De hotelschool Ter Groene Poorte ontving op woensdag 15 maart de wedstrijd ‘Belgian Junior Coffee Ambassador’: een doorgedreven kennismaking met alle facetten van koffie met nadruk op de praktijk. Deze competitie was nu aan haar 9de editie toe. De wedstrijd staat open voor alle laatstejaarsleerlingen van Belgische hotelscholen en sloeg van bij de start direct aan. Niet verwonderlijk want koffie zit in de lift: opkomst van baristabars, horeca waar de klant kan proeven van vakkundig bereide koffies in alle soorten, maten en presentatievormen. De BCJA speelt in op de professionalisering van de koffie in het horecalandschap en zet duidelijk de koffie letterlijk en figuurlijk op de kaart.

De wedstrijd

Tijdens de wedstrijd leggen de kandidaten vier proeven af: ‘cup tastings’, 4 perfecte espresso’s zetten, 4 perfecte cappuccino’s met vers gestoomde melk bereiden binnen 6,5 minuten en tenslotte 2 maal ‘slow’ filterkoffie zetten met de Chemex-karaf. Voor hun proeven beschikken de kandidaten over de modernste espressotoestellen waarmee men op traditionele manier espresso zet. De wedstrijd wil de jongeren een positieve inzet en motivatie geven en vooral het niveau van kwaliteit van koffie en van koffiekennis opdrijven. Rombouts is de drijvende kracht achter deze wedstrijd. Deze familiale en echt Belgische onderneming bestaat bijna 120 jaar en de 4de generatie staat nu aan het roer. Rombouts is tevens hofleverancier en de onderneming zet zich volledig in voor duurzaamheid. Over de wedstrijd zelf zegt Xavier Rombouts, gedelegeerd bestuurder: “Met deze wedstrijd willen we de koffie op een hoger niveau brengen en willen we vermijden dat het eindresultaat dat de klant in zijn kopje krijgt, niet klopt met het product. Koffie is immers de perfecte afsluiter van een goede maaltijd, maar het moet dan ook een goede afsluiter zijn. Klanten zijn immers veeleisender geworden en men wil meer en meer langzaam genieten. Daarbij telt vooral de smaak en dat is de trend waarop betere horecazaken moeten inspelen. Slow is in, fast is out. Al deze elementen maken het verschil en als consument proef je dat.”

 

3S2A4523

De winnaars 2017

  • 1ste plaats: Arthur Tanoë van IPES Ath (leerkracht Olivier Voet) wint een reis naar Brazilië;
  • 2de plaats: Bryn De Craemer van Ter Groene Poorte Brugge (leerkracht Rik Houtekier) wint een reis naar de World of Coffee finale te Budapest;
  • 3de plaats en winnares ‘Beste Slow Coffee’: Lorna Livrizzi van Institut Notre Dame Fleurus (leerkracht Didier Baudoux) wint eveneens een reis naar de finale te Budapest.

 

Koffie is duidelijk meer dan we denken, het is een wereld van ontdekken, van langzaam genieten. Voor de horeca moet het de perfecte afsluiter van een geslaagde maaltijd zijn. Zet in op koffie, er zit meer in dan u denkt.

www.belgianjuniorcoffeeambassador.com
www.rombouts.com