Pods, Pads, Pouch

Het lijkt wel een goede strip┬á­čśë

En zoals alle goede strips, is het Belgisch!

We hebben het hier echter niet over een strip, maar over een bedrijf dat gespecialiseerd is in het branden van koffie. Pods, pads, capsules, bonen of gemalen… sinds de vorige eeuw levert de familie Li├ęgeois koffie in alle vormen. En niet zomaar een koffie natuurlijk: een uitzonderlijk product, met zorg gebrand volgens de door de grootvader overgeleverde traditie en knowhow.┬á

Grootvader Charles

Bezield door enthousiasme en een onverzadigbare nieuwsgierigheid richtte Charles Li├ęgeois in 1955 het bedrijf op. Zijn passie en knowhow werden intact doorgegeven aan zijn zonen Michel en Beno├«t, en vervolgens aan zijn kleinzoon Quentin, die vandaag de vorige generatie aan het hoofd van het bedrijf begeleidt.┬á

In de loop der jaren heeft Charles Li├ęgeois een expertise opgebouwd in het selecteren, mengen en branden van koffiebonen.┬á Vandaag zijn de geest en de kennis van de grootvader verre van KO, ze zijn nog steeds aanwezig, in stand gehouden door de familie en haar medewerkers.

Caf├ę Li├ęgeois had een naam, nu krijgt het ook een voornaam!

Vandaag verandert Caf├ę Li├ęgeois zijn naam in gewoon Charles Li├ęgeois.

Het familiebedrijf wil een eerbetoon brengen aan de oprichter, maar ook de verankering van een traditionele knowhow in een onmiskenbare moderniteit om gulle koffies aan te bieden. Gul aan aroma’s, gul voor de planeet en voor de mannen en vrouwen die er zich met hart en ziel aan wijden.

Het is ook om verwarring te voorkomen en voor meer transparantie, want, in tegenstelling tot wat men zou kunnen denken, is Li├ęgeois geen oorsprongsaanduiding, noch de naam van een dessert, maar de familienaam van de stichter.┬á

Vandaag staat Charles Li├ęgeois voor meer dan 141 medewerkers, 5.000 ton verwerkte koffie per jaar en 200.000 geconsumeerde kopjes koffie per dag. Charles Li├ęgeois is vandaag de eerste Waalse koffiebrander en het wil de kleuren van Belgi├ź hoog in het vaandel dragen. De traditie heeft zeker nog een mooie toekomst.

Tekst: PVW

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Wil je graag op de hoogte blijven met nieuws uit de horecasector, gratis toegang krijgen tot tal van beurzen en elke maand gratis de online versie van het magazine ontvangen?
Schrijf je dan hieronder in: