Zeker sinds de corona crisis hebben de maaltijdkoeriers de spreekwoordelijke wind in de zeilen. Hoe is dat succes te verklaren? We stelden de vraag aan de 2 belangrijkste spelers op de Belgische markt, zijnde Takeaway.com (A) en Deliveroo (B).

De Italiaanse keuken is altijd al een topfavoriet geweest, zo klinkt bij Takeaway.com, en dat is het nog steeds. Uit een onderzoek bij 1.000 Belgen vorig jaar blijkt dat de Italiaanse keuken met stip op 1 staat voor bestellingen bij Takeaway.com. Liefst 65% van de Belgen verkiest deze keuken. Hierbij gaat het niet alleen om pizza en pasta, hoewel dit wel nog steeds de topgerechten zijn onder de bestellingen. De trend van de meer gastronomische keuzes laat zich alleszins ook bij de Italiaanse keuken zien.

Wat was/is de invloed van de corona crisis op de (groei)cijfers in België?
A: De pandemie zorgde voor een stroomversnelling van het aantal bestellingen. Vorig jaar namen die wereldwijd toe met 33% in vergelijking met 2020. Tijdens de pandemie en met het tijdelijk volledig of deels sluiten van de horeca vonden veel restaurants de weg naar het platform, met als resultaat meer dan 1 miljoen bestellingen per maand. Online bestellingen hebben ondertussen de telefonische bestellingen overtroffen.

Ook zijn er meer klanten dan vroeger die nu op verschillende momenten van de dag bestellen. Bestellen voor de lunch, thuis maar zeker ook op kantoor, net als een snack of koffie tussendoor of later op de avond, hebben in de laatste jaren aan populariteit gewonnen.

Takeaway.com speelt daarop in door de brand ambassadors al wat  vroeger de weg op te sturen, en ze ook later bestellingen te laten leveren. Omdat een groot deel van de aangesloten restaurants zelf de levering verzorgt, is er zowat op elk uur van de dag een aanbod.

B: De versnelling die initieel op 3 jaar verwacht werd, is er door de corona crisis op 6… maanden gekomen. Er meldden zich “plots” veel nieuwe restaurants aan, en heelwat restaurants die voluit de kaart van de delivery business trokken, boeken sindsdien veel succes. Vroeger bestelde men af en toe of op maandelijkse basis, maar tijdens de corona crisis ging dit bij sommige klanten naar verschillende keren per week. In deze post corona periode is de lunch sowieso populairder dan ooit en gaan er ook meer mensen hun ontbijt bestellen.

Beslist een nieuwe trend is de ‘quick commerce’, waarbij ook buurtwinkels de boodschappen van de klanten gaan leveren, op minder dan 20 minuten. Deliveroo werkt nu al een jaar samen met Carrefour, en ook speciaalzaken zoals wijnwinkels, bakkerijen, slagers, chocoladewinkels en traiteurs beginnen ons steeds beter te kennen. Momenteel wordt er met 200 buurtwinkels samengewerkt.

Welke tendensen zijn er in de keuze van afhaalgerechten? Zijn/blijven dit eerder hoofdzakelijk Italiaanse gerechten (pasta & pizza) of is dit ondertussen geëvolueerd tot wereldkeukens, gastronomische gerechten enz.?
A: Er is inderdaad een duidelijke verschuiving in de gerechtenkeuze. Uit een bevraging bij 1.000 Belgen zegt 38% vaker takeaway te bestellen sinds de pandemie. Bij jongeren is dat zelfs +45%, en 60% kiest daarbij voor niet-traditionele keukens. 51% wil graag variaties op takeaway-gerechten ontdekken, zoals bv. hamburgers of pizza met verrassende ingrediënten. Ook gezonde takeaway zit in de lift: voor 52% gaat gezond eten perfect samen met online bestellen. Bestellingen voor veganistische gerechten gaan er eveneens op vooruit. 1/3de van de Belgen zegt geïnteresseerd te zijn in het veganistische eetpatroon, en 26% van de Belgen bestelt vaker veganistisch voedsel dan vroeger.

B: Gastronomische gerechten doen het goed, maar in mindere mate dan kwaliteitsvolle food concepten en de traditionele fast food ketens. De top 5 blijft poke bowl, hamburger, pizza, sushi, Thai en pasta. Poke Bowl, een Hawaiiaans gerecht op basis van rijst, rauwe vis, groenten en lekkere nootjes, is op twee jaar tijd echt onmisbaar geworden. In het algemeen is er ook een trend naar ‘high end’ street food, waarbij de consument op zoek gaat naar exotische smaken. De nieuwste trends dit jaar zijn de smashburger, Koreaans (fried chicken, kimchi) en street food (vooral Grieks).

Worden er ook “eigen” bereidingen aangeboden in samenwerking met traiteurs e.a.?
A: Er wordt samengewerkt met verschillende restaurants en concepten, en er is inderdaad ook meer en meer interesse vanwege traiteurs, zeker in een B2B omgeving. Dit heeft te maken met de verschuiving naar hybride werkpatronen en het feit dat bedrijfskantines onder druk komen te staan omdat kantoren minder bemand zijn dan voor de pandemie. De samenwerking met traiteurs zal alvast verder uitgebouwd worden.

B: Samenwerken met traiteurs doet Deliveroo niet, maar het staat wel restaurants bij om trends op tijd aan te kaarten. Het geeft ook mee wat er in het buitenland goed werkt, zoals dat bv. het geval was met Poke Bowl. Het is dankzij deze ­informatie vanuit Deliveroo dat een aantal sushizaken zelfs overgestapt zijn naar Poke Bowl restaurants.

Welke tendensen zijn er in de leveringstijden? Meer ‘s avonds dan ‘s middags, en zitten de ontbijturen in de lift?
A: Er is een duidelijke verschuiving van vooral avondlijke bestellingen naar de lunch en zelfs het (late) ontbijt. De leveringstijden werden dan ook uitgebreid van 10u tot 23u, en er wordt nauw op toegelet of deze uren nog verder uitgebreid moeten worden. Duizenden restaurants met eigen bezorging die met Takeaway.com samenwerken, bezorgen trouwens vaak nog voeger en tot diep in de nacht. Takeway.com ging onlangs ook een samenwerking aan met Starbucks, waarbij er kant-en-klare Starbucks-koffies geleverd worden in 7 Belgische steden, een aanbod dat nog verder uitgebreid zal worden in de nabije toekomst.

B: Tijdens de corona crisis werd vrijdagavond plots de drukste dag van de week. Naarmate de corona maatregelen afgebouwd werden, werd zondag de populairste dag. Momenteel is zaterdag de drukste dag, en dan wel omdat de mensen terug op stap gaan op vrijdag. Wel blijven veel mensen op zondag bestellen, maar dan veeleer voor een brunch. Er is ook een trend waarbij er later op de avond besteld wordt, en dan vooral in de grootsteden. Deliveroo zal de openingsuren dan ook aanpassen en tot na middernacht leveren; in Brussel zelfs tot 2 uur ‘s morgens tijdens het weekend.

Met hoeveel Horecazaken wordt er samengewerkt in België en wat zijn de vooruitzichten voor dit jaar?
A: Takeaway.com is marktleider in België met meer dan 5.000 aangesloten partner-restaurants verspreid over heel België. Het businessmodel is voor het grootste deel gebaseerd op een partnermodel waarbij zij hun gerechten op het platform aanbieden, maar deze zelf leveren. Op deze manier is Takeaway.com zelfs tot in de kleinste steden en gemeenten overal in België aanwezig. Daarnaast zijn er de eigen leveringen met de herkenbare oranje brand ambassadors, die overigens allemaal in dienstverband werken, in 11 Belgische steden. De aanwezigheid in Belgische steden zal jaar na jaar uitgebreid worden, want er is nog veel groeimarge.

Innovatie staat eveneens centraal. Zo is er de Takeaway Pay-kaart in samenwerking met Mastercard, waarmee klanten via het platform maar ook in andere restaurants en winkels voeding en dranken kunnen aankopen. Er wordt ook gedacht aan een concept met slimme koelkasten in kantoorgebouwen, waar de werknemers maaltijden kunnen ophalen. In sommige landen worden er ook al boodschappen geleverd, en dat staat ook in België op de planning. 

B: Deliveroo werkt in België samen met 3.000 restaurants (cijfer van maart 2022, tegenover 2.000 in maart 2020). De grootste steden zijn Brussel, Antwerpen, Leuven, Gent en Luik, en in totaal is Deliveroo actief in meer dan 25 steden en gemeenten (15 nieuwe sinds maart 2020), waaronder Aalst, Bergen, Brugge, Charleroi, Doornik, Kortrijk, Genk, Hasselt, Knokke-Heist, Louvain-la-Neuve, Mechelen, Namen, Oostende, Roeselare, Turnhout, Sint-Niklaas, Sint-Truiden, Vilvoorde en Waterloo. Momenteel zijn er 3.250 koeriers actief in het land (cijfer van maart 2022), tegenover 2.500 in maart 2020.

Uber Eats: trend naar meer gezond

Ook bij Uber Eats worden de gangbare trends binnen de maaltijdkoeriers bevestigd, al kan het bedrijf geen specifieke cijfers voor België meedelen (enkel geconsolideerde winstverklaringen).

“Meer thuisblijvers tijdens de afgelopen twee jaar hebben de ontwikkeling van de food delivery sector zeker versneld, zo klinkt het. De favoriete keukens blijven hamburgers, Italiaanse gerechten en sushi, ook al heeft de eerste golf van de coronacrisis geleid tot een zeer divers aanbod van restaurants, gaande van restaurants die exclusieve maaltijden aanboden tot restaurants die hun formules volledig op hun kop zetten. Top-gastronomische restaurants maakten het voor hun klanten ook mogelijk om het laatste deel van de bereiding thuis te laten doen met behulp van instructies van de chef”. 

Opvallende trend bij Uber Eats: meer gezond

“Er is een grote verscheidenheid aan keukens beschikbaar, gaande van de traditionele pizza’s, hamburgers en Chinese gerechten tot Hawaïaans, Koreaans, Perzisch enz. Verder is er ook een echte explosie in veganistische gerechten. Het aantal bestelde veganistische producten is tussen 2020 en 2021 verviervoudigd.

Er is ook een toegenomen vraag naar een breder scala aan producten. Klanten willen op elk moment alles kunnen krijgen. Daarom hebben we een breed scala aan partners aan boord gehaald, waaronder niet alleen restaurants maar ook winkels zoals kruideniers, bloemisten, buurtwinkels enz. Eigen bereidingen in samenwerking met cateraars e.a. doen we niet.”

DV