Het streven naar geluk

HotelloTop is het netwerkevenement voor decisionmakers in de Belgische gastvrijheidsindustrie en wil vooral nieuwe trends en opportuniteiten in de sector onder de aandacht brengen. Netwerk is hierbij het centrale punt want weten wat er allemaal evolueert is niet alleen voldoende; wie je kent, welke ervaringen je kunt delen, staat centraal. Dynamiek is een permanent uitwisselen van ervaringen en opdoen van nieuwe kennis via allen betrokken bij de sector.

In 2018 bestaat het HotelloTop netwerk, gegroeid in Nederland, 15 jaar. Het is een initiatief van Servicecenter 4 Hospitality, de netwerkorganisatie voor alumni van de hotelscholen en ondertussen uitgegroeid tot het grootste internationale netwerkplatform binnen de sector. In België wordt samengewerkt met drie hogescholen met een bacheloropleiding in hotelmanagement: Katholieke Hogeschool VIVES Brugge, Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen en Erasmushogeschool Brussel.

Het congres HotelloTop 2018, koos voor de vijfde editie in België, voor het thema ‘geluk op de werkvloer’. Moderator Virginie Claes verzorgde de presentatie en ging samen met de aanwezigen op zoek naar de wijze waarop geluk op de werkvloer ingevuld kan worden.

Niek van den Adel vertelde een inspirerend en indrukwekkend verhaal over de manier waarop hij in het leven staat sinds hij in 2010 een motorongeval kreeg en in een rolstoel belandde. Hij leerde ons op welke wijze we geluk kunnen omarmen, niet alleen privé maar ook op de werkvloer.

Wouter Torfs deelde zijn visie op geluk op de werkvloer aan de hand van zijn succesvolle onderneming Torfs Schoenen. Het bedrijf is 9 keer uitgeroepen tot beste werkgever van het jaar. Hij vertelde door middel van verschillende bouwstenen op welke wijze een ‘Great Place to work’ gecreëerd kan worden.

Onderzoek beweert het al langer, bij Torfs werkt het ook: gelukkige werknemers op de werkvloer beïnvloeden de bedrijfsresultaten. Torfs werkt sterk op klantvriendelijkheid en maakt daarbij systematisch werk van gelukkige en tevreden werknemers. En… de omzet stijgt. Geluk werkt evenwel alleen als het een integraal deel van de bedrijfsmissie is en geen marketingtool. Het hart moet altijd op de juiste plaats zitten. Daarenboven kan geluk niet van bovenaf opgelegd worden, het moet van beneden naar boven doorstromen.

Trefwoorden bij Torfs zijn daarvoor: transparant, eerlijk, eenvoudig, pragmatisch, en kan samengevat worden door ‘goesting’ er bij te horen.

En tot slot gaven Thijs Bosmans van Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen, El Cid Wauters en Maxime Neutjens van Erasmushogeschool Brussel en Nelle Lemmens namens Katholieke Hogeschool VIVES Brugge tevens inzicht in geluk op de werkvloer. Zij vroegen aan werknemers, managers en directeuren wat zij als geluk op de werkvloer ervaren.

 

www.hotellotop.be