Door de lockdown zijn er nieuwe sociale trends ontstaan: coronapero’s, virtuele verjaardagsfeestjes of zelfs bruiloften… mensen zijn op zoek naar nieuwe manieren om verbonden te blijven en hebben een aantal van hun gewoontes veranderd. Dankzij de analyse van de bestelgegevens kon het thuisleverbedrijf Deliveroo analyseren hoe de eetgewoonten van de Belgen tijdens de lockdown zijn geëvolueerd.

 

Terugkeer van de Belgische keuken

De keuken van bij ons heeft de hamburger (die in 2019 op nummer één stond) voorbijgestoken en wordt de meest populaire keuken op het platform.

Terugkeer van gehaktballen, Belgische spaghetti bolognaise, gebraden kip met appelmoes en natuurlijk frietjes. De rest van de top 3 wordt aangevuld door de Italiaanse en Amerikaanse keuken (inclusief hamburgers).

We eten samen

Met familie, partners of huisgenoten… Deliveroo heeft een nooit eerder geziene toename van groepsbestellingen geregistreerd. 60% van de bestellingen wordt nu gedaan voor groepen van 2 of meer personen, terwijl het voor de crisis vooral om individuele bestellingen ging.
 

We eten vroeger

De Belgen bestellen de avondmaaltijd eerder: het piekuur voor bestellingen is verschoven van 19.16 uur vóór de crisis naar 18.43 uur. Voor wie thuis in lockdown zit, lijkt de tijd tussen de maaltijden blijkbaar langer…

Guilty pleasures

Het is niet verwonderlijk dat de Belgen meer dan gewoonlijk zin hadden om zich te laten verwennen. De bestellingen van ijs zijn met 2000 % gestegen, die van taco’s met 500 % en die van zeevruchten met 200 %. Het moet ook gezegd worden dat het weer in deze tijd van het jaar nooit beter is geweest dan tijdens de lockdown! 

Feest op vrijdagavond

Deliveroo heeft vastgesteld dat de vrijdag nu strijd aangaat met de zaterdag als de meest populaire dag van het weekend voor het bestellen van afhaalmaaltijden. Het lijkt erop dat bestellen op vrijdag de nieuwe norm is, vrijdagavond is dus een foodie-avond geworden in het hele land.

….

Hoewel ze misschien niet duurzaam zijn, zijn dit enkele trends die interessant kunnen zijn voor degenen die in deze ongekende crisisperiode aan huis zijn gaan leveren.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Wil je graag op de hoogte blijven met nieuws uit de horecasector, gratis toegang krijgen tot tal van beurzen en elke maand gratis de online versie van het magazine ontvangen?
Schrijf je dan hieronder in: