Gloednieuwe vestiging in Middelkerke
Groothandel METRO opent op donderdag 31 mei haar eerste vestiging aan de Belgische Kust. De nieuwe METRO-winkel, gevestigd in Middelkerke, is de elfde in België. Met de nieuwe groothandel mikt METRO specifiek op professionele klanten die actief zijn in voeding: van restaurants en slagerijen tot bakkerijen, cafés, vishandels enzovoort. Professionele klanten in de voeding hebben dankzij METRO nu eindelijk een groothandel dichtbij die voldoet aan hun behoeften. De winkel biedt het meest uitgebreide assortiment aan de kust en gespecialiseerd advies aan en kan bovendien de volledige kustregio dagelijks bedienen. Klanten kunnen enerzijds terecht in de winkel zelf of anderzijds een beroep doen op de professionele bezorgdienst van METRO om rechtstreeks aan hun zaak te laten leveren. Met de opening van deze winkel creëert METRO 25 jobs, specifiek voor vakspecialisten uit de streek.
Grootste productassortiment in de kustregio
Op een verkoopoppervlakte van 2000 m² stelt METRO het meest uitgebreide assortiment aan de Kust beschikbaar. Het diverse productaanbod bestaat uit 8000 artikelen, gaande van ultraverse voeding zoals vis uit de Noordzee, West-Vlaams rundsvlees en verse groenten en fruit, tot droge voeding en non-food. Dankzij het breed gamma binnen de huismerken kunnen professionele klanten profiteren van een kwalitatief aanbod van zowel basisproducten als seizoensgebonden en lokale producten aan een zeer scherpe prijs. Hierdoor kunnen onze horeca- en foodprofessionals hun klanten nog beter verwennen. Daarnaast zet METRO heel duidelijk in op lokale producten. Zo is de winkel in Middelkerke trots dat het onder meer West-Vlaams rood (rundsvlees afkomstig van een nabijgelegen boerderij) en de Ostendaise-oesters uit de Oesterput in Oostende (sinds vorig jaar erkend als Vlaams traditioneel streekproduct door de VLAM1), kan aanbieden in de rekken. Bovendien werkt METRO samen met de NorthSeaChefs. Dit collectief aan chefs werkt sinds enkele jaren aan het opnieuw in de markt zetten van (h)eerlijke lokale, en vaak minder gekende producten, waaronder vergeten vissoorten zoals Griet en Hondshaai.
Innovatieve dienstverlening
METRO richt zich exclusief op professionele klanten in de voeding en is dus enkel toegankelijk voor ondernemers in de horeca en brede voedingssector. De vestiging in Middelkerke staat dan ook volledig in het teken van horeca en gastronomie, en is een volgende evolutie van het vernieuwde METRO-concept dat voor het eerst uitgerold werd in Antwerpen in 2016. Net als in alle andere METRO-winkels, bestaat het nieuwe METRO-team in Middelkerke volledig uit vakspecialisten die zelf al jarenlang in de sector actief zijn. Een 25-tal medewerkers zal er de uitsluitend professionele klanten ontvangen met de nodige expertise en advies verschaffen in de METRO-winkel óf op verplaatsing in de zaak van de klant.
METRO denkt mee met haar klanten en zet volop in op een maximale bereikbaarheid en beschikbaarheid. De winkel in Middelkerke is ideaal gelegen en elke dag geopend, maar METRO biedt klanten uit de volledige kustregio ook dagelijks de optie om de producten in hun zaak te ontvangen dankzij een uitgebouwde professionele leveringsdienst. Klanten kunnen kiezen voor de formule die hen het beste past: winkelen in Middelkerke (Cash & Carry), online bestellen en in hun zaak ontvangen (Delivery) of winkelen in Middelkerke, maar METRO de geselecteerde producten laten leveren, bijvoorbeeld als ze zelf niet kunnen instaan voor gekoeld transport (Sprint).
METRO kent sinds haar introductie in België in 2003 een continue groei. Vincent Nolf, CEO van METRO België is dan ook verheugd om na 15 jaar eindelijk een METRO-vestiging te openen aan de Kust: “De vraag vanuit de markt was al lang aanwezig en de METRO-winkel in Middelkerke speelt duidelijk in op deze vraag. We hebben een totaal delivery aanbod en een totaalconcept dat aansluit bij de behoeften van de lokale horeca, zowel voor de brasserie, de gastronomie, de sandwicherie en noem maar op. De opening van de 11e winkel in Middelkerke is een nieuw hoofdstuk in ons expansieverhaal. Door deze opening aan de kust kunnen we eindelijk ook de professionals in de voeding aan de Kust ondersteunen en hen helpen hun zaak succesvol uit te bouwen. We zoeken inderdaad een partner te zijn die oplossingen zoekt en aanbiedt en ons assortiment in Middelkerke speelt in op de vraag van de markt. De horecasector vindt er onze vier merken. Binnen de huismerken hebben we enerzijds Aro, price entry. Daarnaast hebben me METRO Professional, non food. METRO Chef en METRO Premium zijn allebei uitsluitend foodproducten, maar METRO Chef is breder. In verhouding zou je kunnen zeggen dat wanneer er 9 METRO Chef producten in de rekken liggen, er 1 METRO premium product in de rekken ligt. METRO Premium is exclusiever.