, …): heropening op 01.07 (maximaal 50 personen)

Hotels

  • Regels inzake afstand, hygiëne, indeling en organisatie van soortgelijke diensten (onthaal, service, personeel)
  • Geen tijdschriften meer aan de receptie
  • De kamers worden elke dag minstens 1 uur verlucht na het vertrek van de klanten
  • Volledige desinfectie (schakelaars, deurknoppen, sleutels, afstandsbediening, …)
  • Geen minibar meer in de kamer

 

Verworvenheden – bevestigd of nog te bevestigen

  • Verlaging van de btw voor hotels en restaurants van 12% naar 6% (maaltijden) en van 21% naar 6% (dranken behalve alcohol) verlengd tot eind december 2020.
  • Voor bedrijven en zelfstandigen: restaurantkosten zijn 100% aftrekbaar. De kosten van recepties en andere evenementen zouden ook 100% aftrekbaar zijn van de vennootschaps- en personenbelasting.
  • Project horecacheques. Deze cheques, die door de werkgevers voor de werknemers worden gekocht, zouden geldig zijn in de Belgische horeca. Ze zijn een jaar geldig en kunnen worden vrijgesteld van bijdragen.
  • Overheidsproject: akkoord voor een eenmalige premie van 250 euro voor de laagste inkomens, onder wie de begunstigden van het integratie-inkomen, gehandicapten of ouderen die recht hebben op de IGO
  • Overbruggingsrecht (voor zelfstandigen) verlengd tot augustus (minimum) – bevestigd

Tekst: JR 

{

Niet toegelaten: serveren achter de toonbank (zelfs voor cafés en bars).

BELANGRIJK voor meer officiële informatie

Zie het protocol op de website van de FOD Economie:  https://economie.fgov.be/nl

Gids voor een veilige heropening van de horeca →

Deze gids bevat een reeks algemene preventiemaatregelen die als minimaal en noodzakelijk worden beschouwd om een veilig contact tussen restaurateurs/café-eigenaren, hun personeel en hun klanten te garanderen. De gids is beschikbaar in het Frans, Nederlands en binnenkort ook in het Duits en Engels.

De gegeven richtlijnen omvatten onder meer het volgende:

  • De algemene regels voor de toegang tot cafés en restaurants,
  • De organisatie van de binnen- en buitenruimtes,
  • Hygiënische voorzorgmaatregelen te overwegen,
  • Manier om fysiek contact te beperken,
  • Klantinformatie,
  • De organisatie van de service,
  • Richtlijnen die door de klanten moeten worden gevolgd

Communicatiemateriaal

De FOD Economie heeft communicatiemateriaal ontwikkeld zoals posters, banners en pictogrammen. U kunt dit communicatiemateriaal vinden via bit.ly/covid19-commkit.

{

Terrassen: akkoord voor uitbreiding naargelang de gemeenten.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Wil je graag op de hoogte blijven met nieuws uit de horecasector, gratis toegang krijgen tot tal van beurzen en elke maand gratis de online versie van het magazine ontvangen?
Schrijf je dan hieronder in: