Het eten kan subliem zijn, de wijnen exquis en het gezelschap meer dan gezellig… en toch kan een avondje restaurant verpest worden door een slechte akoestiek.

Hoe kan het toch dat je de ene avond op café of restaurant een rustige avond hebt waarbij je aangenaam hebt kunnen praten met je tafelgenoten, en je de andere avond naar bed gaat met hoofdpijn en een zere keel van het luide praten? Het antwoord is simpel: een slechte akoestiek.

Strak

Nieuwe horecazaken kiezen vaak voor een moderne en strakke inrichting. En terecht, wij zijn er fan van. Interieurarchitecten tekenen wat hun klanten willen en de resultaten zijn vaak verbluffend mooi. Het uitzicht is belangrijk, maar het moet ook allemaal onderhoudsvriendelijk zijn en slijtvast zodat een inrichting jaren meekan. Alleen wordt er niet altijd aan de akoestiek gedacht en dat is jammer. Een slechte akoestiek zorgt immers voor te veel lawaai, een onaangename galm in je zaak en eventueel een echo. Resultaat: om over het lawaai heen te komen gaan je gasten nog luider praten wat voor nog meer lawaai zorgt. Het is duidelijk dat dit onaangenaam is voor je gasten die niet kunnen genieten van een rustige avond op restaurant of café. Maar ook voor je medewerkers die elke dag opnieuw in een lawaaierige omgeving moeten werken. En tot slot voor je omzet, want het is bewezen dat naast slecht eten en een ondermaatse bediening ook lawaai een maatstaf is om al dan niet terug te keren naar een horecazaak. Bovendien blijven mensen langer zitten in een zaak met een aangename atmosfeer, waar je rustig kan praten.

Verkeerde keuze

De oorzaak van een slechte akoestiek is een verkeerde keuze van materialen. Ramen bijvoorbeeld. Heel erg in zijn grote raampartijen van de vloer tot aan het plafond. Dat zorgt voor veel lichtinval en je gasten kunnen genieten van de omliggende natuur. Voor vloeren, wanden en plafond wordt vaak gekozen voor beton of andere harde materialen. Deze zijn krasbestendig en gemakkelijk in onderhoud. Een bord of een glas dat valt? Het is meteen opgeruimd. En ook voor het meubilair worden gladde, harde en duurzame materialen gekozen. Tafellakens passen vaak niet meer in het concept en de stoelen zijn modern, zonder bekleding of zachte zitting. Allemaal elementen die mee de akoestiek bepalen. En je zal het misschien niet verwachten, maar ook een open keuken kan een negatieve invloed hebben op de akoestiek. Hoe stil je ook werkt, een keuken zorgt altijd voor rumoer. Bovendien kan een open keuken functioneren als een soort klankkast waardoor alle geluiden harder klinken in de zaal. En dat willen we nu net vermijden. 

Absorberen

Zijn dit onoplosbare problemen? Absoluut niet. Maar je gaat het probleem niet uit de wereld helpen door bijvoorbeeld viltjes te kleven onder de poten van de stoelen. Daar zijn andere maatregelen voor nodig. Je kan een slechte akoestiek op twee manieren aanpakken: door het geluid te isoleren of door het geluid te absorberen. Isoleren wil ­zeggen dat je ­bepaalde gedeelten van een ruimte gaat afsluiten met geluidsisolerende wanden. Omdat dit een maatregel is die waarschijnlijk niet past in het open concept van een horecaonderneming, willen we onze aandacht vooral vestigen op de absorberende maatregelen.

Golven

Geluid beweegt zich voort in een ruimte via golven. Bij een verkeerde keuze van materialen weerkaatsen de geluidsgolven. Dat zorgt voor meer lawaai en die vervelende galm. Harde materialen met een glad oppervlak zijn nefast voor een goede akoestiek. Door het plaatsen van de juiste materialen op de juiste plaatsen worden de geluidsgolven (gedeeltelijk) geabsorbeerd. Het geluidsniveau daalt, de galm vermindert en je gasten kunnen rustiger praten waardoor opnieuw het geluid aan klacht verliest.

Soms zijn ingrijpende veranderingen noodzakelijk, maar in andere gevallen volstaan enkele kleine wijzigingen. Gordijnen bijvoorbeeld. Deze zijn relatief eenvoudig te plaatsen en je hebt er geen gespecialiseerde firma voor nodig. Die hebben immers andere oplossingen. Wij overlopen even wat de mogelijkheden zijn.

Groenwand

Plafondpanelen zijn een vaak gebruikte oplossing. Deze kan je krijgen in alle maten en kleuren. Kies ze in dezelfde kleur als je plafond en ze vallen amper op. Of creëer een speciaal effect door net heel opvallende kleuren te kiezen. Je bevestigt de panelen aan het plafond waardoor enkel een kenner ze erkent, of je laat ze zweven aan kabels. Op die manier kan je voor een speels karakter zorgen. Hetzelfde geldt voor wandtegels: kleuren, materialen en maten in overvloed. Kiezen is de moeilijkste opgave. Je moet ­overigens niet voor één bepaalde kleur gaan. Heeft je zaak een logo? Dat kan perfect verwerkt worden in een wandpaneel. Hetzelfde geldt voor foto’s. Deze worden vergroot en verwerkt in een geluidsabsorberende kader. Niemand die weet dat je logo of de foto een bepaalde functie heeft in je zaak.

Ook het strategisch plaatsen van bijvoorbeeld enkele fauteuils met een stoffen bekleding kan de akoestiek verbeteren. Of een enorme plantenbak, eveneens uitgevoerd in een geluidsabsorberende bekleding zal helpen. Hetzelfde geldt voor verlichting. Grote kappen, uitgevoerd in de juiste materialen, dempen en absorberen het geluid. En ze zijn ook nog eens mooi.

Tot slot zijn er ook nog natuurlijke oplossingen. Mos- en groenwanden zijn daar een voorbeeld van. Dit is zeker iets om over na te denken wanneer je zaak in het midden van de natuur ligt. Hiermee trek je het tuingevoel mee naar binnen. Het grote voordeel is: geen snoeiwerk, geen onderhoud en je moet je wand geen water of voedingsstoffen geven. De natuurlijke producten zijn bewerkt zodat er steeds vers uitzien en jaren meegaan.

Opnieuw investeringen, inderdaad, en dat na een moeilijke periode. Maar een goede akoestiek is van goudwaarde voor een horecazaak, dus misschien toch iets om in overweging te nemen.

{

Soms zijn ingrijpende veranderingen noodzakelijk, maar in andere gevallen volstaan enkele kleine wijzigingen. 

{

Hoe stil je ook werkt, een keuken zorgt altijd voor rumoer.

WB