Download hier het artikel ‘Voor echte patatriotten’ uit Horeca Magazine 130

 

Lutosa is al decennialang een naam als een klok in de aardappelverwerkende industrie, zowel in België als wereldwijd. De producent van frietjes en andere aardappelspecialiteiten is fier om de friet, het kroonjuweel van de Belgische gastronomie, in eigen land en ver daarbuiten op de markt te brengen in tal van varianten. Met de nieuwe, ultrafijne frietjes Skinny Fries en Pom’ Tapas lanceert Lutosa op Horeca Expo twee innovaties die de test van menig smaakpanel met glans doorstonden.

 

Welke Belg kent ze niet, de ‘schatjes van patatjes’? Lutosa is zoveel meer dan zomaar aardappelproducten, wat zich ook weerspiegelt in de slogan ‘more than just potatoes’.

“België is de bakermat van de aardappel”, zegt marketingdirecteur Françoise Saint-Ghislain. “Niet alleen op vlak van kwaliteit en goede smaak maar ook qua rendement per hectare, gemiddeld 50 ton per hectare.”

 

Fijne aardappelproducten

Op vlak van verwerkte aardappelproducten prijkt België helemaal bovenaan de ranglijst inzake export. “Het illustreert dat aardappelverwerking een activiteit is waarvan het resultaat wereldwijd wordt uitgevoerd. Ook in België is het vanzelfsprekend een markt met erg veel concurrentie, waarin Lutosa de marktleider is. We behartigen onze missie van wereldwijde leverancier van fijne aardappelproducten vol passie en respect, en laten ons inspireren door de rijke traditie die ons land op dat vlak herbergt.” Lutosa vindt het belangrijk om het vakmanschap quasi letterlijk van de akker naar het bord te brengen en daarbij goede relaties op te bouwen met alle tussenschakels. Françoise Saint-Ghislain: “Dankzij onze brede expertise kunnen we de hele levensloop van een product, van de akker tot en met de logistiek, ondersteunen met een brede dienstverlening. Dat doen we zowel in de productie, bij de kwaliteitscontrole als bij de verkoop. Daarnaast ademen wij meer dan ooit de spirit van een familiebedrijf uit.” Vijf jaar na de overname door de PinguinLutosa Food Group, maakt Lutosa sinds juni van dit jaar deel uit van McCain, waar het als een zelfstandige firma blijft opereren.

 

Nauwe partnerships

“We dragen het ondernemerschap in het hart en illustreren dat door de hechte partnerships die we met de lokale groothandelaars hebben opgebouwd. Wij streven naar zorgvuldig opgebouwde langetermijnrelaties met onze medewerkers en partners, waarmee we in alle vertrouwen samenwerken. We voelen dat elke klant die gepersonaliseerde benadering oprecht waardeert”, verklaart verkoopdirecteur Yves Legrand.

 

Multifunctionele productielijnen

In België beschikt Lutosa over 800 medewerkers en over productiesites in Leuze-en-Hainaut en in Sint-Eloois-Vijve. Wereldwijd telt de onderneming 17 verkoopkantoren en is het actief in 111 landen. Françoise Saint-Ghislain: Onze multifunctionele productielijnen lenen zich uitstekend om producten aan te passen aan specifieke wensen: zo kunnen we bijvoorbeeld alle snitten, van ultrafijn (5,5 mm) tot heel dik (18 mm) -met de Belgische frieten daar tussenin- verzorgen en een zetmeel- of kruidencoating op de frietjes aanbrengen. Zeven dagen per week werken we hier de klok rond. Dagelijks laden we liefst 2.300 palletten.”

 

HM130_Lutosa_web-3

Belgische trots

Lutosa is er trots op een Belgisch bedrijf te zijn. Dat zie je in de marketingcampagnes én in de producten. Nadat het bedrijf recent nog de Superior Taste Award van het ITQI (International Taste and Quality Institute) toegekend kreeg voor de ‘Puree met truffels’ en Pom’Rosas (Pom’Duchesses verrijkt met broccoli, selder en wortelen/tijm), stelt het op Horeca Expo onder meer de ‘Skinny Fries’ voor. Deze ultradunne en krokante frietjes met schil zorgen onder meer dankzij hun coating voor een heel specifieke, lichtgezouten smaak, die door een Europees panel fel op prijs werd gesteld. Yves Legrand: “Daarnaast introduceren we op Horeca Expo graag ook onze Pom’Tapas. Deze fingerfoodproducten op basis van gekruide puree zijn voorgefrituurd in zonnebloemolie en beschikbaar in drie smaken. De Latino-variant biedt subtiele toetsen van tomaat, paprika, peper, tijm, basilicum, komijn, laurierblad, Spaanse peper, peterselie, oregano en look. Sirtaki brengt de consument in Griekse sferen met look, ui, paprika, koriander, komijn, peper, oregano en karwijzaad. De Italiëliefhebber vindt dan weer zijn gading in de Pom’Tapas Basilic.”

Voor de foodservicemarkt is ook de Veggie Burger, met vijf verschillende groenten, een verrijking.

 

Comfort

“De Lutosa-producten zijn voor elke horeca-uitbater een groot gemak”, vult Yves Legrand aan. “De vers voorgebakken friet is het ideale product voor elke restaurateur. Bovendien zien onze producten er ook uit als echte, huisgemaakte frieten, wat erg dankbaar is. Uiteraard kan de horeca ook een beroep doen op ons uitgebreide assortiment van diepvriesfrietjes.”

 

 

Bart Vancauwenberhe

 

HM130_Lutosa_web-4