McDonald’s België kijkt terug op een uitzonderlijk 2019 waarin het aantal klanten met 3 miljoen steeg. Met een totale investering van meer dan 15 miljoen euro werden 8 restaurants gerenoveerd en opende het 3 nieuwe restaurants in Beerse, Beringen en Dour. De teller staat momenteel op 87 restaurants onder leiding van 23 franchisenemers. 5.405 medewerkers verwelkomen de klanten van ‘s ochtends vroeg en dit dankzij de lancering van het McMorning ontbijtgamma in alle restaurants begin 2019. Vorig jaar konden de medewerkers profiteren van 93.900 uren opleiding.

Naar aanleiding van de toenemende vraag naar vegetarische producten, breidde McDonald’s België in het voorjaar van 2019 het veggie-gamma uit met onder meer de Veggie Deluxe, McWrap Veggie en Veggie McNuggets.

Daarnaast zet het bedrijf zich ook in voor de lokale gemeenschap en gezinnen. Als familierestaurant wil McDonald’s er zowel in goede als in slechte tijden zijn voor families. Het eerste Belgische Ronald McDonald Huis opende eind 2019 zijn deuren mede dankzij de financiële steun van McDonald’s België en haar 23 franchisenemers. Het huis verwelkomt ouders, broers en zussen van het gehospitaliseerd kind om het gezin samen sterk te houden tijdens deze moeilijke periode.

Duurzaamheid als leidraad 

Duurzaamheid zit verankerd in de waarden van McDonald’s België. Het bedrijf zet concrete stappen voor het afvalbeheer en de vermindering van plastic om zo een positieve impact op de groei te bereiken. Zo draaien alle restaurants sinds 2007 op 100% groene energie en sorteert en transporteert de Green Truck sinds 2009 alle keukenafval in 6 verschillende deelstromen. Het afval wordt op zijn beurt verwerkt en hergebruikt. 

Eind 2019 kondigde McDonald’s het ambitieuze programma ‘Better M’ aan. Zo wil het in heel Europa plastic verpakkingen verminderen alsook de recycleerbaarheid ervan verbeteren. In alle Belgische restaurants werden daarom de papieren rietjes ingevoerd en worden ze enkel nog op vraag van de klant gegeven. Daarnaast zijn ook de ballonnen vervangen door papieren maskertjes.

McDonald’s België is van plan om zijn groei te versnellen in 2020 met de ambitie om 4 restaurants te renoveren en bijna 10 nieuwe restaurants te openen. Dat betekent een totale investering van bijna 35 miljoen euro. 2020 staat dan ook voor het creëren van extra werkgelegenheid voor het bedrijf. Naast nieuwe teamleden, wil het ook 150 managers aanwerven en opleiden die zullen instaan voor het runnen van de restaurants.